کامکست از اولین گیتوی DOCSIS 4.0 رونمایی و “ویدیویی با وفاداری بالا” را آزمایش کرد
ICTna.ir – شرکت Comcast قصد دارد XB10، یک گیت وی DOCSIS 4.0 با Wi-Fi 7 را در نیمه دوم سال 2024 راه اندازی کند. این شرکت همچنین در حال آماده سازی راه اندازی “Wi-Fi Speed Boost” و یک بهبود ویدیوی 4K-HDR کم تاخیر است که آن را “ویدیو با وفاداری بالا” می نامد.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، مدیران Comcast در رویداد “Converge” را با رسانه ها و تحلیلگران برگزار کردند تا از اولین دروازه DOCSIS 4.0 اپراتور پرده برداری کنند و از راه اندازی آینده “تقویت سرعت Wi-Fi” و قابلیت های در حال ظهور “ویدیو با وفاداری بالا” سخن بگویند. اینها از جمله نکات برجسته یک نگاه گسترده تر به نقشه راه فناوری و خدمات این شرکت بود.
با شروع در خصوص پهنای باند، دروازه جدید DOCSIS 4.0 Comcast، با نام XB10، مجهز به Wi-Fi 7 و یک چیپست جدید DOCSIS “یکپارچه” از برادکام است که می تواند از هر دو نوع D4.0 پشتیبانی کند: Full Duplex DOCSIS (FDX رویکرد اصلی Comcast است) و DOCSIS طیف گسترده (ESD).
این چیپست که در پاییز گذشته معرفی شد، بخشی از خانواده گستردهتری از سیلیکون به کمک هوش مصنوعی است که در نودها و تقویتکنندههای Comcast برای ارتقاء DOCSIS 4.0 و معماری دسترسی توزیعشده (DAA) مورد نیاز برای ارائه سرعتهای متقارن چند گیگابیتی قرار میگیرد.
Comcast ادعا می کند که فناوری Wi-Fi 7 XB10 قادر است به طور همزمان 300 دستگاه از طریق سه رادیو که هر یک می توانند 100 دستگاه را به هم متصل کنند، متصل کند. دروازه جدید به طور موثر Wi-Fi 7 و D4.0 را در یک بسته قرار می دهد. Comcast برای استقرار D4.0 اولیه خود در کلرادو اسپرینگز، کلرادو، آتلانتا و فیلادلفیا، یک مودم مستقل و آماده تولید DOCSIS 4.0 مبتنی بر سیلیکون Broadcom را با اکسس پوینت-روتر Wi-Fi 6E جفت کرده است.
Comcast انتظار دارد XB10 را در نیمه دوم سال عرضه کند. این شرکت هنوز شرکای تولیدی خود را اعلام نکرده است، اما وانتیوا در میان نامزدهای احتمالی است.
جلوتر از تقاضا
Comcast در حال عرضه D4.0 است تا فیبر-کوآکس هیبریدی (HFC) خود را با فیبر رقابتی نگه دارد و در عین حال تلاش می کند یک قدم جلوتر از خواسته های داده مشتریان بماند.
دیو واتسون، مدیر عامل Comcast Cable، خاطرنشان کرد که مشتری متوسط در شبکه Comcast پنج سال پیش از حدود 200 گیگابایت در ماه ترافیک استفاده می کرد. 10 درصد بالاتر یوزرییس از 700 گیگابایت و 1 درصد برتر دو برابر آن استفاده می کردند.
واتسون گفت: 10 درصد از کاربران حالا، شبیه 1 درصد برتر هستند. این یعنی، کاربر فوق العاده امروز جریان اصلی فردا است.
Comcast همچنین از XER10، یک روتر Wi-Fi 7 که میتواند در ارتباط با شبکه DOCSIS اپراتور یا استقرار هدفمند فناوری فیبر به محل (FTTP) استفاده شود، رونمایی کرد. مانند XB10 و گیت وی های قبلی، XER 10 نیز از xFi، پلتفرم مدیریت Wi-Fi Comcast پشتیبانی می کند.
با تغییر به تلفن همراه و بی سیم، Comcast به زودی “Wi-Fi Speed Boost” را راه اندازی می کند، که سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه را در دستگاه های تلفن همراهی که به شبکه Wi-Fi اپراتور متصل هستند، امکان پذیر می کند. Charter Communications پیشرفت مشابهی را به مشتریان Spectrum Mobile ارائه می دهد. یک مقام رسمی گفت که Comcast انتظار دارد که Wi-Fi Speed Boost را طی 90 روز آینده راه اندازی کند.
Comcast همچنین در حال راه اندازی یک قابلیت جدید تشخیص حرکت برای پلت فرم Wi-Fi خانگی خود است. مشتریان میتوانند آن را با استفاده از برنامه xFi برای انتخاب دستگاهها و ایجاد مناطق تشخیص حرکت سفارشی کنند.
همچنین در نیمه دوم سال 2024، بهبود DOCSIS (LLD) با تأخیر کم است. در حال حاضر در آزمایشهایی با شرکتهایی مانند اپل، انویدیا و Valve، LLD مشتریان Comcast را در موقعیتی قرار میدهد تا انتخاب کنند کدام دستگاهها از این ویژگی استفاده کنند، مانند کنسول بازی متصل یا دستگاه VR یا AR.
تنظیم “ویدیو با وفاداری بالا”
Comcast همچنین به دنبال تقویت فناوری ویدیوی خود با آنچه «ویدئوی با وفاداری بالا» مینامد، می باید. این پیشرفتی است که ویدیو را در 4K، محدوده دینامیکی بالا (HDR) با صدای Dolby Vision و Dolby Atmos ارائه میکند.
Comcast اخیراً ویدیویی با وفاداری بالا را آزمایش کرده است که رنگهای زندهتری را با مصنوعات کمتر نسبت به وضوح HD معمولی و 2160p با حدود 200 کارمند در آمریکا و با Sky در اروپا برای سوپربول روز یکشنبه بین فرماندهان کانزاس سیتی و سانفرانسیسکو 49ers ارائه میکند.
مدیران اجرایی خاطرنشان کردند که ویدیوهای با وفاداری بالا حدود 66 درصد بیتهای بیشتری نسبت به فید 4K سنتی در زمانهای تأخیر دارند که تنها حدود 10 تا 20 ثانیه از پخش معمولی تلویزیون فاصله دارند.
Comcast گفت که از آزمایش راضی است، اما این شرکت اعلام نکرده است که چه زمانی ویدیوی با وفاداری بالا به صورت تجاری در دسترس قرار می گیرد.
فریزر استرلینگ، مدیر تولید جهانی Comcast گفت: به زودی باید انتظار عرضه این سرویس داشته باشید. هنگامی که راه اندازی شد، مشتریان به یک تلویزیون 4K/HDR و یک دستگاه خانگی با قابلیت 4K برای استفاده کامل از ویدیوهای با وفاداری بالا نیاز دارند.
طبق گفته استرلینگ، یک جریان ویدئویی با وفاداری بالا به سرعت ۲۵ مگابیت بر ثانیه تا ۳۵ مگابیت بر ثانیه نیاز دارد.