سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

هوش مصنوعی

April 19, 2024
14:22 جمعه، 31ام فروردینماه 1403
کد خبر: 164577

قابلیت هوش مصنوعی جدید ویندوز ۱۱ روی اکثر کامپیوترها اجرا نمی‌شود

منبع: Zoomit

برای استفاده از قابلیت هوش مصنوعی جدید ویندوز ۱۱ احتمالاً به کامپیوتر مجهز به اسنپدراگون X Elite نیاز خواهید داشت.

اخیراً شایعات زیادی در مورد قابلیت AI Explorer ویندوز ۱۱ به گوش رسیده‌اند. گفته می‌شود این ویژگی به‌عنوان تایم‌لاین قابل‌ جستجو برای تمام فعالیت‌های شما در ویندوز عمل خواهد کرد.

فرض کنید درمورد زلزله‌ی ماه قبل تایوان مشغول کار روی سندی متنی هستید؛ با استفاده از AI Explorer و تایپ عبارت «تمام موارد مربوط‌به زلزله در ماه گذشته را به من نشان بده» به همه‌ی اسناد، وب‌سایت‌ها و فعالیت‌هایی که مرتبط با این موضوع هستند دسترسی خواهید داشت.

با اینکه قابلیت مذکور بسیار کاربردی به‌نظر می‌رسد، اما ظاهراً مایکروسافت قصد ندارد آن را برای همه‌ی کامپیوترهای شخصی مجهز به ویندوز ۱۱ ارائه دهد.

Albacore با انتشار پستی در ایکس (توییتر سابق)، نتایج بررسی کد منبع نسخه‌ی 24H2 ویندوز ۱۱ را به‌اشتراک گذاشته که حاوی نشانه‌هایی درمورد پیش‌نیازهای احتمالی برای استفاده از AI Explorer می‌شود. این پیش‌نیاز‌ها در ادامه آورده شده‌اند:

  • معماری پردازنده‌ی ARM64
  • حداقل ۱۶ گیگابایت رم
  • حداقل ۲۵۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی
  • واحد پردازش عصبی اسنپدراگون ایکس الیت

باتوجه‌به پیش‌نیازها، احتمالاً بسیاری از کاربران ویندوز ۱۱ امکان استفاده از AI Explorer را نخواهند داشت زیرا دسترسی به ویژگی مذکور فقط روی کامپیوتر شخصی مبتنی بر معماری ARM با پلتفرم اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام امکان‌پذیر است.

انتظار می‌رود مایکروسافت در ۲۰ می ۲۰۲۴ (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)، قبل‌از معرفی AI Explorer در کنفرانس بیلد، از نسخه‌های مبتنی بر آرم لپ‌تاپ‌های سرفیس رونمایی کند.

طبق پیش‌بینی‌ها، اسنپدراگون ایکس الیت تحول عظیمی در دنیای سخت‌افزار ویندوز ایجاد خواهد کرد. انتظار می‌رود این پلتفرم علاوه‌بر قابلیت‌های پیشرفته‌ی هوش مصنوعی، عملکردی فوق‌العاده را درکنار عمر باتری طولانی‌تر ارائه دهد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.