هوش مصنوعی

January 28, 2024
13:40 یکشنبه، 8ام بهمنماه 1402
کد خبر: 159370

کارکنان نسل Z کمتر از نسل X و میلنیال‌ها از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند

منبع: پیوست

مطالعات جدید نشان می‌دهد که برخلاف باور عموم، نسل Z با وجود آشنایی بیشتر با گوشی‌های هوشمند و ابزارهای مدرن، کمتر از نسل‌های پیشین خود از هوش مصنوعی در محل کار استفاده می‌کند.

به گزارش اینسایدر، شرکت ارنست اند یانگ (EY) با همکاری یک گروه تحقیقاتی شخص ثالث هزار نفر از کارکنان تمام وقت و پاره وقت آمریکایی را در گروه‌های مختلف سنی تحت بررسی قرار داده است تا سبک نگرانی‌های نسلی را بهتر متوجه شود.

با این حال نتایج عجیب این غول مشاوره نشان می‌دهد که کارکنان مسن‌تر بیشتر از همتایان جوان خود روی خوشی به هوش مصنوعی نشان می‌دهند. بیشتری میزان استفاده از این فناوری‌های جدید، ابزارهایی شبیه به ChatGPT، در محل کار مربوط به میلنیال‌ها یا هزاره‌ها (متولدین ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۶) با نرخ ۷۴ درصدی است و پس از آن هم نسل X (متولدین ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۰) با نرخ ۷۰ درصدی در جایگاه دوم قرار دارد.

اما نرخ استفاده در کاربران جوان‌تر کاهش می‌یابد. تنها ۶۳ درصد از نسل z یا متولدین ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ از ابزارهای هوش مصنوعی در روند کار خود استفاده می‌کنند.

محققان می‌گویند یکی از دلایلی که به نظر باعث بی‌اعتمادی نسل Z شده این است که نسل جوان به ارزش واقعی این ابزارها در فرایند کار باور ندارد.

مارسی مریمن، رئیس بخش چشم‌انداز‌های فرهنگی EY در آمریکا، می‌نویسد: «در حالی که برای بسیاری عجیب است، اعتماد جوان‌ترین و مسن‌ترین نسل از کارکنان به هوش مصنوعی ارتباطی به امنیت و ایمنی ندارد؛ در واقع کارکرد فناوری است که اهمیت دارد.»

مریمن یکی دیگر از دلایل این پدیده را راحتی کارکنان در استفاده از این ابزارها بیان کرده است.

نسل X بیشتر از همه متقاعد شده تا برای همپایی با تغییرات سریع فناوری باید از هوش مصنوعی استفاده کند و هرگونه مشکلات فنی را پشت سر بگذارد. با این حال نسل Z که با ابزارهای هوش مصنوعی مثل GPS در زندگی روزمره بزرگ شده انتظارات بیشتری از این فناوری دارد و اگر به اندازه کافی از آن جواب نگیرد خیلی سریع آن را رها می‌کند.

دین دیاسیو، مسئول بخش بین‌المللی هوش مصنوعی در EY، به اینسایدر گفت: «نسل Z در یک فضای فناورانه بزرگ شده و بیشتر از حوزه‌های کاربردی و عدم کاربرد هوش مصنوعی مطلع است. اگر هوش مصنوعی کاربردی نداشته باشد، آنها به سراغ چیز دیگری می‌روند.»

با این همه برخی از فعالان نسل Z از این فناوری استقبال کرده و می‌گویند هوش مصنوعی در انجام کارهای مختلف به آنها کمک می‌کند. به طور کلی تحقیقات نشان می‌دهد که هوش مصنوعی بهره‌وری در محیط کار را افزایش داده است و ساعت‌ها در زمان کارکنان صرفه‌جویی کرده است. با این حال برخی از تحقیقات نیز به تاثیر سوء و تضعیف عملکرد کارکنان در نتیجه استفاده از هوش مصنوعی اشاره می‌کنند.

علاوه بر استفاده کارکنان و کمک به بهره‌وری، این فناوری تاثیر مهمی بر آینده کار و کارکنان دارد و برخی از تحقیقات به سهم چشمگیر این فناوری از کارهای روزمره اشاره می‌کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.