تویوتا چگونه از هوش مصنوعی در توسعه خودروهای خود استفاده میکند؟
تواناییهای فناوری هوش مصنوعی باور نکردنی است و هر روز به قابلیتهای آن افزوده میشود. ولی بسیاری از کارشناسان معتقدند که عنصر کلیدی برای استفاده حداکثری از این فناوری نوظهور یافتن مورد استفاده تجاری مناسب است.
«تیری مارتین» مدیر ارشد استراتژی و تحلیل داده در شعبه اروپایی تویوتا طی مصاحبهای توضیح داد که چگونه این غول خودروسازی زمان و منابع خود را در بخش تحقیق و توسعه، به پتانسیل هوش مصنوعی اختصاص میدهد. با این حال، این فعالیت اکتشافی به میزان چشمگیر روی موارد استفاده فعلی متمرکز است و این مسئله به معنی بهره وری از علوم داده است و بنابراین فناوریهای مرتبط با پیش بینی و اتوماسیون کمتر مورد توجه قرار میگیرند.
مارتین در این خصوص گفت: «برای ما تحلیل دادهها نسبت دیگر قابلیتهای هوش مصنوعی مهمتر است. به عنوان مثال ما دادهها را تحلیل میکنیم تا دریابیم مردم چگونه با اتومبیلهای ما رانندگی میکنند یا اینکه آیا بین کشورهای مختلف یا رانندگی در بزرگراه بین آلمان و بلژیک تفاوتی وجود دارد یا خیر».
توسعه بینش عمیق از طریق علم تحلیل داده به مجموعه دادهها بستگی دارد و تویوت در این حوزه نسبت به دیگر شرکتهای خودروساز برتری دارد. مارتین در این خصوص اظهار داشت: «ما درحال حاضر میتوانیم با تحلیل دادهها از طریق هوش مصنوعی در مورد نحوه رانندگی مردم با خودروهای تویوتا بینش چشمگیر به دست آوریم. در این زمینه مدلهای پیش بینی را در اختیار میگیریم. به عنوان مثال برای تحلیل علت ریشهای یا پیش بینی اینکه چه نوع لوازم جانبی برای کمک به برنامه ریزی میبایست در خودروهای خود نصب کنیم، از هوش مصنوعی کمک میگیریم».
مارتین توضیح داد که هم اکنون شرکت تویوتا بر استفاده از ابزارهایی نظیر Power BI برای نگه داشتن انسان به عنوان محور اصلی و استفاده از قابلیتهای تحلیل داده برای ایجاد درک دقیق از عملیات و فرآیندهای خودرو متمرکز شده است.
منبع: zdnet.com
ترجمه: همکاران سیستم