فناوری اطلاعات

May 11, 2024
22:36 شنبه، 22ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 166102

آسیای جنوب شرقی به میدان جنگ سران فناوری تبدیل می‌شود

منبع: شرق

آسیای جنوب شرقی که تا چندی پیش خیلی شناخته شده نبود، اکنون به سرعت به عنوان مرکز ثقل فناوری در جهان در حال ظهور است.

مدیران عامل شرکت‌های بزرگی چون اپل، مایکروسافت و انویدیا که از سران صنعت فناوری هستند در ماه‌های گذشته در منطقه آسیای جنوب شرقی چرخ زده‌اند و پول ریخته‌اند. آنها با رهبران کشورهای این منطقه از مالزی گرفته تا اندونزی دیدار کرده‌اند و در کشورهای آنها میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند. چنانچه آمازون اخیراً یک سالن کنفرانس غول‌پیکر را در مرکز شهر سنگاپور تصاحب کرد تا از یک طرح سرمایه‌گذاری 9 میلیارد دلاری در حضور هزاران تماشاگر به رونمایی کند.

عصر طلایی آسیای جنوب شرقی

پس از دهه‌ها توجه به چین و ژاپن، اکنون نگاه سران فناوری به منطقه آسیای جوب شرقی با حدود 675 میلیون نفر جمعیت افتاده است. بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان تنها برای مراکز داده قرار است در چند سال آینده تا 60 میلیارد دلار در این منطقه سرمایه‌گذاری کنند. این منطقه بیشتر از همیشه سرمایه‌گذاری‌های فناوری را جذب می‌کند؛ زیرا جمعیت جوان آسیای جنوب شرقی از فناوری‌های روز بسیار استقبال می‌کنند.

می‌توان گفت لحظه آسیای جنوب شرقی فرا رسیده است. زیرا از طرفی دشمنی چین و امریکا بر فعالیت شرکت‌های فناوری آنها تأثیر گذاشته و از طرف دیگر هند هم چالش‌های سیاسی خود را دارد. سیلیکون‌ولی هم به دولت‌هایی بیشتر روی خوش نشان می‌دهد که برای کسب‌وکارها مناسب‌تر باشند و رشد و افزایش دادن درآمد در آنها راحت باشد. ظهور هوش مصنوعی رهبران فناوری را واداشته تا به دنبال منابع رشد جدید باشند و زیرساخت دیجیتالی آینده را در این منطقه را بسازند.

شان لیم، شریک مدیریتی هولدینگ NWD که در سنگاپور مستقر است و در پروژه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و سایر حوزه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند، در این باره گفت: «کشورهایی مانند سنگاپور و مالزی تا حد زیادی نسبت به تنش‌های ژئوپلیتیکی که در چین، ایالات متحده، اوکراین و روسیه روی می‌دهد بی‌طرف هستند. به خصوص با جنگ‌های جاری، این منطقه جذاب‌تر شده است.»

تیم کوک و ساتیا نادلا را هم نباید فراموش کرد که ماه گذشته بزرگ‌ترین تورهای خود در سال‌های اخیر را از جنوب شرقی آسیا آغاز کردند. آنها متعهد شده‌اند سرمایه‌گذاری‌هایی در منطقه انجام دهند که آسیای جنوب شرقی را به یک میدان جنگ بزرگ در حوزه‌های هوش مصنوعی و محاسبات ابری بین شرکت‌هایی مانند آمازون، مایکروسافت و گوگل تبدیل می‌کند.

رشد طبقه متوسط در منطقه

نیروی کار روبه‌رشد آسیای جنوب شرقی این منطقه را به یک جایگزین مناسب برای چین و به عنوان مرکزی از استعدادها تبدیل می‌کند. دولت‌های این منطقه برای بهبود آموزش و زیرساخت‌ها سال‌ها تلاش زیادی کرده‌اند و این منطقه را به پایگاهی جذاب برای فناوری از مراکز داده گرفته تا تحقیق و طراحی تبدیل کرده‌اند.

همچنین آسیای جنوب شرقی به بازار قابل توجهی برای ابزارها و خدمات آنلاین تبدیل شده است. بر اساس برآوردهای دولت سنگاپور، حدود 65 درصد از جمعیت این کشور تا سال 2030 در طبقه متوسط قرار خواهند گرفت و قدرت خرید آنها افزایش پیدا خواهد کرد. بر اساس برآوردهای گوگل، تماسک هولدینگ و باین اند کو، این امر باعث می‌شود بازار خدمات مبتنی بر اینترنت منطقه دوبرابر شود و به ۶۰۰ میلیارد دلار برسد.

ابزارهای گران‌قیمت اپل برای مدت‌ها برای اکثر مردم منطقه در دسترس نبود؛ اما اکنون این شرکت تعداد فروشگاه‌های خود را در سراسر آسیای جنوب شرقی افزایش داده است. تیم کوک، مدیرعامل اپل، در اواخر آوریل به ویتنام، اندونزی و سنگاپور سفر کرد و با نخست‌وزیران این کشورها ملاقات کرد و سرمایه‌گذاری‌های جدیدی را اعلام کرد؛ زیرا این شرکت به دنبال مناطق رشد جدید فراتر از چین است. او گفت: «سهم بازار ما در این کشورها کم است. محصولات ما در این کشورها جای پیشرفت زیادی دارند.»

آسیای جنوب شرقی در رقابت با سیلیکون‌ولی

جذابیت آسیای جنوب شرقی زمانی آشکار می‌شود که با سیلیکون‌ولی و رشد کند فناوری در آن مقایسه شود. در هفته‌های آینده، دو رویداد مهم متمرکز بر هوش مصنوعی در سنگاپور، رهبران برتر اوپن‌ای‌آی، آنتروپیک، مایکروسافت و سایرین برگزار می‌شود که پتانسیل رشد فناوری را در منطقه آسیای جنوب شرقی نشان می‌دهند.

یک کاتالیزور خاص برای شرکت‌های فناوری، هوش مصنوعی مولد است. خدماتی مانند چت جی‌پی‌تی به سرعت کاربران را به خود جذب می‌کند. بر اساس گزارش شرکت مشاوره کرنی، پذیرش شتابان هوش مصنوعی در آسیای جنوب شرقی می‌تواند تا سال 2030 حدود 1 تریلیون دلار به اقتصاد منطقه اضافه کند. این امر بدان معناست که به مراکز داده بیشتری برای رسیدگی به جریان فزاینده داده در بین سازندگان محتوا، مشاغل و مصرف‌کنندگان نیاز است. داده‌های کاشمن و ویکفیلد نشان می‌دهند تقاضا برای مراکز داده در آسیای جنوب شرقی و شمال آسیا تا سال 2028 سالانه تقریباً 25 درصد رشد کند. در حالی که پیش‌بینی می‌شود این تقاضا در ایالات متحده فقط 14 درصد بیشتر شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.