اتومیشن

February 14, 2024
18:33 چهارشنبه، 25ام بهمنماه 1402
کد خبر: 160744

ربات تک‌چرخی که می‌تواند آینده حمل و نقل باشد

ربات عجیبی موسوم به «رینگ‌بات»(Ringbot) یک ‌ربات تک‌چرخ است که می‌تواند غلت بزند و با ۲ پایه کوچک تعادل خود را برقرار کند. این ربات نه تنها می‌تواند به صورت خودران حرکت کند، بلکه می‌تواند تعادل خود را حفظ کند و با استفاده از پاهایش خود را بچرخاند و در صورت افتادن از جای خود بلند شود.

به گزارش ایسنا، پژوهشگران آزمایشگاه ماشین هوش جنبشی(KIM) در دانشگاه ایلی‌نوی اربانا شمپین، نمونه اولیه ربات تک‌چرخی به نام Ringbot را توسعه داده‌اند که می‌تواند با حفظ تعادل خود با پاهای کوچکش غلت بزند و حرکت کند.

دنیای علم و تخیل همیشه ما را به سوی آینده‌ای سوق داده است که در آن دانشمندان و مهندسان با هم کار می‌کنند تا روزی غیرممکن‌های دیروز را به واقعیت‌های امروزی تبدیل کنند. ربات‌های انسان‌نما زمانی یک طرح علمی تخیلی بودند،‌ اما امروزه شرکت‌ها در حال رقابت برای تحویل آنها به عموم مردم هستند، چیزی که در سال جاری یا شاید سال آینده محقق شود.

از نظر حمل و نقل، رویای پرواز محقق شده است و دانشمندان در حال کار بر روی مفاهیمی هستند که ممکن است چند سال پیش عجیب به نظر می‌رسیدند.

دوچرخه‌ها چندین دهه است که در جامعه عادی شده‌اند، اما تک‌چرخه‌ها محبوبیت یکسانی ندارند. تک‌چرخه‌های برقی با حجم کمتر، حالت حمل و نقل سریع‌تری را ارائه می‌دهند. آنها به سرعت در حال تبدیل شدن به یک انتخاب برای کسانی هستند که حمل و نقل عمومی را انتخاب می‌کنند. راه حل مشابهی را می‌توان با تک‌چرخه‌هایی که روزی جایگزین خودروها می‌شوند به دست آورد.

تک‌چرخه‌های در فیلم‌های علمی تخیلی ممکن است توجه شما را به خاطر مفهوم و توانایی‌های فوق‌العاده‌شان جلب کرده باشند. اما هنوز در دنیای واقعی کاربرد ندارند. مناطق شهری همیشه با موضوع ازدحام خودروهای شخصی مواجه بوده‌اند که فضای زیادی را اشغال می‌کنند، اما یک تک‌چرخه می‌تواند یک یا دو نفره باشد و فضای بسیار کمتری را نسبت به یک خودرو اشغال می‌کند. یک تک‌چرخه می‌تواند به طور موثر فضای مورد نیاز برای یک مسافر را کاهش دهد و گزینه‌ای مناسب برای حرکت در شهر فراهم کند.

یوتیوب مملو از ویدیوهایی از مهندسان است که تلاش می‌کنند و موفق به ساختن تک‌چرخه‌های خود می‌شوند. همین چند وقت پیش چگونگی ساخت سریع‌ترین تک‌چرخه جهان توسط دانشجویان دانشگاه دوک گزارش شد.

اکنون پژوهشگران دانشگاه ایلی‌نوی با اعطای توانایی حرکت بدون درگیر کردن راننده انسانی، این مفهوم را فراتر برده‌اند. این تک‌چرخه به طور بالقوه می‌تواند آغاز یک روش حمل و نقل بدون راننده در شهرهای آینده باشد.

رینگ‌بات چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

ربات Ringbot با دو ماژول رانندگی مستقل ساخته شده است که به طور منظم در بدنه این چرخ باریک تعبیه شده است.

با توجه به ویدئوی به اشتراک گذاشته شده توسط پژوهشگران، هر ماژول می‌تواند سرعت خود را برای ردیابی جهت خود کنترل کند. در صورت نیاز، ماژول‌ها حتی می‌توانند چرخش کامل را داخل چرخ انجام دهند.

در حالی که این فقط یک نمونه اولیه است، اما می‌تواند با سرعت بیش از پنج کیلومتر در ساعت حرکت کند. مهمتر از آن، این ربات می‌تواند به طور مستقل بدون نیاز به کمک برای حفظ تعادل یا چرخش حرکت کند. این امر توسط دو پایه در طراحی این محصول امکان‌پذیر شده است.

اگر این چرخ تعادل خود را از دست دهد و به یک سمت واژگون شود، دو پایه آن به عنوان تکیه‌گاه عمل می‌کنند و به آن کمک می‌کنند تا دوباره بایستد. سپس هنگامی که حسگرها تأیید کنند که چرخ تثبیت شده است، پایه‌ها به وضعیت استراحت خود باز می‌گردند و ماژول‌های رانندگی می‌توانند وارد شوند و سفر خود را دوباره شروع کنند.

پژوهشگران به ربات این امکان را داده‌اند که قبل از سقوط تعادل خود را حفظ کند و در موقعیتی پایدار قرار گیرد. در صورت لزوم، ربات می‌تواند پاهای خود را برای چرخش در جهت دلخواه باز کند. طراحی تک چرخ این ربات به آن اجازه می‌دهد تا بر چندین مانع کوچک غلبه کند و به سادگی از روی آنها عبور کند.

یافته‌های این پژوهش در مقاله‌ای در مجله IEEE Transaction on Robotics منتشر شده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.