Open RAN با خطر از دست دادن اهداف خود روبرو است!
ICTna.ir – ایده پیشتاز Open RAN در حال جذب بازار است، اما این خطر را دارد که به هیچ یک از اهداف خود دست نیابد. تحلیلگران پیشبینی میکنند که تجهیزات دسترسی رادیویی باز (اوپن رن) در نیمه دوم دهه، به خوبی مورد استفاده قرار گیرد. Dell’Oro انتظار دارد تا سال 2028 20 تا 30 درصد از فروش جهانی RAN را به خود اختصاص دهد که از 7 تا 10 درصد در سال جاری افزایش یافته است.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، Omdia اعداد مشابهی اعلام داشته، اگرچه تعریف متفاوتی دارد. پیش بینی آن این است که vRAN باز، که آن را ترکیبی از RAN باز و RAN مجازی (vRAN) توصیف می کند، از 6 درصد بازار جهانی در سال 2023 به نزدیک به 20 درصد تا سال 2028 افزایش خواهد یافت.
رمی پاسکال، مدیر ارشد تحقیقات زیرساختهای موبایل Omdia، میگوید نفوذ vRAN باز احتمالاً در آمریکای شمالی، اروپا و بازارهای پیشرفته APAC مانند ژاپن به بالاترین حد خود خواهد رسید، اما در مناطق دیگر کمتر خواهد بود.
اما بازار تحت تسلط معاملات تک وندوری است، که نمونه آن قرارداد برجسته AT&T با اریکسون و استقرار رادیوهای عظیم MIMO سامسونگ توسط ورایزون است که فاصله زیادی با وعده اصلی RAN باز دارد.
انگیزه کمتر برای نوآوری
این مفهوم در دو دهه گذشته به آرامی به عنوان راهی برای ارائه جایگزینی برای سیستم های اختصاصی یکپارچه سنتی ظهور کرده است. هدف از آن پایان دادن به قفل، ارائه انتخاب و انعطاف بیشتر به اپراتورها و باز کردن بازار به روی رقبای بیشتر بود.
اما Larbi Belkhit از موسسه تحقیقاتی ABI هشدار می دهد که استقرار طولانی مدت تک فروشنده به طور بالقوه همه این موارد را تهدید می کند.
او در یک مقاله گفت : اگر بازار همچنان تحت سلطه راهحلهای تکوندوره باشد، میتواند انگیزه کمتری برای نوآوری برای فروشندگان وجود داشته باشد، که میتواند سرعت پیشرفتهای فناوری برای Open RAN، از جمله رسیدن به هدف تقسیم واقعی شبکه را کاهش دهد.
او هشدار می دهد که استقرار قابل توجه تک وندوره می تواند بازار را از هدف واقعی قابلیت همکاری چند وندوری دور کند.
وی نوشت: ادامه PoC ها و اعلام آزمایشی نشان می دهد که اپراتورها از مفهوم چند فروشنده دست برنداشته اند، بلکه آماده استقرار در مقیاس بزرگ نیستند. و افزود: ABI Research معتقد است که هم اپراتورها و هم وندورهای مخابراتی باید در حصول اطمینان از اینکه بازار RAN باز خود را به روی تعداد انگشت شماری از فروشندگان «بسته» نکند، نقشی ایفا کند.
قطعه دیگر البته هواوی است. دولت ترامپ بر روی RAN باز به عنوان محتمل ترین راه برای ایجاد یک اکوسیستم صنعتی جایگزین برای فروشنده غالب چینی وارد شد.
امروز، هواوی که حدود یک سوم بازار 5G را در اختیار دارد، رسماً هیچ محصولی در حوزه اوپن رن ندارد، اما به نظر میرسد چیزی مانع از پیوستن آن به Open RAN Alliance نیست، که قبلاً چندین وندور چینی از جمله ZTE و CICT دارد.