سرمایهگذاری مشترک SKتلکام، سینگتل، سافتبانک، دوئیچه تلکام و &e بر روی LLM
ICTna.ir – سرمایهگذاری مشترک اپراتورهای مخابراتی بر روی LLM (مدل های بزرگ زبانی) که توسط پنج اپراتور انجام میشود، سطح تعاملات این صنعت با مشتریان را از طریق دستیارهای دیجیتال و چتباتها افزایش میدهد.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، پنج اپراتور مخابراتی SK Telecom (SKT)، دوئیچه تلکام، e& ، Singtel و سافت بانک، در حال برنامه ریزی برای راه اندازی یک سرمایه گذاری مشترک با تمرکز بر ساخت LLM یا همان مدل های بزرگ زبانی هوش مصنوعی ویژه صنعت مخابرات هستند تا به بازیگران صنعت کمک کند سطح تجربه مشتریان خود را با تعاملات از طریق دستیارهای دیجیتال و چت بات ها بالا ببرند. این اطلاعیه در نشست افتتاحیه Global Telco AI Alliance (GTAA) در کنگره جهانی موبایل (MWC) که در بارسلون برگزار میشد، اعلام شد.
هدف توسعه LLM های چندزبانه بهینه سازی شده برای زبان هایی از جمله کره ای، انگلیسی، آلمانی، عربی و ژاپنی با برنامه هایی برای زبان های دیگر مانند باهاسا (زبان اندونزیایی) است تا بتوان آن را در جنوب شرقی آسیا مستقر کرد.
ریو یانگ سانگ، مدیرعامل SKT در بیانیه ای گفت: ما به عنوان اپراتور مخابراتی نیاز به توسعه LLM مناسب برای صنعت مخابرات را احساس میکنیم تا اوپریشن مخابراتی را کارآمدتر کنیم. هدف نهایی ما کشف مدل های تجاری جدید از طریق تعریف مجدد روابط با مشتریان است. اتحاد جهانی هوش مصنوعی مخابراتی، هم افزایی را به ارمغان می آورد. به اعضای خود اجازه می دهد تا با کار به عنوان یک تیم به دستاوردهای بیشتری دست یابند.
این سرمایه گذاری مشترک قصد دارد بر روی استقرار برنامه های کاربردی هوش مصنوعی متناسب با نیازهای اعضای GTAA در بازارهای مربوطه خود تمرکز کند و آنها را قادر می سازد تا در مجموع به یک پایگاه مشتری جهانی تقریباً 1.3 میلیاردی در 50 کشور جهان دست یابند.
یوئن کوان مون، مدیر اجرایی گروه سینگتل در این باره گفت: شرکتهای مخابراتی پیشرو از سه قاره مختلف که بر روی این مدل نوآورانه کار میکنند، اگر همه ما تصمیم میگرفتیم به تنهایی این کار را انجام دهیم، این تلاش بیسابقه برای توسعه هوش مصنوعی برای صنعت مخابرات امکانپذیر نبود.
بازی تغییر میکند
Yuen گفت که سرمایهگذاری مشترک برنامهریزیشده LLM وعده میدهد که برای هر اپراتور مخابراتی که به دنبال ارتقای تجربه مشتری خود فراتر از پاسخهای خودکار محدود و تعاملات رباتهای چت عمومی است، تغییری در بازی ایجاد کند.
او افزود: این LLM چند زبانه که برای مخابرات طراحی شده است، قابلیتهای چت بات را با پاسخهای مرتبط به پرسشهای فنی مشتریان، به میزان قابل توجهی گسترش میدهد و عوامل خدمات را برای مقابله با مسائل پیچیدهتر مشتری آزاد میکند و ما قصد داریم این را در سراسر گروه سینگتل مستقر کنیم.
در مقایسه با LLM های عمومی، LLM های اختصاصی مخابراتی بیشتر با حوزه ارتباطات از راه دور هماهنگ هستند و درک بهتری از هدف کاربر دارند.
به گفته این شرکتها، با آسانتر، سریع و کارآمدتر کردن مدلهای مولد هوش مصنوعی برای شرکتهای مخابراتی، انتظار میرود LLMهای اختصاصی مخابراتی به تسریع تحول هوش مصنوعی در مشاغل و خدمات مختلف مخابراتی، از جمله خدمات مشتری، کمک کنند.
LLM ها در حال حاضر در حال بهینه سازی هستند. داده های خدمات مشتری تلکوها برای تنظیم دقیق مدل برای سوالات خاص مخابراتی استفاده می شود. این به این دلیل است که مدل های تعرفه و قرارداد و اطلاعات مربوط به سخت افزارهای خاص مانند روتر، به عنوان مثال، به ندرت در داده های آموزشی کلی مدل های بزرگ یافت می شود. اما دقیقاً این محتوا است که یک ربات مخابراتی باید بداند تا بتواند این نگرانیهای خاص را بفهمد، خلاصه کند و به آن پاسخ دهد.
این آموزش هدفمند تضمین می کند که LLM زبان منحصر به فرد و نیازهای اپراتورهای مخابراتی را درک می کند.
“ما می خواهیم مشتریانمان بهترین خدمات ممکن را تجربه کنند. هوش مصنوعی به ما کمک می کند تا این کار را انجام دهیم. در حال حاضر، بیش از 100هزار گفتگوی خدمات مشتری در ماه در آلمان توسط هوش مصنوعی Generative مدیریت می شود. با ادغام مدل های زبان بزرگ مخصوص مخابرات، ما کلاودیا نعمت، عضو هیئت مدیره فناوری و نوآوری دویچه تلکام گفت: ربات چت، انسان محورتر می شوند و هوش مصنوعی مکالمات بین مشتریان و ربات های چت را شخصی می کند و سرمایه گذاری مشترک ما اروپا و آسیا را به هم نزدیکتر می کند.