هوش مصنوعی جایگزین انسان در محل کار نمیشود
از زمان راهاندازیChatGPT بیش از یک سال پیش، ترس از اینکه ماشینها شغل انسان را بگیرند موضوع گفتگوهای میز شام در سراسر جهان بوده است. اما تکنو ترس چیز جدیدی نیست و اغلب نابجاست. با نگاهی به تاریخ فناوری از انقلاب صنعتی به بعد، نوآوریها اغلب با ترس از دست دادن شغل همراه هستند – اما منجر به استانداردهای زندگی بالاتر و دستمزد بهتر میشوند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی پلیس فتا از تکرادار، در دهه 1980، ورود نرم افزارهای حسابداری مانند مایکروسافت اکسل جرقه پیشبینی مرگ حسابداری و جابجایی عظیم شغلی شد: واقعیت این بود که 1.1 میلیون شغل جدید و با دستمزد بهتر مانند مدیران مالی و تحلیلگران مدیریت بین سالهای 1987 تا 2000 ایجاد کرد. به گفته مورگان استنلی، در حالی که باعث از دست دادن تنها نیم میلیون شغل در نقشهای کمدرآمد شده است. به روشی مشابه، هوش مصنوعی کارگران انسانی را تقویت میکند، نه جایگزین آنها.
تحقیقات انجام شده با رهبران کسبو کار در سال گذشته نشان میدهد که هوش مصنوعی به جای جایگزینی برای انسان، “همکار” خواهد بود. گابریلا ووگل، تحلیلگر ارشد در Gartner® میگوید: «ماشینها از ابزار ما به هم تیمیهای ما تبدیل میشوند. Gartner® پیشبینی میکند که تا سال 2025، GenAI شریک نیروی کار برای 90٪ از شرکتها در سراسر جهان خواهد بود. تحقیقات خود ما با 12000 کارگر در سراسر جهان نشان داد که کارکنان فناوری را به عنوان یک همکار و تقویت کننده تواناییهای خود میبینند، نه به عنوان چیزی که ممکن است جایگزین آنها شود. اکثر کارمندان (81%) ترجیح میدهند از ترکیبی از درک انسانی و پاسخگویی هوش مصنوعی برای مقابله با مشکلات استفاده کنند و تقریباً همه (87%) احساس میکنند که هوش مصنوعی نقش مثبتی در زندگی کاری آنها دارد.
هوش مصنوعی یک شیاد فناوری نیست، بلکه تقویت کننده تواناییهای انسانی است، درست مانند هر انقلاب فناوری قبل از آن.شبکههای عصبی مصنوعی با تقلید از برخی عملکردهای مغز انسان به نتایجی شبیه انسان دست مییابند – اما این سیستمها مغز انسان نیستند و بدون تغذیه دادهها و تعیین وظایف، به هیچ چیز نمیرسند. هوش مصنوعی برای به دست آوردن نتیجه به انسان نیاز دارد و انسان ها میتوانند از هوش مصنوعی برای تقویت تواناییهای خود استفاده کنند. هر دو با هم بهتر کار میکنند.
حل مشکلات با انسان و ماشین
هوش مصنوعی را میتوان برای بهبود عملکرد بخشهای فناوری اطلاعات، تقویت کل کسبوکار به کار گرفت و انسانها همگام با سیستمهای هوش مصنوعی خستگیناپذیر کار میکنند که از حل مشکل در ساعت 2 صبح، در حالی که کارگران انسانی خواب هستند، خوشحال هستند. تحقیقات ما نشان میدهد که 91 درصد از کارمندان معتقدند که اگر مسائل فناوری اطلاعات به سرعت حل شود، بهرهوری بیشتری خواهند داشت و 74 درصد تکان دهنده میگویند که پشتیبانی ضعیف فناوری اطلاعات انگیزه آنها را کاهش داده است.
برای رهبران مشاغلی که امیدوارند بهرهوری را افزایش دهند، فرآیندهای به کمک هوش مصنوعی این وعده را میدهد که زمان زیادی را برای کارمندان آزاد میکند و هوش مصنوعی همگام با کارکنان انسانی برای حل خودکار مشکلات کار میکند. برای کارکنان انسانی در بخش IT، این زمان را برای آنها آزاد میکند تا روی مسائل پیچیدهتر تمرکز کنند، جایی که میتوانند واقعاً ارزشی برای کسبوکار داشته باشند. هوش مصنوعی همچنین میتواند تعمیر و نگهداری پیشبینی، الگوهای شناسایی را فعال کند تا کارکنان IT انسانی بتوانند برای مقابله با مشکلات قبل از وقوع آنها اعزام شوند.
با پیچیدهتر شدن محیطهای فناوری اطلاعات هر سال که میگذرد، به لطف پذیرش سرویسهای ابری و فناوریهای نوظهور مانند متاورس، هوش مصنوعی برای تیمهای IT که بیش از حد کار میکنند، یک محرک بهرهوری برای کل کسبوکار خواهد بود. چنین سیستمهای هوش مصنوعی مبتنی بر انسان نه تنها میتوانند به سازمانها در سادهسازی عملیات روزانهشان کمک کنند، بلکه میتوانند به هدایت نقاط دردناک فرآیند تحول دیجیتال نیز کمک کنند.
امکان تعامل انسانی
هوش مصنوعی اغلب به عنوان نیرویی در نظر گرفته میشود که میتواند همان مشکلاتی را که انسانها میتوانند حل کند و بنابراین ناگزیر باید انسانها را جابجا کند. این تصور نادرستی از قابلیتهای فناوری است که توسط اطلاعاتی که انسان به آن میدهد و وظایفی که انسان به آن محول میکند محدود میشود. در دنیای واقعی، هوش مصنوعی معمولاً به انسانها قدرت میدهد تا تعامل مؤثرتری داشته باشند، گاهی اوقات به روشهایی که حتی یک دهه پیش به سختی قابل تصور بود. برای مثال، نرم افزار هوش مصنوعی به افراد ناشنوا یا کم شنوا در برزیل این امکان را میدهد که به راحتی با افراد دیگر ارتباط برقرار کنند، حتی زمانی که آنها زبان مشترکی ندارند. یک موتور هوش مصنوعی میتواند متن و ترجمه صوتی Libras، زبان اشاره رسمی برزیل را در زمان واقعی ایجاد کند، ژستهای فیزیکی پیچیده را درک کند و آنها را به متن یا صدا در زمان واقعی تبدیل کند.
این فناوری با پشتیبانی از ابر یا سرورهای لبه (به طوری که محاسبات در نزدیکی محل صحبت افراد انجام میشود) این نوید را دارد که به افرادی که ناشنوا یا کم شنوا هستند اجازه میدهد در فضاهایی که ممکن است مترجم زبان اشاره در دسترس نباشد (مانند محل کار، مغازهها یا بیمارستانها). هوش مصنوعی به جای اینکه فناوریای باشد که جای انسانها را می گیرد، تعاملات انسانی را قادر میسازد تا اهداف انسانی را هدایت کند.
شتاب دادن به آینده
نوآوریهایی مانند یادگیری ماشین خودکار (AutoML) نوید پیشرفت را حتی فراتر از سرعت سرگیجهآور نوآوری هوش مصنوعی که اکنون تجربه میکنیم را میدهد، اما انسانها در استفاده ایمن و عملکرد کارآمد هوش مصنوعی محور باقی خواهند ماند. AutoML جنبههای زمانبر توسعه مدلهای یادگیری ماشینی را خودکار میکند و نیاز به بسیاری از تلاشهای انسانی را از بین میبرد. مهمتر از همه، این بدان معناست که کاربران تجاری بدون تخصص در یادگیری ماشین میتوانند خودشان مدلهای یادگیری ماشینی موثر را آموزش دهند. اما حتی در این مرز بسیار خودکار فناوری هوش مصنوعی، تخصص انسانی همچنان ضروری خواهد بود.
AutoML فرآیند انتخاب و تنظیم الگوریتمها، خودکارسازی وظایف از جمله وظایف انتخاب مدل را خودکار میکند، که معمولاً نیاز به ورودی کارشناسان دارد. اما تحقیقات منتشر شده در کنفرانس ACM 2021 درباره عوامل انسانی در سیستمهای محاسباتی نشان داد که حتی با بهبود AutoML، نظارت انسانی همچنان برای اطمینان از عملکرد ایمن و کارآمد چنین سیستمهایی ضروری است.
آینده انسان محور است در سالهای آتی، هوش مصنوعی یک نیروی دگرگونکننده در هر صنعت خواهد بود و شیوه کار مردم را تغییر میدهد و اقتصاد را در سراسر جهان تقویت میکند. این یک فناوری با قدرت تغییر روش کار جهان است: اما، درست مانند سایر فناوریها، آموزش آن بدون انسان چیزی نیست. هوش مصنوعی می تواند یک همکار مولد باورنکردنی باشد، یکی که بهترینها را در هر کارمندی باز میکند، اما جایگزینی برای انسانها نیست. کسبوکارهای موفق آینده به نفع هوش مصنوعی از شر کارگران انسانی خلاص نمیشوند: در عوض، انسان و ماشین دست در دست هم به سوی آینده حرکت خواهند کرد.