امنیت

February 16, 2024
15:10 جمعه، 27ام بهمنماه 1402
کد خبر: 160893

سوءاستفاده هکرها از ابزارهای تبلیغاتی برای فریب کاربران

مجرمان سایبری از ابزارهای تبلیغاتی استفاده می‌کنند تا کلاهبرداری‌های خود را تا حد امکان، قابل کلیک کنند.

به گزارش ایسنا، محققان امنیتی شرکت HP در یافته‌هایی که روز پنجشنبه منتشر شد، اعلام کردند در نوع جدیدی از تاکتیک فیشینگ ایمیل، هکرها پیوست‌های PDF مخرب حاوی یک لینک را ارسال می‌کنند که از طریق یک شبکه تبلیغاتی ثبت شده است. با کلیک گیرندگان ایمیل روی لینکی که هکرها از آن برای جمع آوری، تجزیه و تحلیل تعداد کلیکهایی که پیامهایشان جذب می‌کند، استفاده می‌کنند، کاربران به سمت نوعی بدافزار به نام DarkGate هدایت می شوند.

ابزارهای تبلیغاتی به هکرها این امکان را می دهد که به طور موثرتری، از شناسایی شدن اجتناب کنند و مهمتر از همه، میزان موفقیت عملیات کلاهبرداری آنها را به همان روشی که وب سایتهای قانونی، ترافیک اینترنتی خود را تجزیه و تحلیل می‌کنند، اندازه گیری می‌کند. به گفته محققان، از آنجایی که لینک، تحت یک شبکه تبلیغاتی مشروع ثبت شده است، نشانی اینترنتی (URL) معتبرتری دارد که کمتر احتمال دارد قربانیان احتمالی را دچار شک و تردید کند.

ایان پرت، مدیر جهانی امنیت سیستم‌های شخصی شرکت HP می‌گوید: مجرمان سایبری از همان ابزارهایی برای بهینه‌سازی کمپین‌های بدافزار خود استفاده می‌کنند که یک کسب‌وکار ممکن است برای مدیریت کمپین بازاریابی استفاده کند و این احتمال را افزایش می‌دهد که کاربر طعمه آنها را بگیرند.

هکرها همچنین از سایر ابزارهای قانونی شرکتی مانند برنامه اتوماسیون وظایف PowerShell شرکت مایکروسافت و مدیریت فایل WinSCP، برای پیشبرد عملیات خود استفاده کرده اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تحقیقات امنیت سایبری نشان می دهد بدافزار DarkGate قادر به جمع آوری ضربات کلیدهای کیبورد و دسترسی به فایلهای حساس بوده و در انجمنهای مختلف مجرمان سایبری روسی زبان فروخته می شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.