5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

January 31, 2024
12:21 چهارشنبه، 11ام بهمنماه 1402
کد خبر: 159394

مروری بر گزارش مالی AT&T؛ چشم انداز با قرارداد OpenRAN اریکسون ضربه خورد!

ICTna.ir – اپراتور آمریکایی AT&T از رشدی که در سال گذشته در تعداد مشتریان و جریان نقدی ثبت کرده صحبت می‌کند، اما این با کاهش سودی که در سال جاری به‌دلیل قرارداد پرسر و صدای Open RAN با اریکسون تداوم خواهد یافت، کاهش یافته است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این اپراتور ایالات متحده آمریکا، آنچه را که اساساً مجموعه ای قوی از اطلاعات مالی برای سه ماهه چهارم و کل سال 2023 بود، به ویژه در تجارت خود منتشر کرد که به پوشاندن ضعف در سمت راهکارهای سازمانیش کمک می کند و در حالی که این شرکت مخابراتی بر این واقعیت تاکید کرد که انتظار دارد در سال 2025 به رشد سود سالانه بازگردد، نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که پیش‌بینی سود هر سهم آن برای سال آینده در سطح پایینی قرار داشت.

سود حاصل از ادامه اوپریشن در سال 2023 به 15.6 میلیارد دلار مثبت رسید، اما EPS تعدیل شده از 2.57 دلار به 2.41 دلار رسید و در کل سال 2024 این رقم را بین 2.15 تا 2.25 دلار قرار می‌دهد، که دلیل اصلی این ریزش، “هزینه استهلاک بالاتر از انتظار (0.17 دلار)، از جمله استهلاک تسریع شده از تبدیل شبکه دسترسی رادیویی Open RAN میباشد.”

به عبارت دیگر، قرارداد 14 میلیارد دلاری Open RAN ای تی تی که در پایان سال گذشته میلادی به اریکسون اعطا کرد و باعث کاهش چشم انداز در نوکیا گردید، در کوتاه مدت به سود AT&T ضربه خواهد زد. از منظر مخابراتی، این چیز بدی نیست. حرکت به Open RAN هرگز بدون هزینه نبوده، اما تا جایی که به بازار مربوط می شود، خبر خوبی نیست. همانطور که رویترز گزارش داد، پیش‌بینی EPS امسال کمتر از برآوردهای بازار بود و قیمت سهام شرکت مخابراتی را به سمت پایین سوق داد.

اگرچه اساساً، نتایج AT&T بسیار خوب به نظر می رسد و خود اپراتور به طور طبیعی مشتاق برجسته کردن نکات مثبت بود.

جان استانکی، مدیرعامل AT&T گفت: ما دقیقاً آنچه را که گفته بودیم در سال 2023 انجام دادیم، رشد پایدار و عملکرد تجاری منسجم را ارائه دادیم که منجر به جریان نقدی رایگان تمام سال به مبلغ 16.8 میلیارد دلار شد.

جریان نقدی آزاد که 2.6 میلیارد دلار نسبت به سال قبل افزایش داشت، با مشارکت 6.4 میلیارد دلاری از سه ماهه چهارم تقویت شد. AT&T انتظار رشد بیشتری را در سال جاری دارد، از جمله هدف جریان نقدی آزاد بین 17 تا 18 میلیارد دلار در دستورالعمل سال 2024.

گردش مالی کل سال این شرکت به 122.4 میلیارد دلار رسید که 1.4 درصد نسبت به سال 2022 افزایش داشت و با رشد 2.2 درصدی در سال به 32 میلیارد دلار در سه ماهه چهارم رسید. این شرکت این امر را به درآمدهای بالاتر در بازوی Mobility و به میزان کمتری رشد در مکزیک، به کمک ارزهای دیجیتال و راهکار سازمانی مرتبط دانست.

این شرکت مشتاق بود تا به “سودآوری مشترک 5G و AT&T Fiber” توجه کند، اما در مورد دومی بیشتر از اولی پیش بینی می کرد. این شرکت 273هزار نقطه فیبر AT&T در سه ماهه چهارم و 1.1 میلیون نقطه جدید در کل سال را به ثبت رساند و سال 2023 را به ششمین سال متوالی ای تبدیل کرد که در آن افزودن فیبر از مرز 1 میلیون نقطه در هر سال فراتر رفته است.

در بخش تلفن همراه، AT&T در سه ماهه چهارم 526هزار مشترک جدید تلفن همراه پس‌پرداخت و 1.7 میلیون برای کل سال ثبت کرد. درآمدهای خدمات Mobility آن هم بهترین درآمد عملیاتی خود را برای کل سال ثبت کرد.

با این حال، عملکرد AT&T در سمت مصرف کننده به جلب توجه از بازوی تجاری و راهکارهای سازمانی آن کمک کرد، که عملکرد چندان خوبی نداشت.

AT&T گفت: درآمدهای کسب و کار بی سیم با 10.3 درصد کاهش به 5.1 میلیارد دلار در سه ماهه چهارم “به دلیل تقاضای کمتر برای خدمات صوتی و داده قدیمی و ساده سازی محصول، رسید که تا حدی با رشد خدمات اتصال جبران شده است.”

این یادآور وضعیت ورایزون است که هفته گذشته پیش از ارائه نتایج سالانه خود از کاهش 5.8 میلیارد دلاری در بخش تجاری و فروش سازمانی خود خبر داده بود. جدای از چالش های تجاری، نکات مثبت زیادی در اعداد AT&T وجود دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.