رسانه‌های اجتماعی

رگولیشن

فناوری اطلاعات

March 8, 2024
9:46 جمعه، 18ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162304

رقص غول‌های فناوری به ساز اتحادیه اروپا

مهلت غول‌های فناوری برای اجرای قوانین اتحادیه اروپا به پایان رسید و آن‌ها بعد از ناکامی در فرار از این قوانین سختگیرانه، اکنون تبعیت کامل را در پیش گرفته‌اند.
شرکت های فناوری برای فعالیت در هر کشوری باید قوانین آن کشور را رعایت کنند، اتحادیه اروپا با معرفی قانون خدمات دیجیتال به دنبال این است که شرکت های بزرگ فناوری را مطابق آنچه می خواهد با خود همراه کند.

آخرین مهلت برای شرکت های دربان فناوری(بزرگ) جهت رعایت قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا یا DMA تمام شد. این قانون شرکت‌های بزرگ را ملزم می کند تا امکان همکاری بیشتر رقبا را فراهم و از ترجیح دادن خدمات خود بر دیگران اجتناب کنند.
اتحادیه اروپا 6 شرکت را به عنوان دربان تعیین کرده است. درواقع آنها پلتفرم های دیجیتال بزرگی هستند که خدمات هسته ای را در بخش هایی مانند فروشگاه های برنامه، موتورهای جستجو و مرورگرهای وب ارائه می دهند. محدودیت‌های قانون برای خدمات خاصی در شرکت‌های آلفابت، آمازون، اپل، بایت دنس، متا و مایکروسافت اعمال می‌شود.
6 شرکت تعیین شده به عنوان دربان برای 22 سرویس تحت پوشش قانون که توسط اتحادیه اروپا شناسایی شده ملزم به رعایت قوانین هستند. این شرکت‌ها 7 مارس،(17اسفند) باید گزارش‌های مربوط به انطباق خود با قوانین را به اتحادیه اروپا ارسال کنند و توضیح دهند که چگونه قصد دارند با قوانین مطابقت داشته باشند. مقامات اروپایی بعداً این طرح ها را با هر یک از شرکت ها ارزیابی خواهند کرد.
به طور کلی، پلتفرم های تعیین شده باید اقدامات پیشگیرانه ای را انجام دهند که اتحادیه اروپا معتقد است بازارهای دیجیتال را منصفانه تر و بازتر می کند. به عنوان مثال، دربانان باید به شرکت های شخص ثالث اجازه دهند تا با خدمات آنها همکاری کنند، آنها نمی توانند محصولات خود را بر رقبا ترجیح دهند و نمی توانند برای دسترسی توسعه دهندگان خارجی به سیستم های پرداخت یا سایر خدمات خود شرط بگذارند.

هر دربان چگونه به این قانون پاسخ می دهد؟

آلفابت
آلفبت دارای یک امپراتوری گسترده است که از یک موتور جستجوی مسلط تا یک مرورگر وب اصلی و سیستم عامل تلفن همراه را در بر می گیرد و برای تقویت قدرت خود بسیاری از سرویس هایش را به هم مرتبط کرده است. این سرویس های ارائه شده توسط آلفابت تحت قانون اروپا قرار می گیرند:

این شرکت تغییرات مختلفی را در ماه های ژانویه و مارس اعلام کرد که بر همه چیز از اشتراک داده تا نتایج جستجو برای کاربران اتحادیه اروپا تأثیر می گذارد. نکات برجسته در این مورد عبارتند از:
• گزینه های انتخاب مرورگر پیش‌فرض در دستگاه‌های اندروید و انتخاب موتور جستجوی پیش‌فرض در مرورگر کروم پس از ۶ مارس به منطقه اقتصادی اروپا (EEA) اضافه می شوند.
• پیوندهای بیشتر به سایت‌های رقیب هنگام جستجوی گوگل برای مواردی مانند پروازها و هتل‌ها، از جمله فضای اختصاصی برای مقایسه سایت‌ها. گوگل همچنین برخی از ویجت‌های خود مانند کادر گوگل فلایت را حذف خواهد کرد.
• گزینه انصراف برای اشتراک‌گذاری برخی داده‌ها در یوتیوب، جستجو، خدمات تبلیغات، گوگل پلی، کروم، گوگل شاپینگ و گوگل مپ. انتخاب های کاربران از 6 مارس اعمال می شود.
• یک API انتقال داده جدید برای توسعه دهندگان جهت ایجاد سرویس Google Takeout که به کاربران امکان می دهد داده ها را از سرویس های گوگل خارج کنند.
• معرفی یک گزینه برای پلی استور تا به توسعه‌دهندگان برای خریدهای درون برنامه‌ای، سیستم‌های پرداخت جایگزین ارائه کنند. برای رعایت این قانون، گوگل اخیراً سیستم صورت‌حساب انتخاب کاربر (UCB) را به‌عنوان گزینه‌ای برای توسعه‌دهندگان راه‌اندازی کرده است تا بتوانند سیستم‌های پرداخت خود را ارائه کنند.
مدت ها است که این شرکت در مورد انحصار طلبی هدف اتحادیه اروپا قرار گرفته و برخی از این تغییرات بازتاب موارد قبلی است. برای مثال قبلا صفحه دلخواه انتخاب موتور جستجو در کروم روی اندروید ارائه شده بود البته بعد از جدال قانونی که اتفاق افتاد.
تغییرات پیشنهادی آلفابت باعث نارضایتی برخی از رقبا، به ویژه پلتفرم های جستجوی تخصصی کوچکتر شده است. پلتفرم Yelp اخیراً گفته که تغییرات جستجو در واقع نرخ ماندن کاربران در گوگل را افزایش می دهد. مگان گری، مشاور سابق موتور جستجوی DuckDuckGo، کل مفهوم گزینه های انتخابی را به عنوان وسیله ای موثر برای ترویج رقابت زیر سوال برده است. تیم سوئینی، مدیر عامل Epic، که شرکت او از گوگل به دلیل نقض قوانین ضد انحصار در ایالات متحده شکایت کرده، به چارچوب پرداخت اندروید آن اعتراض کرده است.

اپل
اپل یکی از مهم‌ترین اهداف قانون اروپا است. سیستم عامل iOS، مرورگر وب سافاری و اپ استور همگی به‌عنوان سرویس‌های پلتفرم اصلی تعیین شده‌اند و بیشتر حرف ها بر روی این موضوع متمرکز است که اپل تا چه اندازه باید آنها را برای استفاده دیگران باز کند.
این شرکت در 25 ژانویه، اعلام کرد که تغییرات متعددی را در به‌روزرسانی iOS 17.4 برای رعایت قوانین جدید اتحادیه اروپا اعمال خواهد کرد که عبارتند از:
• اجازه دادن به برنامه های iOS برای توزیع از طریق بازارهای شخص ثالث، از بین بردن انحصار اپ استور.
• یک چارچوب و APIهای جدید که به توسعه دهندگان بازار شخص ثالث اجازه می دهد تا نصب و به روز رسانی برنامه ها را مدیریت کنند.
• پشتیبانی از موتورهای مرورگر شخص ثالث و یک گزینه جدید که کاربران iOS را به انتخاب یک مرورگر پیش‌فرض تشویق می‌کند.
• به توسعه دهندگان شخص ثالث اجازه می دهد تا از تراشه پرداخت NFC آیفون برای خدمات پرداختِ بدون تماس علاوه بر اپل پی و اپل ولت در منطقه اقتصادی اروپا استفاده کنند.
البته این تغییرات به میل خود اپل انجام نشد و این شرکت به این قانون به شدت اعتراض کرد. استدلال اپل این بود که 5 فروشگاه برنامه مجزا را به جای یک پلتفرم واحد اجرا می کند. در حالی که این بازی موفقیت آمیز نبود، کمیسیون اتحادیه اروپا را متقاعد کرد که آی مسیج به عنوان سرویس در‌بان واجد شرایط نیست.
در تغییراتی که برای کاربران اروپایی در iOS 17.4 اعمال می شود، کاربران امکان سایدلودینگ اپ‌ها را خواهند داشت و برای اولین‌بار می‌توانند اپ‌ها را به‌صورت رسمی از خارج از اپ استور نصب کنند. اما بسیاری از توسعه دهندگان و منتقدان گفتند که این شرکت قانون اروپا را مسخره کرده و از آن به عنوان انطباق بد یاد کرده اند.
بر اساس قوانین جدید اپل، تمامی اپلیکیشن‌های توزیع شده از طریق اپ استور یا دیگر مارکت‌های جایگزین که در طی یک سال به بیش از 1 میلیون نصب دست پیدا کنند به‌ازای هر نصب ملزم به پرداخت 0.5 یورو به اپل خواهند بود.

متا
فیسبوک به عنوان یکی از پلتفرم های متا سابقه طولانی در خدمات پیام رسانی و همچنین یک پلتفرم تبلیغاتی قدرتمند دارد لذا قانون اروپا بیشتر روی خدمات فیسبوک متمرکز است:
Facebook Marketplace
فیسبوک
اینستاگرام
واتس اپ
مسنجر
Meta Ads
تبلیغات برای متا بسیار حیاتی است. متا برای رفع نگرانی ها در مورد تبلیغات ارائه شده به کاربران، نسخه 9.99 یورویی در ماه بدون آگهی برای فیس‌بوک و اینستاگرام را معرفی کرد، همچنین تبلیغات را برای کاربران کمتر از 18 سال متوقف کرد.
ارائه نسخه پولی بدون تبلیغات فیسبوک و اینستاگرام منجر به شکایت از سوی سازمان مصرف کنندگان اروپا (BEUC) شد که می گفت هزینه اشتراک بسیار بالا به این معنی است که کاربران انتخاب واقعی ندارند. متا در ماه ژانویه، از عرضه تدریجی برخی دیگر از ویژگی‌ها جهت حفاظت از داده‌ها، از جمله توانایی جدا کردن حساب‌های مرتبط فیس‌بوک و اینستاگرام و مدیریت جداگانه آنها خبر داد.
اما هیجان‌انگیزترین تغییر برای بسیاری از مردم، قابلیت اتصال متقابل برای سرویس واتس اپ است که کاربران با داشتن این پیام رسان بتوانند با دیگر پیام رسان ها هم ارتباط برقرار کنند. قابلیتی که پیام رسان‌های ایرانی پیش از اینها آن را پیاده سازی کردند.

آمازون
بازار آمازون بر روی یک سیستم پیچیده جمع‌آوری داده‌ها و بازار بزرگ شخص ثالث ساخته شده و برخی از فروشندگان شکایت دارند که این امر عدالت را نادیده می گیرد. آمازون دو سرویس دارد که تحت قانون بازارهای دیجیتال قرار می گیرند: بازار آنلاین و تجارت تبلیغاتی آن.
آمازون برخی تغییرات را برای نحوه مدیریت تبلیغات و همچنین کنترل مشتریان بیان کرده است. این شرکت در حال حاضر شروع به ارسال درخواست اجازه برای کاربران اتحادیه اروپا جهت جمع آوری اطلاعات آنها برای تبلیغات شخصی کرده است. پذیرش یا رد این شرایط بر توانایی آمازون برای جمع‌آوری اطلاعات در سراسر سرویس‌های آن از سرویس های سرگرمی تا دستگاه های هوشمند تاثیر می گذارد.
علاوه بر این، آمازون متعهد شده است که به تبلیغ‌کنندگان و ناشران دارای کمپین‌های تبلیغاتی در اتحادیه اروپا گزارش‌های جدید و گسترده‌ای بدهد که می‌توانند از وب‌سایت آمازون به آنها دسترسی داشته باشند. این گزارش‌ها حاوی اطلاعات دقیق‌تری درباره مبلغی که یک تبلیغ‌کننده برای تبلیغات پرداخت می‌کند و همچنین میزان دریافتی یک ناشر از تبلیغات نمایش داده‌شده در یک وب‌سایت یا برنامه شخص ثالث است.
با این حال، آنچه آمازون هنوز به طور دقیق توضیح نداده، این است که چه نوع تغییراتی ایجاد می‌کند تا اطمینان حاصل شود که بازارش رقابت را تحت تاثیر قرار نمی دهد.
آمازون مدت‌هاست که در اتحادیه اروپا در مورد انحصار مورد بررسی قرار گرفته است و قانون‌گذاران آن را به سوء استفاده از داده‌های فروشنده برای پیشی گرفتن از رقبا متهم می‌کنند. این شرکت در سال 2022 این هزینه‌ها را تسویه کرد و قول داد استفاده از داده‌های غیرعمومی را متوقف کند و همچنین فروشندگان بیشتری را در جعبه پیشنهاد ویژه قرار دهد.

مایکروسافت
سیستم عامل ویندوز مایکروسافت تحت مقررات اروپا قرار می گیرد و باید دید این شرکت چقدر برنامه ها و خدمات دیگر را در داخل سیستم تبلیغ می کند.
این غول نرم‌افزاری مجبور شده طیف وسیعی از تغییرات را انجام دهد، از جمله افزودن قابلیت غیرفعال کردن جستجوی داخلی بینگ، ارائه گزینه جدیدی برای حذف نصب مرورگر اج و حتی اجازه دادن به شرکت‌هایی مانند گوگل برای اضافه کردن وب سفارشی خود در ویندوز. این گزینه ها برای کاربران در منطقه اقتصادی اروپا در دسترس است.
مایکروسافت به سیستم های دارای ویندوز در اروپا اجازه می‌دهد تا نتایج بینگ را از جستجوی ویندوز حذف کنند، بنابراین گوگل می‌تواند نتایج جستجوی خود را در اینجا فهرست کند. کاربران ویندوز 11 به عنوان بخشی از قوانین اروپا برای آسان‌تر کردن حذف نصب برنامه‌های از پیش نصب‌شده، می‌توانند برنامه‌های Camera، Cortana و Photos را نیز حذف نصب کنند.
همه این تغییرات قبلاً در سیستم های مورد استفاده در اروپا اعمال شده است و مایکروسافت را برای فردا آماده می‌کند. اکنون منتظریم ببینیم آیا گوگل تصمیم دارد افزونه خود را برای نتایج جستجوی گوگل در رابط جستجوی ویندوز منتشر کند یا خیر.

بایت‌دنس
بایت دنس چینی تنها شرکت غیرآمریکایی است که تاکنون به عنوان دربان تحت قانون بازارهای دیجیتال قرار گرفته است و تنها یک سرویس تحت پوشش دارد: شبکه اجتماعی تیک تاک.
این شرکت نحوه برنامه ریزی تیک تاک برای مطابقت با قانون را در اوایل این هفته به اشتراک گذاشت. این پلتفرم یک API راه‌اندازی کرد که توسعه دهندگان ثبت شده می توانند با اجازه کاربران، پست ها، دنبال کنندگان و سایر فعالیت ها را از تیک تاک به برنامه های خود منتقل کنند. تیک تاک گفت که ابزار « Download your Data» را نیز بهبود داده است که به کاربران اجازه می‌دهد پست‌ها و سایر اطلاعات خود را انتقال داده و دانلود کنند.
انتخاب بایت دنس برای اجرای قوانین توسط اتحادیه اروپا شاید برای بستن دهان برخی از منتقدان باشد که می گویند این اتحادیه به طور غیرمنصفانه شرکت های آمریکایی را هدف قرار داده است. سامسونگ دومین شرکت غیر آمریکایی، ابتدا دربان نامگذاری شد اما بعداً از فهرست دروازه بانان حذف شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.