آفکام درمورد تامین ایمنی کودکان آنلاین به شرکتهای فناوری هشدار داد
ICTna.ir – آفکام، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات بریتانیا بار دیگر به شرکتهای فناوری هشدار داده است که بعد از نهایی شدن قوانین جدید برای افزایش ایمنی کودکان آنلاین مورد بازخواست قرار خواهند گرفت و به همین منظور هم درحال بررسی دقیق مسوولیتهای آنها در این باره است.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این نهاد نظارتی بریتانیا به تازگی پیشنویسی از مطالعات جدید درباره میزان تعاملات کودکان با رسانههای اجتماعی و محتوای آنلاین و رفتار کودکان و بزرگسالان آنلاین منتشر کرد که حاوی این پیام است که به زودی قوانین جدید حفاظت از کودکان در فضای مجازی، نحوه فعالیت شرکتهای فناوری را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
آفکام اعلام کرد در ماه می سال جاری میلادی پیشنویس آییننامه ایمنی کودکان را برای دریافت نظرات و مشاورههای گروههای مختلف منتشر خواهد کرد.
این پیشنویس شامل گامهای عملی مورد انتظار آفکام از شرکتهای فناوری به منظور تضمین امنیت کودکان برای برخورداری از تجربههای ایمن در فضای آنلاین است. آفکام تصریح کرده است این آییننامه درمورد دسترسی به محتوای قانونی بزرگسالان شامل محتوای هرزه نگاری، خودکشی و خودزنی است که برای کودکان مضر هستند.
به گفته این رگولاتور بریتانیایی، در عین حال در مورد چگونگی استفاده از ابزارهای تشخیص خودکار، از جمله هوش مصنوعی برای کاهش خطرات آنلاین، مطالعات زیادی صورت خواهد گرفت.
آفکام تصریح کرده است: شرکتهای فناوری باید آماده باشند تا وظایف جدید خود را پس از ابلاغ، اجرا کنند و در قبال آنها پاسخگو باشند.
طبق اعلام رگولاتوری بریتانیا، درحال حاضر ۲۴ درصد از کودکان پنج تا هفت ساله این کشور صاحب گوشی هوشمند هستند و ۷۶ درصد از آنها از تبلت استفاده میکنند که در همین حال میزان فعالیت آنلاین این کودکان رو به افزایش است.
دادههای اخیر حاکی از آن است که کودکان به تازگی وقت بیشتری را به صورت آنلاین میگذرانند و کمتر تحت نظارت والدین و بزرگتر ها قرار دارند.
گزارش تهیه شده از میزان استفاده از رسانه در این کشور در سال ۲۰۲۴ حاکی از آن است که ۶۵ درصد از کودکان از گوشیهای هوشمند و تبلت خود برای ارسال پیام، تماس صوتی یا ویدیویی استفاده میکنند که در مقایسه با سال گذشته ۵۶ درصد افزایش یافته است.
این درحالی است که ۵۰ درصد از این جمعیت کودکان محتواهای پخش زنده را تماشا میکنند که این رقم در سال گذشته ۳۹ درصد بوده است و محبوبترین پیامرسانهای آنها واتساپ و تیکتاک هستند و پس از آن اینستاگرام و دیسکورد قرار دارند.