مخابرات فضایی

September 12, 2008
11:19 جمعه، 22ام شهریورماه 1387
کد خبر: 16528

جزییات عملکرد دو سال اول برنامه چهارم در حوزه ICT

بر اساس گزارش نظارت بر عملکرد دو ساله اول برنامه چهارم توسعه عملکرد اعتبارات سرمایه‌ای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به دلیل عملکرد ضعیف طرح تدوین طرح جامع فناوری اطلاعات، پیشرفت قابل توجهی نداشته و عملکرد اعتبارات هزینه‌ای دبیرخانه شورای عالی فناوری اطلاعات به دلیل عدم شکل‌گیری ساختار تشکیلاتی مناسب در حد 38 درصد بوده است.


به گزارش ایسنا چهار زیر بخش عمده فناوری اطلاعات و ارتباطات عبارت از پست، مخابرات، فضا و فناوری اطلاعات است که بر اساس ماده 57 قانون برنامه چهارم، اهداف کمی ضریب نفوذ تلفن ثابت و همراه و اینترنت کشور به ترتیب برابر 50 درصد، 35 درصد و 30 درصد و همچنین سرانه مرسوله پستی برابر 20 مرسوله در سال پایانی برنامه تعیین شده است.


زیربخش پست


از سیاستهای اجرایی این بخش می‌توان به واگذاری تنها در فعالیت‌های قبول و رهسپاری شرکت پست به بخش‌های خصوصی و تعاونی‌، ایجاد اپراتور غیر دولتی پست با رعایت قوانین و مقررات، تحقق « پیشخوان دولت » در دفاتر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات برای عرضه خدمات مورد نیاز شهروندان، بهبود بهره‌وری و کارایی،‌ توجه به مناطق غیر برخوردار و روستایی، پشتیبانی از بخش خصوصی و تعاونی در عرضه خدمات پستی و پست بانکی، ایجاد و توسعه‌ هاب پستی به منظور ترانزیت کالا و محمولات پستی، تجمیع کلیه فعالیتهای خدمات پستی، مخابراتی، فناوری اطلاعات و پست بانک در دفاتر فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد.


بر اساس گزارش اقتصادی سال 85 ، در مورد شاخص سرانه مرسولات پستی 94.4 درصد از هدف برنامه محقق شده وعملکرد تعداد مرسولات نیز 99.6 درصد بوده از 942 میلیون مرسوله ( هدف برنامه ) ، 938.5 میلیون آن محقق شده است.


همچنین حمل هوایی محصولات پستی و تجاری توسط شرکت خدمات هوایی پیام در سال 85 معادل هشت میلیون و 54 هزار تن کیلومتر بوده که تنها 62.7 درصد هدف برنامه را محقق کرده است.


عملکرد درآمدهای شرکت پست یک‌هزار و 928 میلیارد و 905 میلیون ریال و معادل 110.6 درصد و عملکرد بودجه برابر با یک‌هزار و 958 میلیارد و 717 میلیون ریال و 107.7 درصد بودجه مصوب شرکت در این سال بوده که به مفهوم افزایش زیان انباشته شرکت در پایان سال مالی 85 است.


عملکرد شاخصهای عرضه خدمات پستی در دفاتر خدمات فناوری اطلاعات در ارتباطات شهری و روستایی 37.1 و 170.4 درصد بوده و عملکرد سرمایه‌گذاری شرکت پست 74.5 درصد رقم مصوب آن بوده که نسبت به سال 84 وضعیت مطلوب‌تری داشته است.


زیر بخش مخابرات


پس از ابلاغ سیاست‌های اجرایی اصل 44، آماده سازی شرکت‌های مخابراتی دولتی برای ورود به بورس و در نتیجه کاهش تصدی‌گیری دولت در دستور کار دولت و وزارت قرار گرفت. اگرچه در تحقق این هدف، نقش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کلیدی است اما در سیر مراحل قانونی این واگذاری، نقش عمده‌ای برای این سازمان در نظر گرفته نشد و حال مهم‌ترین مانعی که عرضه سهام شرکتهای مخابراتی در بورس با آن مواجه هستند ودایع مردم نزد مخابرات است که هنوز راه حل اجرایی برای آن تعیین نشده است.


همچنین در زمینه نظام قیمت‌گذاری خدمات ارتباطی پیشنهادی از سوی وزارتخانه نه مبنی بر حذف پیش شماره‌های بین شهری تلفن در هر استان ارایه شد که به تصویب رسید و بر اساس آن کل پیش شماره‌های تلفن ثابت در محدوده استان حذف شده و هزینه آن مطابق مکالمه شهری تلفن ثابت محاسبه می‌شود. برای جبران کاهش درآمد شرکت ناشی از این اقدام، تعرفه‌های تلفن ثابت شهری و بین شهری در جهت اصلاح نظام قیمت‌گذاری و ارتقای نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری در بخش و رعایت حقوق مشتریان بازنگری شده و هزینه مکالمات شهری افزایش و بین شهری کاهش خواهد یافت.


به گزارش ایسنا، تعداد دایری تلفن ثابت، دایری تلفن همراه و تعداد روستاهای دارای ارتباط در سال 85 به ترتیب 66 ، 112 و 72 درصد است که با توسعه شبکه، تعداد تلفن ثابت از 20 میلیون و 300 هزار شماره در سال 84 به 22 میلیون و 600 هزار شماره در پایان سال 85 رسید و ضریب نفوذ تلفن ثابت از 29.6 به 32.55 درصد افزایش یافت. همچنین تعداد تلفن همراه از هشت میلیون و500 هزار شماره در سال 84 به 15 میلیون و350 هزار شماره در سال 85 و ضریب نفوذ آن به 22.2 درصد رسید. در همین راستا تعداد روستاهای دارای ارتباط از 47 هزار و900 به 51 هزار روستا افزایش یافت.


در سال 85 ، استان تهران با ضریب نفوذ کل ( تلفن ثابت و همراه ) 86 درصد بیشترین و سیستان و بلوچستان با 24.83 درصد کمترین میزان برخورداری از خدمات مخابراتی را داشته‌اند در برنامه سوم مجوز توسعه شش شرکت داخلی ایجاد شبکه تلفن ثابت و ارایه خدمات صادر شد که از این جمع شرکت تعاونی اسلامی رفسنجان در تلفن پیش پرداخت ( تالیا )، شرکت مشارکتی اصفهان ( مخابرات استان اصفهان با سلکوم مالزی)، اپراتور دوم تلفن همراه ( ایرانسل ) سرمایه‌گذاری قابل توجهی کردند و نیز بیش از 75 درصد روستاهای کشور از ارتباطات مخابراتی برخوردارند.


زیر بخش فضا


وظیفه هماهنگی، سیاستگذاری و تصویب برنامه‌های فضایی کشور به عهده شورای عالی فضایی و اجرای سیاستها و پیگیری تصمیم‌گیری‌ها بر عهده سازمان فضایی ایران بوده است هدف تعیین شده برای شاخص میزان آرشیو اطلاعات ماهواره‌ای در سال 85 ، برابر 5400 پایانه بوده که با رسیدن به 6120 پایانه ، 113 درصد پیشرفت داشته اما افزایش تعداد پایانه‌های ارتباطی دو طرفه ماهواره‌ای به دلیل عدم انتقال از شرکت مخابرات به سازمان عملکردی نداشته است.


در زمینه افزایش ایستگاه‌های اخذ اطلاعات ماهواره‌ای هدف برنامه افزودن 40 درصد از یک ایستگاه بود که صد در صد تحقق یافته و طراحی و ساخت ماهواره‌های تحقیقاتی و عملیاتی با منعقد کردن قراردادهایی با چند دانشگاه کشور عملکرد 80 درصد داشته است.


درصد تحقق اعتبارات هزینه‌ای سازمان فضایی 74 درصد و اعتبارات سرمایه‌ای 10.8 درصد است که فاصله کشور از دانش و فناوری روز در زمینه فضا، فقدان افراد متخصص و مسائل بین المللی از عوامل عدم تحقق اهداف پروژه‌های عمرانی است.


زیر بخش فناوری اطلاعات


نسبت ترافیک داده داخل کشور به کل ترافیک در سال 85 معادل 30 درصد بوده که به 16 درصد رسیده و 52 درصد آن تحقق یافته است. ظرفیت پهنای باند اینترنت از دو هزار و 303 مگابیت در پایان سال84 باید به میزان چهار هزار مگابیت می‌رسید که به میزان 51 درصد هدف تعیین شده یعنی 2021 مگابیت رسیده است.


ضریب نفوذ کاربران اینترنت از 11 درصد سال 84 به 16.1 درصد رسیده و 128 درصد تحقق یافته است.


در بخش دیگری از گزارش اقتصادی سال 85 آمده است: شاخص تعداد پورت‌های پر سرعت واگذار شده از 30 هزار پورت در سال 84 باید به 310 هزار پورت در سال 85 می‌رسید و عملکرد 280 هزار پورت می‌داشت، که فقط 50 هزار پورت آن ایجاد شده و درصد تحقق آن 18 درصد بوده است در خصوص شاخص‌های غرفه خدمات در دفاتر فناوری اطلاعات وارتباطات شهری پیشرفتی حاصل نشده و شاخص میزبان‌های اینترنت به ازای 10 هزار نفر جمعیت 133 درصد تحقق هدف داشته و در پایان سال 85 تعداد 21 میزبان به ازای 10 هزار نفر جمعیت وجود داشته است.


عملکرد اعتبارات هزینه‌ای شرکت فناوری اطلاعات صد در صد و عملکرد ارتباطات سرمایه‌ای کم و در حد 19 درصد بوده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.