بلومبرگ معتقد است اپل برای رشد دوباره، به آیفون 250 دلاری نیاز دارد
اپل از زمان معرفی آیفون 12، گوشیهای خود را چندان تغییر نداده است. پیش از آن نیز از سال 2017 شاهد ارتقای بزرگی در گوشیهای این شرکت نبودهایم؛ درنتیجه فروش این شرکت با چالشهایی روبهرو شده است که نیاز به تغییر را افزایش میدهد. خبرنگار بلومبرگ در گزارشی میگوید آنچه میتواند به احیای فرایند رشد کوپرتینوییها کمک کند، عرضه نسخه ارزانتری از آیفون در محدوده قیمت 250 دلار است تا شانس رقابت در بازارهای درحالتوسعه را برای این شرکت فراهم کند.
«مارک گرمن»، خبرنگار بلومبرگ، در گزارش جدیدی ادعا میکند که اپل برای تغییر وضعیت خود به محصول جدیدی نیاز دارد که بتواند بهسرعت موجب رشد این شرکت شود. سرمایهگذاری کوپرتینوییها روی توسعه خودرو نتیجه نداد و مدتها طول میکشد تا هدست ویژن پرو با کاهش قیمت بتواند کاربران زیادی را بهسمت خود جذب کند. اما یک آیفون واقعاً ارزان میتواند شرایط را تغییر دهد.
اپل تاکنون چندبار تلاش کرده است که آیفون ارزانتر به بازار عرضه کند. این شرکت در سال 2013، آیفون 5c را معرفی کرد که 100 دلار از آیفون معمولی ارزانتر بود. در سال 2016، آیفون SE با قیمت 399 دلار از راه رسید، اما قیمت این گوشی نیز در طول زمان افزایش یافت و مدل فعلی SE اکنون 429 دلار است.
اما اگر اپل میخواهد رقابت جدیتری با برندهای چینی مثل شیائومی، اوپو و Transsion در بازارهای درحالتوسعه داشته باشد، باید آیفونی در محدود قیمت 250 دلار عرضه کند. گرمن میگوید اگر «استیو جابز» هنوز در اپل مشغول به کار بود، احتمالاً چنین کاری انجام نمیداد؛ اما این استراتژی میتواند به رشد این شرکت کمک کند.
اپل میتواند با استفاده از نمایشگر LCD بهجای OLED و کاهش تعداد دوربینها، قیمت گوشی خود را پایین بیاورد. همچنین استفاده از یک تراشه ضعیفتر و حتی شاید بدنه پلاستیکی بتواند تولید آیفون 250 دلاری را ممکن کند. گرمن میگوید عرضه رسمی این گوشی حتی میتواند تنها به بازارهای درحالتوسعه محدود شود.
بااینحال، خبرنگار بلومبرگ یادآور میشود که اپل تاکنون از اتخاذ چنین تصمیمهایی خودداری کرده است تا به هویت برند خود بهعنوان یک برند پریمیوم خدشه وارد نکند؛ اما شاید شرایط بازار این شرکت را مجبور به تحولی عظیم در استراتژی خود کند. نظر شما دراینباره چیست؟