امنیت

فناوری اطلاعات

February 12, 2024
18:02 دوشنبه، 23ام بهمنماه 1402
کد خبر: 160595

کاربران با ارائه داده‌های شخصی به صنعت بانکی و درمان بیشتر احساس راحتی می‌کنند

منبع: Peivast

تحقیقاتی از شرکت Thales می‌گوید کاربران با اشتراک‌گذاری داده‌های شخصی خود با صنعت بانکی و درمان حتی بیشتر از خدمات دولتی احساس راحتی می‌کنند. براساس این تحقیق به ترتیب ۴۴ درصد و ۴۱ درصد از مشترکان با اشتراک‌گذاری داده‌های شخصی خود با صنعت بانکی و درمان مشکلی ندارند.

براساس این نظرسنجی که به بررسی ۱۰ بخش از جمله شبکه‌های اجتماعی، بیمه و آموزش نیز پرداخته است، پس از بانکداری و درمان، خدمات دولتی با سطح اعتماد ۳۷ درصدی در رده سوم قرار دارد و تنها ۶ درصد از کاربران ارائه داده‌های شخصی به شرکت‌های شبکه اجتماعی (رده ۹) احساس راحتی دارند. صنعت بیمه و آموزش نیز به ترتیب با اعتماد ۲۴ و ۱۸ درصدی کاربران در رده چهارم و پنجم قرار دارند و لجستیک با ۵ درصد در انتهای این رده‌بندی ۱۰ تایی است.

شرکت Thales می‌گوید براساس نظرسنجی انجام گرفته، با اینکه کاربران اهمیت زیادی برای تجربه آنلاین خود قائل هستند اما به همان اندازه به امنیت داده‌های خود اهمیت می‌دهند.

البته شرط اصلی کاربران برای اعتماد به سازمان‌ها، برقراری یک سری پیش‌نیاز‌های احتیاطی است. اکثر کاربران (۸۹ درصد) در صورتی که یک سری پیش‌نیاز‌های مشخص احتیاطی برآورده شود به سازمان‌ها اجازه می‌دهند تا از داده‌های آنها استفاده کنند. حدود یک سوم (۳۲ درصد) در صورت نیاز به استفاده از داده‌هایشان رضایت می‌دهند و سه دهم (۳۰ درصد) می‌خواهند امکان انتخاب داشته باشند و بتوانند داده‌هایی که به اشتراک می‌گذارند را مشخص کنند.

عمده کاربران (۸۷ درصد) یک سطح حداقلی از حریم خصوصی را ضرورت می‌دانند و ۵۵ درصد از آنها انتظار دارند که در صورت جمع‌آوری‌ دادهایشان به آنها اطلاع داده شود.

حق پاکسازی داده نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. ۵۳ درصد از کاربران خواستار آن هستند که بتوانند داده‌های خود را در صورت تمایل پاکسازی کنند. در قوانین کشور‌های مختلف از جمله دستورالعمل جدید مرکز ملی فضای مجازی ایران نیز به حق حذف داده از سوی کاربر به عنوان پیش‌نیاز اشاره شده است.

در صورت تجربه ضعیف، کاربران خیلی زود شما را ترک می‌کنند
آمار منتشر شده به اهمیت بالای محیطی که خدمات برای تجربه کاربری فراهم می‌کنند اشاره دارد. موضوعاتی مثل بازیابی رمز عبور یا الزام وارد کردن دوباره اطلاعات شخصی از جمله مهمترین دغدغه‌های کاربران در تجربه آنلاین است.

تحقیقات Thales نشان می‌دهد که کاربران سریعا به تجربه ضعیف و پیچیده کاربری واکنش نشان می‌دهند و خواستار تجربه‌ای سریع، آسان و بدون دردسر هستند به طوریکه ۲۲ درصد از کاربران تنها پس از یک دقیقه مواجهه با یک تجربه پیچیده پلتفرم را ترک می‌کنند.

حریم خصوصی در عصر هوش مصنوعی
هوش مصنوعی و ابزارهای مبتنی بر آن به جای جای خدمات آنلاین نفوذ کرده‌اند و شرکت‌ها و حتی دولت‌ها به استفاده از این ابزار روی آورده‌اند. این ابزارهای هوشمند با دسترسی به حجم زیادی داده و اطلاعات، به خودکارسازی بسیاری از کارها کمک می‌کنند اما براساس نظرسنجی Thales، ورود این ابزارها به بخش‌های مختلف باعث شده تا نگرانی درمورد حریم خصوصی به اوج برسد. بسیاری (۵۷ درصد) بیشتر از اینکه به آینده فناوری خوش‌بین باشند نسبت به تبعات آن برای حریم خصوصی داده‌ها احساس نگرانی می‌کنند.

شرکت Thales تحقیقات خود را با مشارکت ۱۲ هزار ۴۲۶ پاسخ دهنده از اتریش، انگلستان، آمریکا، برزیل، فرانسه، ژاپن، سنگاپور، آفریقای جنوبی، هلند، کانادا و امارات انجام داده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.