به گزارش پیوست، در یک سال اخیر حداقل چهار شرکت واردکننده موبایل تصمیم گرفتهاند موبایل داخلی تولید کنند. در چند سال اخیر یکی از رویکردهای اصلی دولت، حمایت از تولید داخل است و این رویکرد با طرحهای ویژه و ارائه تسهیلات صورت میگیرد.
اما طبق صحبتهای فعالان حوزه موبایل، وضعیت استقبال مردم از موبایل داخلی در بازار با چیزی که در تبلیغات وجود دارد یکی نیست و مصرفکنندگان استقبال چندانی از برند داخلی نکردهاند.
در ویترین حدود ۵۰ درصد مغازهها، موبایل برندهای داخلی دیده میشود اما موضوعی که وجود دارد استقبال بسیار پایین مردم از این موبایلها است. زیرا بسیاری از فروشندگان موبایل در گفتگو با پیوست بر این نکته تاکید داشتند که به دلیل خرید سبدی، این برندها را باید بخرند تا بتوانند، برندی مانند سامسونگ را در سبد محصولات خود قرار دهند.
بازار برای برند داخلی وجود ندارد
معین طزری، مدیرعامل فروشگاه اورنج گفت: تا الان کسی در بازار سمت برند داخلی نیامده است و فقط چند فوتبالیست و بازیگر برای تبلیغات به سمت موبایلهای داخلی رفتند و آن هم نهتنها پولی برای خرید ندادند بلکه شرکت تولیدکننده بهشان پول دادهاست که فقط برای تبلیغات با آن برند عکس بیندازند.
طزری اعتقاد دارد دلیل استقبال نکردن افراد از برند داخلی، نداشتن اعتماد است. وقتی تولید داخلی در حوزه ماشین با کیفیت و شرایط فعلی است، پس مردم در حوزه موبایل هم اعتماد نمیکنند.
یکی از فروشندگان پاساژ علاالدین گفت: برای ما فرقی نمیکند چه برندی را بفروشیم زیرا در هرصورت سودمان را دریافت میکنیم، اما مسئله این است وقتی برند داخلی برای فروش بیاوریم، معمولا مشتری خرید نمیکند و موبایل برای ماهها در مغازه میماند.
به گفته یکی از فعالان حوزه موبایل، یکی از موبایلهای تولید داخل که الان تبلیغات بسیار گستردهای در سطح شهر دارد، قیمت موبایلش را از حدود ۱۰ میلیون به ۶ میلیون کاهش داده است که مخاطبان بیشتری بهسمت این برند بیایند، اما این کاهش قیمت هم تاثیری در جذب مخاطب نداشت از طرفی این شائبه را متبادر کرد که حاشیه سود موبایل داخلی چقدر است که یک شرکت میتواند در عرض چند ماه قیمت را تا این حد کاهش دهد.
متین رمضانی، فعال حوزه موبایل درباره موبایل داخلی در بازار گفت: موبایلهای تولید داخلی مثل، باند در مغازهها وجود دارد اما ما این موبایل را برای فروش نداریم. باند به زمان زیادی برای جلب اعتماد بین مردم نیاز دارد. این موبایل در ابتدا قیمت بالایی داشت و استقبال نشد اما بعدتر که قیمت را کاهش دادند، مشتریها کمکم به سمت این برند آمدند.
به گفته یکی از مغازهداران پاساژ علاالدین، یکی از چالشهای مغازهداران در راستای خرید موبایل داخلی این است که فروشندههایی که توانایی واردات ندارند و از شرکتهای واردکننده کالا میخرند، سبد کالا دریافت میکنند. بعضی از شرکت های واردکننده در سبد کالایی، علاوهبر موبایلهای سامسونگ، برندهای ایرانی را هم میگذارند و فروشنده برای خرید موبایلی مثل سامسونگ مجبور است که برند داخلی را هم بخرد.
فروشندگان مجبور هستند موبایل داخلی بخرند
داور امانپور، فعال حوزه موبایل درباره شرایط بازار موبایل گفت: بازار بهصورت کلی خیلی ضعیف است و استقبال بالا نیست. قبلا ۹۹ درصد کالاها قانونی و با ارز نیمایی وارد میشد، اما الان شرایط خیلی فرق کرده است. اگر ارز نیمایی به همه شرکتها داده شود قیمت یک نواخت است و مردم طبق توانشان خرید میکردند.
به گفته فعالان حوزه بازار، بیشترین استقبال مردم در بازار از برندهای آیفون، سامسونگ و شیائومی است و موبایلهای داخلی در این دستهبندی جایگاهی ندارند.
مهدی پیران، مدیرعامل شرکت کارینا همراه گستر با اشاره به وضعیت بازار موبایل گفت: بهصورت کلی بازار موبایل یک بازار جوان است و بیشتر از ۳۰ سال سن ندارد اما به دلیل اینکه با تکنولوژی درارتباط است، بازاری است که تقاضا برای آن زیاد است. بازار امسال نسبت به پارسال تفاوت چندانی نداشته است اما نسبت به پنج سال گذشته تفاوت فاحشی در بخش قیمتها داشته است.
مدیرعامل شرکت کارینا همراه گستر با اشاره به کم بودن فروش موبایل داخلی توضیح داد: من به عنوان یک عمدهفروشی که روزانه حدود ۳۰۰ گوشی می فروشم، تا الان هیچ موبایل برند داخلی نفروختهام. استقبال از این چنین برندهایی بسیار کم است. به دلیل فضایی که در در کشور ایجاد شده است مردم نسبت به محصولات داخلی گارد دارند.
تقاضایی برای خرید موبایل داخلی وجود ندارد
پیران گفت: ما هم به عنوان فروشنده قبول داریم که این محصولات تولید نیستند. امکان ندارد گوشی که در داخل طراحی شده باشد و نرمافزارهایی مثل گوگلپلی و گوگلکروم که تحریم است را داخلش داشته باشد. این مسائل مردم را به شک میاندازد و باعث میشود تقاضایی هم برای این گوشیها نباشد. تا الان مصرفکنندهای نخواسته برایش موبایل داخلی تهیه کنیم. مردم ترجیح میدهند آیفون ۱۳ و ۱۴ رجیستر نشده را استفاده کنند اما گوشی داخلی تهیه نکنند.
بهنظر میرسد بازار موبایل داخلی، آنطور که در تبلیغات و رسانهها درحال پیشروی است، در بازار موبایل و خریدهای مردم جا باز نکرده است و مردم ترجیح میدهند موبایل رجیستر نشده یا پایینرده و میانرده بخرند اما موبایل به اصطلاح تولید داخلی نخرند.