برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.
۴۰۰ سرباز امریه در شرکتهای خلاق جذب شدند
دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم گفت: در موضوع سربازی شرکتهای خلاق باید بگویم جمعیت نخبگانی بسیار خوبی در شرکتهای خلاق هستند که تا نیمه دوم امسال ۴۰۰ سرباز امریه در شرکتهای خلاق گرفتیم که برای دو سال است.
به گزارش تسنیم، نشست خبری گزارش اقدامات ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم و اعلام رویداد ملی صنایع خلاق نوین در محل معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری برگزار شد.
مسعود حسنلو؛ دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم در این نشست خبری اظهار کرد: این ستاد از ابتدای دهه 90 شکل گرفت و سال 1397 سند آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و در سال 1400 توسط رییس جمهور ابلاغ شد. در واقع تأسیس ستاد ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی و استقرار آن در معاونت علمی است.
حسنلو تصریح کرد: حوزههای فناوریهای فرهنگی شامل فناوری های هویت ساز، اجتماعی و کسب و کارهای مبتنی بر فرهنگی از موسیقی و آموزش و یادگیری تا … را شامل میشود.
وی با اشاره به اقدامات اجرایی سازی سند ملی گفت: یک سند ملی در سال 1400 توسط رییس جمهور ابلاغ شد و کارهایی در حوزه سند انجام شد. یکی از کارهای ما، مطالعه شرایط وضعیت کنونی در صنایع فرهنگی است که وضعیت خوبی نداریم! در واقع یکی از کارهای اصلی ستاد، مطالعات بررسی وضعیت و تاب آوری ملی در صنایع خلاق است. ما با 19 حوزه در سند مواجه هستیم و هماهنگی های لازم با دستگاه های دخیل در سند انجام شده است.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم گفت: یکی از کارهای ما آماده کردن پیش نویس اجرایی 60 اقدام در سند است. همچنین شاخصهای اولویتهای فرهنگی و نقشه راه سند نیز مورد توجه قرار گرفته است.
حسنلو خاطرنشان کرد: اسناد بالادستی در ایران معمولاً ضمانت اجرایی ندارند. این سند یک سند سنگین است و از لحاظ توجه در لایه برنامه و بودجه بسیار ضعیف است. درواقع سند، نقش هماهنگی بین دستگاهها را دارد و بودجه مستقلی ندارد.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم گفت: کل بودجه فرهنگی کشور 1.5 میلیارد دلار است در صورتی که کشور آمریکا برای بازیهای رایانهای بین 7 تا 8 میلیارد دلار سرمایهگذاری میکند. سهم ما در این حوزه به لحاظ جغرافیایی و جمعیتی بسیار پایین است.
وی گفت: گفتمان سازی رسانهای در حوزه کسب و کارهای فرهنگی صورت بگیرد چراکه ضریب بازگشت سرمایه در فناوری های فرهنگی 1 به 10 است.
حسنلو گفت: ما 17 حوزه در سند داریم و تلاش کردیم جمع نخبگانی صنایع خلاق را در کنار یکدیگر جمع کنیم. ما تلاش کردیم نشست تخصصی کارگروهها را ایجاد کنیم و شبکه ای از نخبگان و بیش از 100 نفر دورهم جمع شدند و توانستیم اولویت های بخش مختلف را احصا کنیم.
وی تصریح کرد: ما در معاونت علمی دو بخش داریم که یکی توسعه اکوسیستم صنایع خلاق با محوریت شرکتها بود. شرکتهای خلاق در حوزه کسب و کارهای فناوران حضور دارند و با مسیر سنتی رویکردشان متفاوت است.
حسنلو گفت: بیش از 2000 شرکت خلاق در کشور شناسایی شده اصل نزدیک به 107 خانه خلاق در سالهای اخیر ایجاد شده است این خانههای خلاق توانایی هدایت و رشد بازیگران صنایع خلاق را دارند.
وی گفت: با بیان اینکه برای تقویت زیست بوم دبیرخانه صنایع خلاق شکل گرفته است گفت: در موضوع سربازی شرکتهای خلاق باید بگویم جمعیت نخبگانی بسیار خوبی در شرکتهای خلاق هستند هم فعالین که تا نیمه دوم امسال 400 سرباز امری در شرکتهای خلاق گرفتیم که برای دو سال است.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و فرهنگی به بیان برنامههای آتی این ستاد پرداخت و یادآور شد: یکی از نیازهای کشور ایجاد بازیگران مؤثر در حل مسائل اجتماعی است، ولی ابزار اجتماعی حل مسائل اجتماعی را نداریم و ستاد بر بازیگران مستعد تمرکز کرده است، چون این بازیگران میتوانند به بازیگران اصلی حل مسائل اجتماعی تبدیل شوند.
وی تاکید کرد: در این مسیر تمرکز ما بر افزایش شرکتهای نوپا نیست و بر ارتقای کیفیت این شرکتها متمرکز هستیم.
حسنلو، توسعه صادرات محصولات خلاق را از دیگر برنامههای این ستاد ذکر کرد و افزود: اینکه شرکتهای خلاق بخواهند برای بازار داخلی برنامهریزی کنند، راه اشتباهی رفتهاند.
وی ادامه داد: در حوزه صادرات آمارهای دقیقی وجود ندارد، ولی طبق گزارشهایی میزان صادرات اسباببازی کمتر از 30 میلیون دلار اعلام شده است.
حسنلو یادآور شد: بر اساس آمار مرکز آمار ایران در سال 1401 سبد مصرفی محصولات فرهنگی برای ایران 250 هزار میلیارد تومان بوده که بیشترین حجم آن مربوط به پوشاک و اکسسوری میشود.
وی از ایجاد آزمایشگاه اثر اجتماعی خبر داد و گفت: در این آزمایشگاه نسبت به ارزیابی اثر اجتماعی محصولات حوزه فرهنگی اقدام میشود.