سرمایهگذاری ۳۴ میلیون دلاری مالزی در صنایع خلاق
دولت مالزی تصمیم دارد تا ۳۴ میلیون دلار معادل ۱۶۰ میلیون رینگیت (واحد پول این کشور) در زمینه صنایع خلاق سرمایهگذاری کند که این بودجه به گفته کارشناسان نشان تعهد جدی دولت به تقویت و پیشرفت صنایع خلاف است و پیشبینی شده که این میزان سرمایهگذاری مالزی را به یک مرکز منطقهای برای نوآوری و خلاقیت و تشویق به گسترش مشاغل خلاق و ایجاد اشتغال تبدیل کند.
به گزارش سیناپرس به نقل از پاایگاه خبری اوراسیا ریویو، این گام دولت مالزی برای شتاب بخشیدن به صنایع خلاق به اقتصاد این کشور کمک خواهد کرد تا متنوعتر شود و کمتر به صنایع سنتی وابسته باشد و در برابر شوکهای بیرونی انعطافپذیرتر عمل کند. اقزون بر اینکه برای اقتصاد این کشور، جریانهای درآمد جدیدی ایجاد کند و با جذب سرمایهگذاری خارجی قادر خواهد بود تا میراث فرهنگی غنی خود را با استفاده از اقتصاد خلاق به جهان ارائه دهد. با این حساب تشویق و حمایت از صنایع خلاق برای پیشبرد رشد اقتصادی فراگیر و پایدار در مالزی بسیار مهم است.
البته انور ابراهیم، نخست وزیر این کشور به هنگام تقدیم بودجه سال ۲۰۲۴ میلادی اعلام کرده بود که بیش از ۲.۸ میلیارد رینیگت به اقتصاد دیجیتال و صنایع خلاق اختصاص خواهد داد تا صرف بهبود ارتباطات و اتصالات دیجیتال، امنیت سایبری، بازاریابی و حمایت از توسعه استعدادهای محلی و پروژه خلاق شود.
بودجه ۱۶۰ میلیون رینگیت اختصاص یافته به صنایع خلاق مالزی صرف چه پروژههایی خواهد شد؟ ۶۰ میلیون رینگیت برای تبلیغ آثار محلی و حمایت از محتوای مبتنی بر ارزشهای ملی به صندوق محتوای دیجیتال اختصاص داده میشود. همچنین ۹۰ میلیون رینگیت دیگر تحت برنامه تشویق فیلم در مالزی برای تشویق تولید فیلمهای استاندارد بینالمللی و ۱۰ میلیون رینگیت برای طرح صندوق تطبیق برای حمایت از تولید پروژههای خلاقانه اختصاص داده شده است.
دولت موافقت کرده است که معافیت کامل از مالیات سرگرمی برای اجراهای صحنه ای هنرمندان محلی و همچنین کاهش از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد مالیات سرگرمی برای اجراهای صحنه ای توسط هنرمندان بین المللی و سایر رویدادهای سرگرمی مانند نمایش فیلم را اعطا کند.
چرا مالزی صنایع خلاق را جدی میگیرد؟
ارزیابیها پس از همهگیری ویروس کووید ۱۹ نشان داد که دادهها و برنامهریزیهای راهبردی چه میزان برای سوق دادن و هدایت بخش خلاق مالزی به سطوح بالاتر و البته بیسابقه کمک کرده است. چه اینکه این اپیدمی، صنعت خلاق جهان با فرصتها و البته مشکلات مواجه شد که قبلا از نظرها دور مانده بود. نتیجه اینکه بیش از ۹۰ درصد از هنرمندان و فعالان صنایع خلاق ناشی از اپیدمی کووید ۱۹ با اثرات منفی مواجه شدند و ۷۷ درصد آنها بیشتر و یا تمام درآمد خود را از دست دادند. البته این ویروس تاثیر قابل توجهای بر تجارت خلاق به ویژه در کشور مالزی گذاشت و طیف گستردهای از مشاغل و بسترهای رسانهای در صنایع خلاق را در خود گنجاند و همه فناوران و کارشناسان مدیریت گرفته تا طراحان و هنرمندان را متحد کرد.
اما واقعیت این است که دولتمردان زیرک دریافتند که صنایع خلاق از ویژگیهای خاص و متمایزی برخوردارند و هرچند در شرایط خاص، برنامههای بسیار متمرکز ممکن است برای رونق این صایع مناسب باشد اما در شرایطی متفاوت، این ابتکارات محلی است که با همکاری صاحبان صنایع، دولت و سازمانهای غیردولتی میتوانند بهترین نتایج را به ارمغان آورد.
مهم این است که از بینشهای مبتنی بر داده برای درک اینکه چگونه رفتار مصرف کننده به دلیل تأثیر قابل توجه همه گیری کرونا در حال تغییر است، استفاده کنیم و با توجه به تمایل رو به رشد افرادی که از پلتفرمهای دیجیتال برای ارتباطات، خرید و سرگرمی استفاده می کنند، تجزیه و تحلیل دادهها اطلاعات مفیدی در مورد گرایشهای جدید و اولویتهای مشتریان به خلاقان در مالزی می دهد. ذینفعان ممکن است با استفاده از این دادهها برای سفارشی کردن خدمات خود برای برآورده کردن خواستههای در حال تغییر، از ارتباط و طنین در یک بازار دائما در حال تغییر اطمینان حاصل کنند.
افزون بر بر این، تجزیه و تحلیل دادهها، تخصیص منابع صنعت خلاق را تسهیل میکند تا بهینه شود. در مواقع عدم اطمینان، زمانی که منابع اغلب محدود هستند، اتخاذ تصمیمات آگاهانه ضروری است و خلاقان مالزیایی میتوانند با استفاده از تحلیل داده، بیشترین فرصتهای سرمایهگذاری در تولید محتوا، هدفگیری مخاطب یا تاکتیکهای بازاریابی را تعیین کنند.
تحلیل دادههای رفتار مصرفکنندگان به دولتها هم کمک میکند تا با ابتکارات خود صنایع خلاق را به سمت پوشش نیاز مصرفکنندگان پاسخ دهند و صنایع خلاق را به دامنه کسبوکارهای فردی سوق دهد. با این حساب سازمانهای دولتی و قانونگذاران با استفاده از نتایج این تحلیل دادهها، به سمت وضع سیاستهای حمایتی گسترش صنعت، نوآوری و توسعه استعدادها تغییر مسیر میدهند و نتیجه نهایی اینکه منابع مالی به صورت هدفمند و هوشمند اختصاص داده میشود که باعث رشد شرکتهای خلاق را به همراه دارد.
با مرکز نوآوری و خلاقیت مالزی آشنا شوید
مرکز نوآوری و خلاقیت جهانی مالزی در پی تحقق رشد کارآفرینی پایدار و پشتیبانی از آن در مالزی و همچنین در تلاش برای تقویت روحیه کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری در کشور ایجاد شده و هدف این مرکز، هدایت و توسعه اکوسیستم کارآفرینی پایدار از طریق نوآوری و خلاقیت با ایجاد یک محرک اقتصادی در مالزی و همکاری با سازمانهای دولتی، صنایع و ذینفعان در کارآفرینی، در کلیه مراحل است.
این مرکز برای پرورش مهارتهای نوآوری و خلاقیت و همچنین رشد استعدادها، برنامههای پویا و ابتکاری را ارائه می دهد. همچنین این مرکز مالزی را به عنوان دروازه ورود به آسه آن برای کارآفرینان به منظور گسترش تجارت جهانی قرار می دهد. با چشم انداز ایجاد مرکز خلاقیت و نوآوری جهانی برجسته برای کارآفرینان و با ماموریت ایجاد یک اکوسیستم کارآفرینی پایدار و تجزیه و تحلیل خلاقیتها و نوآوریها به منظور بررسی تأثیر طولانی مدت در کشور به وجود آمد.