مالبختگان: آیدی پی پولمان را نمیدهد
آنگونه که مالباختگان درگاه الکترونیکی «آیدیپی» میگویند ظاهرا از خرداد ماه 1402 پولهایشان توسط این شرکت بلوکه شده است. از آن زمان وقتی پیگیر پولهای بلوکهشده میشدند اپراتورها و صاحبان شرکت آیدیپی از صاحبان کسبوکار تا پایان سال برای تسویه مهلت میخواستند و در توجیه مساله هم بهانههای غیرواقعی میآوردند.
با استفاده از درگاه پرداخت آیدیپی میتوانید یک «فروشگاه الکترونیک» برای خودتان بسازید و برای هر کالای خاص یک لینک مستقیم پرداخت ایجاد کنید. این درگاه پرداخت اینترنتی زیر نظر شاپرک و درمجموع زیر نظر بانک مرکزی فعالیت داشت. از معایب این درگاه پرداخت اینترنتی ظاهرا آنگونه که شرح داده شده این است که درگاه آیدیپی بهسرعت و در همان روز هزینه را تسویه میکند.
همین عدم تسویه سریع با صاحبان کسبوکار دقیقا مشکلات این روزهای این شرکت را به وجود آورده است. آنگونه که مالباختگان درگاه الکترونیکی آیدیپی میگویند ظاهرا از خرداد ماه 1402 پولهایشان توسط این شرکت بلوکه شده است.
از آن زمان وقتی پیگیر پولهای بلوکهشده میشدند اپراتورها و صاحبان شرکت آیدیپی از صاحبان کسبوکار تا پایان سال برای تسویه مهلت میخواستند و در توجیه مساله هم بهانههای غیرواقعی میآوردند.
حالا یک ماه تمام از اسفند 1402 و وعده صاحبان شرکت آیدیپی گذشته و صاحبان شرکت آیدیپی پاسخ تماسهای صاحبان کسبوکاری که با آنها در تعامل بودند را نمیدهند و حتی شنیدهها حاکی از این است که شرکت مذکور تخلیه شده است. از سوی دیگر و براساس گزارشهای مالباختگان آیدیپی، ظاهرا مجوز آیدیپی از سوی شاپرک لغو شده و شاپرک نیز مالباختگان را به سمت شکایت از مجرای دستگاه قضا سوق داده است.
شرکتها و صاحبان کسبوکار رقمهای مختلفی را نزد این درگاه پرداخت دارند. رقمها 18، 30، 100، 500 و حتی 700 میلیون تومان هم بود. آنگونه که در کارزار رفع مسدودیت کاربران آیدیپی نوشته شده؛ بیش از 80 هزار نفر مبالغ بلوکهشده نزد این درگاه پرداخت دارند و هنوز و با گذشت بیش از شش ماه هیچ پاسخ و توضیحی در رابطه با این مساله از سوی صاحبان این درگاه پرداخت، شاپرک و البته بانک مرکزی ارائه نشده است.
مالباختگان درگاه پرداخت آیدیپی مهرماه 1402 یک کارزار مطالبه بررسی وضعیت و رفع مسدودیت مبالغ و حسابهایشان را در فضای مجازی ثبت میکنند. در این کارزار آمده است: «به اطلاع شما میرسانیم که ما یک جمعیت گسترده از شهروندان کشور، با آسیب جدی در ارتباط با خدمات درگاه پرداخت متعلق به شرکت آیدیپی روبهرو شدهایم. تا تاریخ اخیر، شرکت آیدیپی بهعنوان یکی از ارائهدهندگان اصلی درگاه پرداخت در کشور ما شناخته شده بود و از سوی شاپرک و بانک مرکزی تایید شده بود. این شرکت بهعنوان اصلیترین واسطه در انجام تراکنشهای مالی در اینترنت و برخط در ایران عمل کرده و برای هزاران شرکت و کاربر حقوقی و حقوقی این امکان را فراهم کرده بود که تراکنشهای مالی خود را با استفاده از این درگاه انجام دهند. اما اخیرا شاهد یک وقفه ناگهانی در ارائه خدمات توسط شرکت آیدیپی بودیم. بدون هیچگونه اطلاع قبلی یا توضیحی به کاربران این شرکت تصمیم به بلوکه کردن حسابهای بیش از ۸۰ هزار نفر از کاربران خود گرفت. این وقفه ناگهانی و بیپیشاطلاعی مشکلات جدی و بسیار زیانآوری را برای ما بهوجود آورده است. از آن زمان بسیاری از کاربران متضرر از این وضعیت با مشکلات بزرگتری مواجه شدهاند.»
مرجع : فرهیختگان