گوگل برای توسعه هوش مصنوعی داراییهای مهم خود را قربانی میکند
مدتی پیش «ساندار پیچای»، مدیرعامل گوگل، 7 هدف اصلی گوگل برای سال 2024 را اعلام کرد که اولین آن «ایجاد پیشرفتهترین، ایمنترین و مسئولیتپذیرترین هوش مصنوعی جهان» بود. اکنون بهنظر میرسد که تعهد سرسختانه غول دره سیلیکون برای توسعه این هوش مصنوعی به جنبههای مختلف این شرکت آسیب میرساند.
ساندار پیچای پیشتر نیز در یادداشتی درمورد سازماندهی مجدد و حذف برخی شغلها هشدار داد. به تعبیری دیگر، گوگل قرار است به اخراجهای گستردهای که این شرکت از سال 2023 انجام داده است، ادامه دهد. این رویه منجر به حذف بیش از 12 هزار شغل شده است که شاید تنها یکی از چندین پیامد احتمالی توسعه بیچونوچرای هوش مصنوعی و توجه زیاد گوگل به آن باشد.
توجه افراطی گوگل به هوش مصنوعی
به همان ترتیبی که این مشاغل کنار میروند، هوش مصنوعی در مرکز توجه گوگل قرار گرفته است. در ماه اکتبر (مهرماه)، گوگل روی رقیب OpenAI، یعنی شرکت آنتروپی 2 میلیارد دلار سرمایهگذاری کرد. در سال جاری میلادی نیز این شرکت برنامههای خود را برای ادغام ابزارهای هوش مصنوعی مانند چتبات بارد در گوشیهای اندرویدی دوچندان کرده است. همچنین گوگل وعده داده که مدل هوش مصنوعی جمینای قدرتمندتر از مدل GPT-4 شرکت OpenAI خواهد شد.
با اینحال، برخی افراد از این بیم دارند که این تلاشها به ضرر برخی از سرمایهگذاریها و داراییهای اصلی شرکت تمام شود که یکی از آنها بیکارشدن هزاران کارمند گوگل است. یکی از مهندسان نرمافزار گوگل، «دایان تریو»، اخیراً پس از انتقاد از تصمیمگیری ضعیف مدیران گوگل و انتقاد از تمرکز آنها بر هوش مصنوعی، خبرساز شد. او در لینکدین خود نوشته است:
«درحالحاضر، همه این مدیرانِ خستهکننده و بیاحساس سعی میکنند به یک جهت مبهم به سوی هوش مصنوعی اشاره کنند و درعینحال غاز طلایی خود را میکشند.»
یکی از مصداقهای این غاز طلایی، کارکنان واحد فروش تبلیغات گوگل است. این کارکنان در سال 2022 درآمدی معادل 168 میلیارد دلار برای گوگل داشتند و حالا این شرکت اخراجهای متعددی در این بخش داشته است. براساس برخی گزارشها، گوگل اکنون میخواهد مشاغل بازاریابی بیشتری را با کمک هوش مصنوعی خودکار کند، که به نظر میرسد ریسک بسیار پرخطری برای گوگل باشد.
از سوی دیگر، ظهور هوش مصنوعی مولد باعث شده است که انتشار مطالب غیرکاربردی و سئوشده تقریباً غیرقابلاجتناب باشد. این مطالب اغلب با محتوا و تصاویر جعلی هوش مصنوعی ساخته شدهاند و در نتایج جستجوی گوگل نیز نمایش داده میشوند. بااینحال، غول ماونتین ویو توجه چندانی به حل این مشکلات ندارد، و در عوض تمام تمرکز خود را به توسعه هرچه بیشتر مدلهای هوش مصنوعی معطوف کرده است.