کیفیت شبکه ارتباطی در روز انتخابات چگونه ارزیابی شد؟
جدیدترین خبرها از اتصال پیامرسانهای ایرانی به یکدیگر، تعداد کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از ۴۰ میلیون نفر عبور کرد و برقراری بیش از ۹۹ درصد ارتباطات روستایی در روز انتخابات برخی از مهم ترین خبرهایی بودند که هفته گذشته در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شد.
به گزارش ایسنا، هفته دوم اسفندماه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با خبر پایداری ارتباطات در روز انتخابات آغاز شد. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد که بیش از ۲۰۰ نفر از متخصصان حوزه ارتباطات در وزارت کشور برای ایجاد پایداری سامانههای انتخابات، به صورت شبانهروزی در حال تلاش بودند و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز با حضور در اتاق وضعیت ستاد انتخابات در وزارت کشور بر پایداری شبکه ارتباطی کشور نظارت کردند.
براساس اعلام این سازمان، در پی هماهنگی همکاران خانواده بزرگ ارتباطات، نظارت و مانیتورینگ مستمر، شبکه ارتباطی کشور به صورت پایدار در فرایند انتخابات برقرار بود و برای نخستین بار، ۹۹ درصد استعلامات احراز هویت از دورافتادهترین نقاط روستایی تا شهرها به صورت برخط انجام شد.
موضوعی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیأت دولت به آن اشاره کرد و گفت: درصد استعلامات رایگیری برخط بود و تجربه موفقی برای وزارت ارتباطات و وزارت کشور ثبت شد و یک قدم به انتخابات تمام الکترونیکی نزدیک شدیم. انتخابات در چهار حوزه تمام الکترونیکی انجام شد که مردم با کمترین معطلی توانستند رای دهند. ۸۶ درصد رایدهندگان هم با کارت ملی مراجعه کردند.
او تأکید کرد: در روز رایگیری بیش از ۲۰ مورد تلاش برای خرابکاری داشتیم تا شبکه ارتباطی دچار بحران شود اما تمامی اینها کشف و برخورد شد حتی یک مورد داشتیم که یک و نیم متر حفاری برای رسیدن به کابل فیبر نوری کردند ولی کشف و خنثی شد.
البته ایرج روحی- مشاور وزیر در توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق روستایی – در گفت و گو با ایسنا، از برقراری بیش از ۹۹ درصد ارتباطات روستایی در روز انتخابات خبر داد و گفت: به صورت کلی در حوزه روستایی به جز مناطقی از استان سیستان و بلوچستان آنهم بهدلیل سیل رخ داده، ما مشکلی نداشتیم و آمار وزارت کشور هم تایید میکند بیش از ۹۹ درصد ارتباطات در روز انتخابات برقرار بوده است.
همچنین سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی در این هفته از خنثیسازی عملیات سایبری پیچیده و ترکیبی دشمن در ایام انتخابات خبر داد.
به گفته وی دشمن در ایام انتخابات یک عملیات پیچیده و ترکیبی در حوزه سایبری طراحی کرده بود که شامل سه حوزه شبکه، سامانه و نظارت بود اما با هوشمندی مرکز ملی فضای مجازی به عنوان فرمانده امنیت سایبری کشور و اقدام به موقع نهادهای تامین کننده امنیت سایبری کشور قبل از برگزاری انتخابات، اکثر موارد خنثی شد.
از دیگر خبرهای مهمی که هفته گذشته در حوزه ارتباطات منتشر شد میتوان به ایران پست سبز را محقق میکند، اشاره کرد. محمود لیائی – مدیرعامل شرکت ملی پست – معتقد است که شرکت ملی پست همه تلاش خود را به کار گرفته پُست سبز را براساس برنامهها و الزامات اتحادیه جهانی پست محقق کند و از سال گذشته با رونمایی موتورسیکلتهای برقی گام بزرگی برای اجرای پست سبز برداشته است.
او تأکید کرد: شبکه پستی کشور آمادگی دارد با بهره گیری از ناوگان برقی و اجرای طرح ۱۰۰۰ خودروی ون سیار برقی در این مسیر حرکت کند.
علاوه بر موارد گفته شده با تلاش تیم فنی سامانه پنجره واحد زمین، پردازش تصاویر ماهوارهای و شناسایی تخلفات، بهبود ۴۰ درصدی نسبت به ابتدای سال جاری را تجربه کرد. ثبت و صدور مجوزهای مرتبط با ساخت و ساز در اراضی و املاک خصوصی و استعلامات مربوطه، ثبت و واگذاری بهرهبرداری از اراضی و املاک ملی، دولتی و وقفی، ثبت و پیگیری گزارشهای مردمی زمین خواری و نظارت بر اجرای قوانین مرتبط با حوزه زمین، اهداف چهارگانه سامانه است.
مازیار مباشری – مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی – در بیست و یکمین نمایشگاه بینالمللی محیط زیست و کشور برای اصحاب رسانه اعلام کرد: در زیرسامانه پایش اراضی، تصاویر ماهوارهای اراضی کشور با استفاده از پلتفرمهایی که دادههای مکانی تولید میکنند، دریافت و الگوریتم آنها با استفاده از هوش مصنوعی طراحی شده است. به طوری که با دریافت تصاویر قبل و بعد و پردازش اطلاعات، میتوان تخلفات احتمالی را کشف و تشخیص داد. پروندههای تخلفات پس از این مرحله به پنج دستگاه متولی حفاظت از اراضی کشور ارجاع داده میشوند تا پس از انجام بررسی و احراز، در اختیار قوه قضائیه قرار بگیرد.
به گفته وی، استفاده از خدمات سامانه زمین، کاملا رایگان است، اما برای آن دسته از افراد کم برخوردار چه از نظر دانش رایانه و چه جسمی، امکانی در نظر گرفته شده است که با مراجعه به دفتر خدمات پیشخوان، بتوانند با پرداخت کارمزد حدودا ۵۰ هزار تومانی، از خدمات این سامانه بهرهمند شوند.
همچنین در هفته ای که گذشت یک پیامرسان دیگر به طرح اتصال متقابل پیامرسانها متصل شد. اتصال داخلی میان پیامرسانها (اینترکانکشن) یا MXP به معنای ایجاد امکان ارسال پیام از مبدا یک پیامرسان ایرانی به سایر سکوهای مشابه بومی است.
چندی پیش و طی اقدامی که برای نخستین در دنیا صورت گرفت، چهار پیام رسان ایتا، بله، گپ و آی گپ برای تبادل پیام و فایل صوتی و تصویری به یکدیگر متصل شدند. پس از انجام تست فنی موفق، پیامرسان سروش پلاس نیز از این پس قادر است به چهار پیام رسان دیگر بپیوند. به طوری که کاربران با نصب یکی از پیامرسانها، قادر به برقراری ارتباط با کاربرانِ دارای پیامرسانهای دیگر شدند.
با اتصال سروش پلاس به طرح اتصال متقابل، بیش از ۵۰ میلیون کاربر در دسترس مردم قرار میگیرند. به این مفهوم که، هر کاربر با داشتن یک پیام رسان ایرانی، میتواند به جامعه گستردهای از کاربران دسترسی پیدا کند.
با نزدیک شدن به پایان هفته تعداد کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از ۴۰ میلیون نفر عبور کرد. تکلیفی که به صورت جدی دنبال میشود، ارائه ۱۰۰ درصدی خدمات دستگاهها به صورت تمام الکترونیکی از طریق این پنجره است که براساس این تکلیف باید همه دستگاهها تا پایان آبانماه انجام میدادند و تا پایان آذرماه هم همه استعلامات خود را با دستگاههای دیگر را تمام الکترونیک انجام دهند. این سامانه که به عنوان یک مرجع یکپارچه برای دسترسی به خدمات مختلف دولتی عمل میکند، در راستای کاهش نیاز به مراجعه حضوری به ادارات دولتی و ارائه هوشمندانه خدمات به مردم طراحی شده است.
مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیادهسازی دولت الکترونیکی جزئیات تازه ای در این زمینه اعلام کرد: در حال حاضر، اتصال دستگاههای اجرایی به درگاه مذکور به ۹۸ درصدی رسیده است. از جمله پرکاربردترین سامانههای ملی و استانی متصل به پنجره ملی دولت هوشمند میتوان به وزارت آموزشوپرورش، وزارت راه و شهرسازی، سازمان تامین اجتماعی و پنجره واحد دانشگاهی وزارت علوم اشاره کرد که بیشترین استقبال را از سوی مردم در ماه اخیر داشتهاند.