گوشی

April 10, 2024
20:27 چهارشنبه، 22ام فروردینماه 1403
کد خبر: 164018

بلکبری؛ برند موبایلی که زمین خورد

شکست در کسب‌وکار همیشه وجود دارد و بسیاری از شرکت‌هایی که دورانی شکوهمند را سپری کرده بودند، اکنون کسی حتی نام‌شان را هم نمی‌شناسد.

به گزارش همشهری آنلاین، در عرصه گوشی‌های همراه، یکی از پرسروصداترین‌ها که روزگاری با بزرگان این حوزه رقابت می‌کرد، «بلک‌بری» بود؛ موبایلی که خیلی زود مشهور و محبوب شد و خیلی زود هم از صفحه روزگار محو. پس از تغییر مالکیت و ترفندهای بسیار برای ادامه مسیر، سرانجام بیش از یک و نیم‌سال پیش، درحالی‌که بازار در انتظار گوشی‌های جدید بلک‌بری بود، شرکت نوپای Onward Mobility که تولید را برعهده گرفته بود، اعلام کرد که دیگر موبایلی با نام بلک‌بری نخواهد ساخت. اینگونه بود که مرگ این برند رسما اعلام شد.
به‌طور حتم، آیفون در سال۲۰۰۷ کل صنعت گوشی‌های هوشمند را تغییر داد. این درحالی بود که تقریبا همه سازندگان تلفن همراه در آن زمان باور نداشتند که شرکت اپل بتواند چنین تأثیری بر بازار داشته باشد.
هنگامی که اپل نخستین آیفون را معرفی کرد، چندین مدیر از RIM (شرکت سازنده بلک‌بری) با گوشی هوشمند اپل شوخی کردند، زیرا فکر می‌کردند که مصرف‌کنندگان هرگز گوشی هوشمندی با صفحه نمایش لمسی و صفحه کلید مجازی نمی‌خواهند. مایک لازاریدیس، مؤسس شرکت بلک‌بری درباره آیفون درماه نوامبر سال۲۰۰۷ گفته بود: «سعی کنید یک کلید وب را روی صفحه لمسی آیفون اپل تایپ کنید، این یک چالش واقعی است. شما نمی‌توانید آنچه را تایپ می‌کنید، ببینید.»
با این حال اما مشتریان واقعا از داشتن یک گوشی هوشمند با نمایشگر لمسی بزرگ استقبال می‌کردند و درحالی‌که آیفون کم‌کم به یک موفقیت بزرگ جهانی تبدیل شد، ارزش بازار بلک‌بری تنها در سال‌های پس از معرفی نخستین آیفون به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کرد.

از سوی دیگر، شرکت‌هایی مانند سامسونگ به سرعت مسیر اپل را با گوشی‌های هوشمند صفحه لمسی دنبال کردند تا در بازار باقی بمانند. زمانی که بلک‌بری تصمیم گرفت با گوشی‌های هوشمند خود وارد کارزار شود، دیگر خیلی دیر شده بود و اگر شما هنوز از یک گوشی کلاسیک بلک‌بری استفاده می‌کنید، بهتر است در اسرع وقت از تمام اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

آنها مدعی بودند که گوشی‌های هوشمند فوق ایمن را به بازار می‌فرستند؛ گوشی‌هایی که نفوذ به آنها امکان‌پذیر نیست و کسی نمی‌تواند شنودشان کند، اما بلک‌بری که سال۲۰۱۶ آمده بود و به‌دنبال جابه‌جایی رکوردهای بزرگ بود، خیلی زود با رویاهایش به‌دست فراموشی سپرده شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.