مخابرات فضایی

August 17, 2008
20:13 یکشنبه، 27ام مردادماه 1387
کد خبر: 16095

وزارت دفاع از پرتاب آزمایشی موفق ماهواره بر سفیر امید خبر داد


وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با حضور محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران پرتاب آزمایشی ماهواره بر سفیر امید با موفقیت انجام شد.


به گزارش ایستنا از روابط عمومی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، این پرتاب آزمایشی در شب ولادت با سعادت حضرت ولیعصر(عج) و به دست متخصصان افتخارآفرین ایران اسلامی صورت گرفت و راه را برای نشاندن ماهواره در مدار کره زمین هموار ساخت.


بر اساس این گزارش، این آزمایش با هدف صحه‌گذاری بر عملکرد ماهواره بر، سیستم داده پردازی از راه دور، دستگاه مرکزی زمینی، ایستگاه‌های زمینی تله متری، فرمان از راه دور و تعیین موقعیت ماهواره صورت گرفت و توانست به همه اهداف از پیش تعیین شده دست یابد.


در این آزمایش موفقیت آمیز زیرساخت‌های ارتباطی گسترده زمینی به نحو کاملی از این پرتاب آزمایشی پشتیبانی کردند.





تکمیلی:


دومین پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره بر سفیر با حضور رئیس جمهور



متخصصان امیدآفرین کشورمان پرتاب آزمایشی ماهواره‌بر سفیر امید را در شب ولادت با سعادت حضرت مهدی موعود (عج) با حضور رییس‌جمهور، با موفقیت انجام دادند و راه را برای نشاندن ماهواره در مدار کره زمین هموار ساختند.


به گزارش ایسنا این آزمایش که با هدف صحه‌گذاری بر عملکرد ماهواره بر، سیستم‌های داده پردازی از راه دور، دستگاه مرکزی زمینی، ایستگاه‌های زمینی تله‌متری، فرمان از راه دور (تلکامند) و تعیین موقعیت ماهواره صورت گرفت توانست به اهداف از پیش تعیین شده دست یابد.


گفتنی است در این آزمایش زیرساخت‌های ارتباطی گسترده زمینی به نحو کاملی از این پرتاب آزمایشی پشتیبانی کردند.


در همین زمینه ستادکل نیروهای مسلح روز یکشنبه در پیامی دومین پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ‌بر سفیر را به محضر حجت امام عصر(عج) و نایب برحقش مقام معظم رهبری و ملت رشید ایران اسلامی تبریک گفت.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از معاونت فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح، در این پیام آمده است: دومین پرتاب ماهواره بر سفیر با حمل نخستین ماهواره امید با موفقیت انجام شد و نام مبارک امام عصر(عج) را در فضا تصویر کرد.


ستاد کل نیروهای مسلح در این پیام نوشت: این دومین پرتاب آزمایشی است که بحمدالله به اهداف خود رسید و موجبات شادی و اقتدار ملت شریف ایران اسلامی را فراهم آورد.


در این پیام آمده است: ضرورت دارد این موفقیت را به محضر حضرت حجت امام عصر و الزمان و نایب برحقش مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و امت سربلند ایران اسلامی و همه دانشمندان و متخصصین میهن اسلامی تبریک گفته و آرزوی موفقیت بیش از پیش برای همگان مسالت نمایم.


رییس جمهور کشورمان در سفر اخیر خود به ترکیه از پرتاپ نخستین ماهواره مخابراتی ایرانی با موشک و پرتابگر ایرانی خبرداده بود.


به گزارش خبرنگار «فن‌آوری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمدی نژاد در جمع ایرانیان مقیم ترکیه درباره تحریم‌ها گفت: ‌30 سال است که تحریم شده‌ایم؛ آنها حتی اجازه نداده‌اند کوچکترین فن‌آوری را هم داشته باشیم. در دورانی که با آنها رابطه داشتیم و تحریم نبودیم ‌99 درصد تجهیزات ما وارداتی بود؛ اما از آن زمان که ما را تحریم کردند تا امروز توانسته‌ایم به یک قدرت هسته‌یی تبدیل شویم. ما از تحریم ضرر نکردیم. امروز در بیوتکنولوژی جزو پنج کشور اول جهانیم و در نانوتکنولوژی جزو ‌10 کشور اول جهان.


وی ادامه داد: من مفتخرم که امروز در جمع ایرانیان مقیم ترکیه اعلام کنم به زودی و به فضل خدا در همین هفته اولین ماهواره مخابراتی ایرانی را به وسیله موشک و پرتابگر ایرانی به آسمان پرتاب خواهیم کرد. ما ‌70 هزار اختراع در ایران به ثبت رسانده‌ایم و این در حالی است که آمریکا و غرب در این ماه‌ها دچار رکود اقتصادی هستند و در بحران‌های اقتصادی به سر می‌برند.


مسوولان فضایی کشور حدود شش ماه قبل (بهمن ماه 1386) پس از پرتاب آزمایشی موشک “کاوشگر-1” به فضا اعلام کرده بود که تا تابستان ماهواره ایرانی “امید” را از سکوی پرتابی در داخل کشور در مدار زمین قرار خواهند داد.


به گزارش سرویس «فن‌آوری» ایسنا، مهندس طالب زاده بهمن ماه سال گذشته در حاشیه مراسم افتتاحیه هفتمین کنفرانس انجمن هوافضای ایران درباره پرتاب آزمایشی «کاوشگر-1» به خبرنگاران گفت: پرتاب «کاوشگر1» شامل دو بخش بود که پس از گذشت حدود 100 ثانیه قسمت اول از قسمت دوم جدا شد و توسط چتری به زمین بازگشت و قسمت دوم تا ارتفاع 200 کیلومتری به مسیر خود ادامه داد.


وی افزود: بخش دوم این پرتابگر اطلاعاتی که در مسیر پروازی‌اش وجود داشت، چون یونسفر، جو، امواج الکترومغناطیس و سایر اطلاعات را دریافت کرد و همزمان با ایستگاه زمینی ارتباط برقرار کرد و پس از 5 تا 6 دقیقه دوباره توسط چتری به زمین بازگشت.


وی خاطر نشان کرد: این اطلاعات به عنوان فاکتور در پرتاب‌های بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد و پرتاب‌های بعدی نیز از همین مسیر ادامه یافته و به طور حتم این اطلاعات تغییر می‌یابد.


رییس سازمان فضایی ایران تصریح کرد: با تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی از این پرتابگر آن را توسعه می‌دهیم و امیدواریم در تابستان سال آینده (1387) ماهواره «امید» را بدین طریق پرتاب کرده و پس از آن به پرتاب ماهواره‌های دیگر اقدام کنیم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.