گوگل مدل هوش مصنوعی را وارد پیشنهادات شرکتی خود و پلتفرم ابری میکند
گوگل در مراسم تازهای از پیشنهادات تازه هوش مصنوعی برای مشتریان رایانش ابری رونمایی کرده و بر امنیت و آمادگی این فناوری برای شرکتها تاکید دارد.
به گزارش پیوست به نقل از بلومبرگ، توماس کورین، مدیر ارشد ابر گوگل، روز سهشنبه در کنفرانس رایانش ابری خود در لاس وگاس از کاربرد جمنای، قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی گوگل، در حوزه ساخت تبلیغات، مقابله با تهدیدهای امنیت سایبری و آمادهسازی ویدیوهای کوتاه و پادکست سخن گفت.
مشتریان شرکتی میتوانند از جمنای به عنوان یک منبع اطلاعات استفاده کنند. کورین میگوید گوگل در حال متصل کردن هوش مصنوعی به بخش جستجو است تا پاسخهای مدل هوش مصنوعی دقیقتر و تازهتر باشد.
گورین در مصاحبهای با بلومبرگ پیش از معرفی محصولات گفت: «شرکتها در چند حالت هوش مصنوعی مولد را به صورت آزمایشی امتحان کردهاند؛ حالا در تولید شاهد استفاده از آنها هستیم. قابلیتهایی مثل زمینهسازی، صحت بیشتر پاسخها- همگی به صورت پلهپله انجام شده و مردم احساس راحتی بیشتری دارند، شاهد ارزش هستنند و درنتیجه از آن استفاده میکنند.»
گوگل، زیرمجموعه از شرکت الفابت، پس از آمازون و مایکروسافت بزرگترین فعال در حوزه رایانش ابری است اما این بازار یکی از بهترین قمارهای غول آمریکایی پس از تکامل هرچه بیشتر بخش جستجو به حساب میآید. گوگل در سال ۲۰۲۳ برای اولین بار یک سال کامل از سوددهی را برای بخش ابری گزارش کرد و امیدوار است با هوش مصنوعی بتواند فاصله خود را با رقبا کمتر کند.
گوگل اما در این مسیر با اوپنایآی، ارائه دهنده ChatGPT و بزرگترین استارتآپ هوش مصنوعی که از حمایت تمام قد مایکروسافت برخوردار است رقابت سختی دارد. اوپنایآی تا به امروز بیش از ۶۰۰ هزار ثبتنامی برای استفاده از نسخه تجاری ChatGPT داشته است.
کسبوکارها میتوانند در بخش ابری از جمنای برای تولید تصویر در کارزارهای تبلیغاتی استفاده کنند و جعبه ابزاری پیشرفته در اختیار شرکتها است تا از تولید محتوایی مطابق با برند خود اطمینان حاصل کنند.
کورین میگوید با وجود مشکلاتی که در مولد تصویر جمنای در بخش عمومی برای شرکت پدید آمد، اما تولید تصویر برای کسبوکارها در نسخه تجاری همچنان و به خوبی ادامه دارد.
او میگوید: «هیچ مشکلی از سوی مشتریان برای جمنای Workspace گزارش نشده است. حتی یک مشتری هم متاثر نشده است زیرا در پلتفرم تجاری خود این امکان برای شرکتها وجود دارد که عناصری مثل مسئولیت پذیری، صحت، ایمنی و ایمنی مدل را کنترل کنند.»
مشتریان شرکتی پس از فعال شدن امکان زمینهسازی میتوانند پاسخهای خود را از بخش جستجوی گوگل دریافت کنند و در این حالت منابعی هم برای پاسخها ارجاع میشود. همچنین مشتریان میتوانند هوش مصنوعی را به گونهای تنظیم کنند تا از دادههای شرکتی یا حتی یک بخش خاص از آن پاسخ خود را ارائه کند.
پلتفرم توسعه دهنده اپلیکیشن در گوگل کلود یا Vertex AI نیز در حال اضافه کردن قابلیتهایی با استفاده از جمنای ۱.۵ پرو است که گوگل میگوید «بزرگترین پنجره محتوایی» را در بین مدلهای بزرگ زبانی دارد. جمنای ۱.۵ پرو میتواند تا یک میلیون توکن (همان کلمه یا حروف)، از جمله به صورت صوتی، را در لحظه پردازش کند. در نتیجه توسعهدهندگان میتوانند از مدل هوش مصنوعی براساس صدها یا حتی هزاران تصویر، ویدیو، مستند و فایل صوتی سوال بپرسند.
این شرکت در حوزه امنیت سایبری نیز کاربردهایی را برای جمنای در نظر گرفته است. گوگل میگوید مشتریان با استفاده از هوش مصنوعی میتوانند تهدیدها را تجزیه تحلیل کرده و آسیبپذیریهای احتمالی را رفع کنند. این قابلیتها پس از خرید ۵.۴ میلیارد دلاری شرکت امنیت سیابری Madiant توسط گوگل در سال ۲۰۲۲ عرضه شدهاند. قابلیتهای امنیتی مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل به افزایش بهرهوری شرکت در مقابله با تبهکاران کمک میکند.
کورین میگوید گوگل کلود که بازار هدف خود را استارتآپها و به ویژه استارتآپهای جوان قرار داده است با استقبال خوبی از سوی این فعالان مواجه شده است. به گفته او بیش از ۶۰ درصد از استارتآپهای هوش مصنوعی مولد که جذب سرمایه کردهآند در حال حاضر از خدمات رایانش ابری گوگل استفاده میکنند. از بین استارتآپهایی که بیش از یک میلیارد دلار ارزشگذاری شدهاند یا همان یونیکورنها، ۹۰ درصد مشتریان گوگل کلود هستند که به نسبت سهم ۷۰ درصدی این شرکت در ماه آگوست رشد چشمگیری داشته است.
با این حال رقابت در حوزه استارتآپی نیز دشوار است و بسیاری از استارتآپها از چندین ارائه دهنده ابری به طور همزمان استفاده میکنند. شرکت آمازون نیز میگوید بیش از ۵ هزار استارتآپ هوش مصنوعی مولد تا ماه سپتامبر مشتری AWS، پلتفرم ابری این شرکت، بودهاند.