قرارداد OpenAI و فایننشال تایمز برای استفاده از محتوای این روزنامه
فایننشال تایمز قراردادی را با اوپنایآی برای استفاده از محتوای این ناشر در آموزش مدلهای هوش مصنوعی منعقد کرده است. این تازهترین قرارداد استارتآپ تحت حمایت مایکروسافت با یکی از ناشران بزرگ بینالمللی است.
براساس این قرارداد فایننشال تایمز محتوای خود را برای توسعه فناوری هوش مصنوعی در اختیار سازنده ChatGPT میگذارد.
اوپنایآی در حالی این قرارداد را با فایننشال تایمز منعقد میکند که از سوی نیویورک تایمز، دیگر ناشر بزرگ آمریکایی، به اتهام استفاده غیرقانونی از محتوای خود متهم شده است.
توافق اوپنایآی با فایننشال تایمز به ChatGPT اجازه میدهد تا سوالات خود را با چکیده کوتاهی از مقالات این نشریه پاسخ داده و مخاطب را به وبسایت این شرکت ارجاع دهد. درنتیجه بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر ChatGPT در سراسر جهان از طریق این چتبات به گزارشهای فایننشال تایمز دسترسی دارند و لینک منبع اصلی نیز پیش روی آنها قرار میگیرد.
جان ریدن، مدیر ارشد اجرایی FT، میگوید: «جدای از فوایدی که برای فایننشال تایمز وجود دارد، پیامدهای بزرگتری هم برای تمام صنعت خواهد داشت. بله مسلم است که پلتفرمهای هوش مصنوعی برای استفاده از محتوا به ناشران پول میدهند. اوپنایآی اهمیت شفافیت، کمک و پرداخت هزینه را درک میکند-که همه اینها برای ما اهمیت دارد.»
او در ادامه میگوید که استفاده از منابع معتبر برای کاربران این پلتفرمها نیز مفید است.
برد لایتکپ، مدیر ارشد عملیاتی اوپنایآی، نیز میگوید: «همکاری و مذاکرات مداوم ما با فایننشال تایمز در راستای پیدا کردن روشهای خلاق و پویایی برای حمایت هوش مصنوعی از سازمانهای خبری و روزنامهنگاران، غنیسازی تجربه ChatGPT با روزنامهنگاری سریع و رده اول جهانی برای میلیونها نفر در سراسر جهان است.»
این پنجمین قرارداد اوپنایآی در یک سال گذشته برای استفاده از محتوای ناشران است. این شرکت همچنین با خبرگزاری AP ایالات متحده، Axel Springer در آلمان، Le Monde فرانسه و Parisa Media در اسپانیا نیز قراردادهای مشابهی را منعقد کرده است.
انتظار میرود که Axel Springer در ازای دسترسی اوپنایآی به محتوای خود دهها میلیون یورو در سال درآمد داشته باشد. این قرارداد یک پرداختی اولیه برای محتواهای قبلی این ناشر و مبلغ بزرگتری است که به صورت سالانه برای دسترسی اوپنایآی به محتوای روز پرداخت میشود.
نیویورک تایمز آمریکا اما در ماه دسامبر به عنوان اولین گروه بزرگ رسانه در آمریکا از اوپنایآی و مایکروسافت به دلیل استفاده غیرمجاز از میلیونها مقاله این شرکت در آموزش مدلهای خود شکایت کرد.
این پرونده به ماهها مذاکره با مایکروسافت و اوپنایآی بر سر جواز استفاده از محتوا منجر شده است اما این مذاکرات هنوز به سرانجامی نرسیدهاند.
سال گذشته اوپنایآی، گوگل، مایکروسافت و ادوبی جلساتی را با مدیران ناشران بزرگ بینالمللی برگذار کردند که احتمالا به قراردادهای بیشتری در این حوزه منجر شود.
با این حال شرکت گوگل که چتبات جمنای را با استفاده از محتوای اینترنتی آموزش داده است هنوز قراردادی با ناشران را نهایی نکرده است.