هوش مصنوعی

March 4, 2024
19:06 دوشنبه، 14ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162153

آنتروپیک از Claude 3 با سه سطح مختلف رونمایی کرد

منبع: Peivast

آنتروپیک یکی از مهمترین استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی جهان که توسط کارکنان سابق اوپن‌ای‌آی پایه گذاری شده از عرضه نرم‌افزار تازه‌ای برای چت‌بات Claude خبر داد. بلومبرگ می‌گوید این نرم‌افزار عملکرد بهتری در انجام دستور‌العمل‌های پیچیده دارد و احتمال توهم کمتری در آن کاهش یافته است. چت‌بات جدید که Claude 3 نام گرفته از سه سطح مختلف، از قدرتمند تا معمولی، برخوردار است.

طبق اعلام شرکت این چت‌بات به سه مدل جدید به نام‌های Opus، Sonnet و Haiku تقسیم می‌شود و مدل Opus از همه قدرتمند‌تر و Haiku نیز سبک‌ترین و سریع‌ترین نسخه است.

فعالان اصلی صنعت هوش مصنوعی از جمله گوگل و اوپن‌ای‌آی نیز سطوح مختلفی را برای چت‌بات‌های خود در نظر گرفته‌اند و برای مثال گوگل جمنای پرو را با قیمت ۲۰ دلار در ماه به اشتراک می‌گذارد اما استفاده از جمنای معمولی رایگان است.

از بین سه مدلی که آنتروپیک از آنها رونمایی کرده است، Opus و Sonnet همین حالا در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرند اما Haiku در هفته‌های آینده عرضه می‌شود.

علاوه بر تقسیم‌بندی سه سطحی، به نظر می‌رسد که بروزرسانی نرم‌افزاری روی یکی از چالش‌های مهم هوش مصنوعی یعنی توهم این ابزارها متمرکز باشد. دنیلا آمودی، نایب‌رئیس آنتروپیک، می‌گوید: «این مدل‌ها همچنان برای پیش‌بینی کلمه بعدی آموزش می‌بینند۰ به صفر رساندن نرخ توهم بسیار بسیار دشوار است.»

با این حال آمودی می‌گوید که در تازه‌ترین عرضه این موضوع در اولویت قرار گرفته است. طبق اعلام شرکت نسخه‌های جدید نرم‌افزار Claude دو برابر بیشتر احتمال دارد که پاسخ درست ارائه کنند و احتمال پاسخ‌های من درآوردی هم کمتر شده است.

شرکت آنتروپیک که توسط کارکنان سابق اوپن‌ای‌آی بنیان‌گذاری شده از حمایت گوگل و آمازون برخوردار است اما تمرکز این استارت‌آپ بر توسعه مسئولانه و امن تا حدی جلودار عملکرد آن شده است. برای مثال، یکی از نسخه‌ّای قدیمی تر Claude معمولا حتی از پاسخ به برخی سوالات معمولی هم امتناع می‌کرد. مدل‌های جدیدی که امروز (دوشنبه ۴ مارس) معرفی شدند کمتر از پاسخ به سوالات بی‌خطر امتناع می‌کنند.

مدل‌های جدید همچنین به قابلیت تجزیه‌تحلیل تصاویر مجهز هستند که از طریق آن چت‌بات می‌تواند کارهایی مثل تشخیص نژاد یک سگ در تصویر، مقایسه دو تصویر از لباس یا توصیف یک اثر هنری را انجام دهد.

شاید یکی دیگر از نشانه‌های رویکرد محافظه‌کارانه آنتروپیک، عدم ارائه مولد تصویر باشد. شرکت‌هایی مثل گوگل و اوپن‌ای‌آی مدت‌ها است که قابلیت خلق تصویر از متن را برای مشترکان خود ممکن کرده‌اند و اوپن‌ای‌آی حتی چندی پیش امکان تولید ویدیو بر اساس متن را نیز به رخ کشید.

با این حال آنتروپیک هنوز به سراغ این قابلیت نرفته و داریو آمودی، مدیرعامل شرکت، می‌گوید مشتریان آنها چندان میلی به این قابلیت ندارند. این شرکت براساس آخرین گزارش‌ها با جذب ۷۵۰ میلیون دلار سرمایه، چیزی بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.