5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

فرکانس

March 24, 2024
23:30 یکشنبه، 5ام فروردینماه 1403
کد خبر: 162996

اگر مشکل تماس اضطراری در VoLTE برطرف نشود؛ استرالیا ممکن است خاموشی 3G را به تعویق بیندازد!

وشی نیستICTna.ir – دولت استرالیا اعلام کرد که بیش از 740هزار گوشی قدیمی 4G نیز ممکن است تحت تأثیر خاموش شدن 3G قرار گیرند و مردم را از دسترسی به خدمات اضطراری محروم کند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، پس از اینکه مشخص شد حدود یک چهارم میلیون گوشی قدیمی 4G نمی توانند با بسته شدن Telstra و Optus با شماره اضطراری سه صفر یا همان Triple Zero تماس بگیرند، دولت استرالیا یک گروه کاری جدید تشکیل داده است که انتقال آرام کشور از 3G به 4G را تضمین می کند.

گروه کاری جدید دو روز پس از آن که میشل رولند وزیر ارتباطات استرالیا در روز یکشنبه هشدار این مشکل قابل چشم پوشی نیست و از سه اپراتور بزرگ تلفن همراه این کشور یعنی اوپتوس،  تله استار و TPG و همچنین انجمن ارتباطات سیار استرالیا (AMTA) خواست به کارگروهی که برای این منظور تشکیل شده، بپیوندند.

وزارت زیرساخت، حمل و نقل، توسعه منطقه ای، ارتباطات و هنر استرالیا، در این خصوص دارای وضعیت ناظر است.

رولند دیروز در پارلمان استرالیا گفت : اقدام فوری لازم است و به همین دلیل است که من از اپراتورهای تلفن همراه خواسته ام تا یک کارگروه جدید ایجاد کنند تا صنعت بتواند به طور جمعی در جهت بهبود شناسایی مشتری و گوشی و اطلاعات عمومی در این مورد اقدام کند.

او افزود که سه اپراتور تلفن همراه برنامه های عملیاتی خود را تا 25 مارس به بخش او ارائه خواهند کرد و متعاقباً هر دو هفته یکبار به روز رسانی را ارائه خواهند داد.

او گفت: من مستقیماً به مدیران عامل اپراتورها گفته‌ام که مصرف‌کنندگان باید راه آسان‌تری برای بررسی اینکه آیا گوشی آنها تحت تأثیر قرار گرفته است یا خیر داشته باشند.

 

گوشی های قدیمی 4G از تماس های اضطراری VoLTE پشتیبانی نمی کنند

اپراتورهای تلفن همراه و همچنین AMTA، حداقل دو سال است که مردم را برای خاموش شدن قریب الوقوع 3G آماده کرده اند. طرح خاموش کردن شبکه 3G استرالیا در سال 2019 اعلام شد تا استفاده کارآمدتر از طیف توسط اپراتورهای شبکه تلفن همراه برای افزایش ظرفیت و سرعت داده ارائه شود.

وودافون استرالیا متعلق به TPG قبلاً شبکه قدیمی خود را در پایان ژانویه خاموش کرده است، در حالی که Telstra و Optus قرار است شبکه های 3G خود را به ترتیب در 30 ژوئن و 1 سپتامبر خاموش کنند.

از استرالیایی‌ها خواسته شده است دستگاه‌های آسیب پذیر را ارتقا دهند تا اطمینان حاصل کنند که به خدمات تلفن همراه سریع‌تر 4G و 5G متصل هستند.

با این حال، رولند گفت که بیش از 740هزار گوشی قدیمی 4G نیز ممکن است تحت تأثیر این خاموش شدن قرار گیرند و مردم را از دسترسی به خدمات اضطراری از طریق شماره تریپل صفر محروم کند.

تعدادی از این تلفن‌های قدیمی 4G از طریق بازار زیرزمینی خریداری شده‌اند و ممکن است پیکربندی مناسبی برای برقراری تماس‌های اضطراری پس از تعویض وجود نداشته باشند.

صنعت در حال شناسایی و تماس با مشتریان با این دستگاه‌ها بوده است؛ با این حال، زیرمجموعه‌ای از گوشی‌های 4G نیز وجود دارد که از 4G برای صدا و داده استفاده می‌کنند اما توسط سازنده پیکربندی شده‌اند تا از 3G برای تماس‌های Triple Zero استفاده کنند.

او به قانونگذاران استرالیایی گفت: این دسته از گوشی‌ها نگران‌کننده‌تر هستند، زیرا برای کاربران آشکار نخواهد بود که گوشی آن‌ها پس از جابجایی نمی‌تواند با سه صفر تماس بگیرد. آنها فقط در مواقع اضطراری متوجه این موضوع می‌شوند.

گوشی های قدیمی 4G دارای قابلیت Voice over LTE (VoLTE) هستند که تماس های صوتی و دسترسی به اینترنت را امکان پذیر می کند، اما این دستگاه ها برای تماس های اضطراری به 3G برمی گردند.

AMTA این مشکل را در ماه نوامبر، سه هفته قبل از اینکه ووودافون شروع به حذف تدریجی شبکه 3G خود در 15 دسامبر گذشته کرد، اعلام داشته بود.

لوئیس هایلند، مدیر عامل AMTA در بیانیه‌ای گفته است که این دستگاه زمانی که شبکه‌های 3G استرالیا کاملاً غیرفعال هستند. اگر می‌دانید دستگاه تلفن همراه قدیمی‌تری دارید که به شبکه 3G متصل است و قبلاً آن را ارتقا نداده‌اید، اکنون بسیار مهم است که اقدام کنید.

AMTA حدود 25 دستگاه رایجی را که احتمالاً تحت تأثیر بسته شدن 3G قرار خواهند گرفت، فهرست کرده است، از جمله سه دستگاه از سری آیفون 5 اپل، دو مدل گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی و Google Pixel 2 XL، و همچنین چندین گوشی از هواوی و Oppo در این فهرست دیده میشوند.

 

تاخیر در خاموش شدن 3G یک گزینه است!

رولند گفت که دولت این موضوع را بسیار جدی می گیرد و به نظارت بر جابجایی ها ادامه خواهد داد. گزینه‌هایی در قانون وجود دارد، از جمله پیشنهادهای بالقوه برای به تاخیر انداختن تعویض 3G در صورتی که به نفع عمومی باشد و مشروط به فرآیندهای مشاوره عمومی باشد.

رولند گفت: استرالیایی ها به درستی انتظار دارند که سرویس Triple Zero می تواند در صورت نیاز به آن اعتماد کند. این یکی از الزامات حیاتی منافع عمومی برای اپراتورهای تلفن همراه است. اکنون صنعت اعلام کرده است تا این مشکل را به عنوان یک اولویت مطلق حل کند.

Telstra که اپراتور بعدی است که شبکه های 3G خود را تعطیل می کند، به رسانه های محلی گفت که در حال همکاری نزدیک با سایر اپراتورهای شبکه تلفن همراه، ACMA (سازمان ارتباطات و رسانه استرالیا) و دولت فدرال برای مدیریت انتقال استرالیا از 3G به 4G و فایوجی است.

یکی از سخنگویان Telstra گفت: این یک سرمایه گذاری قابل توجه توسط اپراتورهای تلفن همراه در اتصال و بهره وری آینده کشور از طریق افزایش سرعت، ظرفیت و کارایی است. ما نمی توانیم این پیشرفت ها را در سراسر شبکه های خود بدون بستن 3G ارائه دهیم.

این سخنگو افزود که 3G اکنون تنها 1 درصد از ترافیک شبکه تلفن همراه Telstra را تشکیل می دهد، زیرا تعداد زیادی از مشتریان از زمان اعلام خاموشی 3G در پنج سال پیش شروع به ارتقای دستگاه های تلفن همراه خود کرده اند.

نگرانی در مورد ناتوانی در دسترسی به خدمات اضطراری ماه گذشته زمانی که فردی از ملبورن در اثر ایست قلبی در طول یک ساعت قطعی Triple Zero که شبکه Telstra را تحت تاثیر قرار داد، درگذشت، برجسته شد.

علاوه بر این، Optus در اوایل این ماه 1.5 میلیون دلار استرالیا (معادل 980هزار دلار آمریکا) جریمه پرداخت کرد، زیرا مشخص شد که قوانین ایمنی عمومی در مقیاس بزرگ را در مورد سیستم Triple Zero خود نقض کرده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.