هوش مصنوعی

April 24, 2024
19:21 چهارشنبه، 5ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 164958

هوش مصنوعی خیره‌کننده ادوبی ویدیو‌های تار را HD می‌کند

منبع: Peivast

پژوهشگران شرکت ادوبی مدل هوش مصنوعی جدیدی به نام VideoGigaGAN را توسعه داده‌اند که کیفیت ویدیو‌های تار را تا هشت برابر وضوح اولیه افزایش می‌دهد. گزارشی از وبسایت ورج نشان می‌دهد که این مدل طی مقاله‌ای در ۱۸ آوریل معرفی شده و طبق ادعای ادوبی عملکرد بهتری نسبت به روش‌های رایج فعلی دارد و بدون عنصر عجیبی به جزئیات وضوح می‌بخشد.

شبکه‌های مقابله‌ای مولد (GAN) در حالت عادی برای بهبود وضوح عکس کاربرد دارند اما این شبکه‌ها در حالت عادی و بدون اضافه کردن چیزهای اضافی نمی‌توانند به ویدیو وضوح ببخشند.

با اینکه روش‌های دیگری برای اجتناب از این مشکلات وجود دارد اما نتیجه حاصل شده به کیفیت این روش نیست. هوش مصنوعی VideoGigaGAN قصد دارد بهترین حالت را ممکن سازد که استفاده از مدل‌های GAN برای بهبود وضوح عکس و ویدیو و در عین حال کاهش مشکلات رایج در خروجی این شبکه‌ها. شرکت ادوبی چندین‌ نمونه از عملکرد مدل خود را با وضوح کامل منتشر کرده است.

برخی از جزئیاتی که در کلیپ‌های دموی ادوبی منتشر شده به نظر کاملا مصنوعی هستند و برای مثال در تصویر زیر می‌توانید حالت‌ها و شیار‌های پوست مصنوعی را مشاهده کنید اما به طور کلی خروجی حاصل طبیعی به نظر می‌رسد. در این نمونه به سختی می‌توان استفاده از هوش مصنوعی مولد در بهبود وضوح تصویر را در خروجی نهایی تشخیص داد.

با این حال آنچه تا به امروز ارائه شده یک ارائه تحقیقاتی است و تضمینی وجود ندارد که شرکت ادوبی بتواند VideoGigaGAN را از طریق نرم‌افزار Creative Cloud از جمله پریمیر پرو در اختیار مشتریان قرار دهد.

این شرکت پیش از این هم نمونه اولیه یک مدل جداگانه را نیز در اکتبر ۲۰۲۳ به نمایش گذاشت که آنهم می‌توانست کیفیت GIFها و تصاویر ویدیویی را تقویت کند.

شرکت ادوبی در این مسیر تنها نیست. مایرکوسافت و انویدیا نیز هردو فناوری‌هایی را برای بهبود کیفیت توسعه داده‌اند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.