آمریکا برای تقویت خودروهای برقی مقررات شدیدی برای گازهای خروجی لوله اگزوز اعمال کرد
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، شدیدترین مقررات تصاعد اگزوز خودروها را در تلاشی برای تسریع روند انتقال به خودروهای برقی اعمال کرده است.
این مقررات شامل هدفی است که میگوید ۵۶ درصد خودروهای فروخته شده تا سال ۲۰۳۲ باید برقی باشد که خیلی بالاتر از آمار کنونی است.
با این حال این مقررات، برای امتیاز دادن به صنایع خودروسازی، نسبت به پیشنویسی که سال قبل تهیه شده بود تسهیل شده است.
اما دولت بایدن میگوید که این مقررات گازهای گلخانهای را به شدت کاهش خواهد داد.
به گفته سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا، دستور روز چهارشنبه به کاهش ۷ میلیارد تن دی اکسید کربن ظرف ۳۰ سال آینده منجر خواهد شد.
گروههای محیط زیست استقبال گستردهای از این مقررات کردند، هرچند برخی فعالان به اعمال تدابیر قویتری امید بسته بودند.
آمریکا در مقایسه با اتحادیه اروپا و بریتانیا – که فروش کلیه اتومبیلها با موتور احتراقی را از ۲۰۳۵ ممنوع میکنند – رویکرد محدودتری را در پیش گرفته است.
ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، سال پیش اعلام کرد که این ممنوعیت را از ضرب الاجل اولیه یعنی سال ۲۰۳۰ پنج سال عقب میاندازد.
پیشنویس مقررات جدید آمریکا در سال گذشته میگفت که ۶۷ درصد خودروهای عرضه شده در سال ۲۰۳۲ باید برقی باشد. اما صنایع اتومبیلسازی آمریکا در اعتراض به آن پیشنویس به فروش آهستهتر از انتظار خودروهای برقی اشاره کردند.
سهم خودروهای برقی از کل فروش خودروهای نو، سال پیش ۸ درصد بود.
این مقررات به تدریج و سال به سال میزان مجاز دود متصاعد شده از وسایل نقلیه را محدود میکند. خودروسازانی که استانداردهای تازه را رعایت نکنند با جریمههای سنگین روبرو خواهند شد.
شرکتها همچنان خواهند توانست وسایل نقلیه بنزینی بسازند، البته تا زمانی که درحال کاهش سهم آنها در خط تولید باشند.
انتظار میرود این قاعده با چالش حقوقی از سوی صنعت نفت و ایالاتی که در کنترل جمهوریخواهان است روبرو شود. این دعوی نهایتا ممکن است در دیوان عالی حل و فصل شود.
سازمان «اتحاد برای ابداع در خودروسازی» (The Alliance for Automotive Innovation) که یک گروه تجاری نماینده صنایع اتومبیل است، از روند آهستهتری که مقررات تازه پیشبینی می کند استقبال کرد، اما گفت که این هدف «فوقالعاده بلندپروازانه» است.
این سیاست وضعیت لغزندهای که آقای بایدن در آن قرار دارد را نشان میدهد.
آقای بایدن سعی دارد نظر کارگران صنعت خودروسازی را در ایالت بالقوه محوری میشیگان جلب کند، و همزمان گامهایی برای رسیدگی به مشکل تغییر اقلیم بردارد که برای خیلی از رای دهندگان حزب دمکرات مهم است.
دونالد ترامپ، رقیب آقای بایدن، قول داده است که اگر در انتخابات پیروز شود مقررات محیط زیستی وضع شده در دوره آقای بایدن را جمع کند.
کارولاین لِویت، یک سخنگوی کمپین ترامپ، گفت که این مقررات «آمریکاییها را وادار خواهد کرد خودروهای بیش از حد گرانی بخرند که نمیخواهند و بضاعتش را ندارند، و در این فرآیند صنعت خودروی آمریکا را هم داغان میکند.»
او افزود که اگر آقای ترامپ برنده شود، این مقررات را در روز نخست لغو خواهد کرد، و «آزادی آمریکاییها برای راندن هر وسیلهای که میخواهند را تضمین خواهد کرد.»
به گفته موسسه «کلی بلو بوک» قیمت متوسط خودروهای برقی سال پیش ۵۳ هزار و ۵۰۰ دلار بود که حدود پنج هزار دلار بالاتر از خودروهای بنزینی است.
حقوق متوسط سالانه در آمریکا حدود ۵۹ هزار دلار است.
مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان از حزب جمهوریخواه، هم با انتقاد از این سیاست آن را «یک جنگ رادیکال و ضدانرژی دیگری» توصیف کرد که «انتخاب مصرف کننده را محدود میکند، هزینه خانوادهها را افزایش میدهد و خودروسازان را ویران میکند.»
او استدلال کرد که این مقررات آمریکا را وادار خواهد کرد برای مواد معدنی لازم برای تولید باتری اتومبیل به چین تکیه کند.