آمازون از هوش مصنوعی روفوس رونمایی کرد؛ دستیار خرید مشتریان
آمازون با رونمایی از یک هوش مصنوعی جدید به نام روفوس (Rufus) به رقابت ابزارهای AI پیوست. ابزار هوشمند این شرکت قرار است دستیار شخصی مشتریان در هنگام خرید باشد.
روفوس مستقیما و در بخش جستجوی اپلیکیشن موبایلی آمازون به سوالات کاربران پاسخ میدهد و برای مثال در مقایسه محصولات مختلف کاربرد دارد.
نیویورک تایمز میگوید، این ابزار هوش مصنوعی پاسخهای خود را همانند دیگر ابزارهای مولد در قالب مکالمه اراه میکند و میتواند پیشنهاداتی برای خرید هدیه بگوید و به سوالات خریداران مثل ماندگاری کفشها پاسخ دهد.
هوش مصنوعی روفوس از روز پنجشنبه در اختیار «بخش کوچکی از مشتریان» قرار گرفته و در هفتههای آینده در اختیار دیگر مشتریان نیز قرار میگیرد. آمازون تعداد کاربران این گروه اولیه را مشخص نکرده است.
داستان نامگذاری این ابزار هم جالب توجه است. آمازون در یکی از روزها به کارکنان اجازه میدهد سگهایشان را به محل کار بیاورند و یکی از اولین سگهایی که در اولین روزها به دفتر این شرکت آمده روفوس نام داشته است.
بیشتر از یک سال پس از آنکه چتجیپیتی، چتبات محبوب اوپنایآی، جهان را با ابزارهای مکالمه هوشمند آشنا کرد حالا آمازون میخواهد سهمی از این کیک داشته باشد. در صورت کارآمدی و شهرت روفوس، آمازون میتواند تجربه جستجو و خرید مشتریان را به شکل قابل توجه متحول کند.
اندی جسی، مدیرعامل شرکت، در تماس خود با سرمایهگذاران گفت روفوس «به مشتریان اجازه میدهد اقلام را به شکلی کاملا متفاوت در وبسایتهای تجارت الکترونیک پیدا کنند. این ابزار به شکلی روان در همان تجربه آشنایی که کاربران آمازون عاشقش بودند ادغام شده است.»
بخش جستجوی آمازون حتی بدون هوش مصنوعی مولد نیز برخی از مهمترین فروشندگان آنلاین را به شما پیشنهاد میدهد. موضوعی که در مرکز توجه تفحص ضد انحصار است و تبلیغات محصولات در بخش جستجو نیز به منبع درآمد مهمی برای این شرکت بدل شده است.
بررسیها نشان میدهد مشتریان دو برابر بیشتر از دیگر موتورهای جستجو احتمال دارد تا از اولین نتیجه جستجوی خود در آمازون خرید کنند. با این حال غول تجارت الکترونیک میخواهد در مرحله تحقیق که مشتریان بیشتر به سراغ منابع دیگری مثل گوگل میروند هم مرجع آنها باشد. روفوس تلاشی در همین راستا است تا شاید مشتریان اطلاعات خود را در آمازون جستجو کنند.
براین اولساوسکی، مدیر ارشد مالی آمازون، روز پنجشنبه در تماسی با روزنامهنگاران گفت: «همچنان اگر واقعا میدانید به دنبال چه چیزی هستید میتوانید آن را در بخش جستجو پیدا کند. روفوس در آنجا برای کمک به اکتشاف و شاید پاسخ به سوالات بیشتر حضور دارد.»
او گفت: «[جستجو] به چیزی شبیه به مکالمه با آمازون تبدیل میشود.»
ابزار روفوس، به گفته شرکت: «براساس کاتالوگ گسترده محصولات آمازون، بررسیهای مشتریان، پرسش و پاسخهای اجتماعی و اطلاعات موجود در وب آموزش دیده است.»
جسی در تماس خود گفت مشتریان میتوانند از روفوس بخواهند تا مثلا بهترین توپ گلف را برای کنترل چرخش یا بهترین ژاکت برای هوای سرد را پیشنهاد دهد «و توضیحات فکر شدهای برای معیارهای مهم و پیشنهادی از محصولات دریافت کنند.»
در صورت شهرت گرفتن و موفقیت روفوس، آمازون بخشی از سهم گوگل و شبکههای اجتماعی به عنوان منبع مهم تحقیقات محصولی را از آن خود میکند.
آمازون یکی از بزرگترین خریداران تبلیغات در گوگل و اپلیکیشنهای شبکه اجتماعی است و در این پلتفرمها برای جذب مشتریان به مراحل اولیه خرید تلاش میکند. گوگل نیز از سمت خود برای کسب سهم آمازون تلاش کرده و طرحهای متعددی برای خرید از فروشندگان مستقل را به اجرا گذاشته است اما هیچکدام از این طرحها موفقیت چندانی نداشتند.
فروش آمازون در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ به ۱۷۰ میلیارد دلار رسید که رشد ۱۷ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان میدهد و سود شرکت نیز ۱۰.۶ میلیارد دلار گزارش شد. آمازون با این نتایج از انتظارات تحلیلگران فراتر رفت و همین مساله باعث رشد ارزش سهام شرکت شد.
خدماتی که این شرکت برای فروشندگان شخص ثالث بازار فراهم میکند، از جمله تهیه و ارسال و تبلیغاتی که برای برندها و فروشندگان در نظر گرفته است در این سه ماهه عملکرد خوبی داشتند.
در طول یک سال گذشته آمازون دهها هزار نفر از نیروی کار خود را اخراج کرد، بسیاری از پروژههای قماری پایان یافتند و برخی از طرحهای توسعه متوقف شد. در عین حال عملیاتهای لجستیک این شرکت سرعت و کارآمدی بیشتری پیدا کرده است و بیشترین درآمد اجرایی را در سه ماهه چهارم سال گذشته مشاهده کردیم.
غول تجارت الکترونیک آمریکایی پیش از این از اضافه شدن هوش مصنوعی به دستیار صوتی الکسا خبر داده بود و به عنوان یکی از بازیگران مهم صنعت ابر نقش بهسزایی در توسعه نرمافزارهای این حوزه و فراهم کردن زیرساخت مورد نیاز هوش مصنوعی دارد.