رسانه‌های اجتماعی

هوش مصنوعی

May 11, 2024
22:36 شنبه، 22ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 166103

استفاده از محتوای اینستاگرام و فیسبوک در آموزش هوش مصنوعی

منبع: Digiato

شرکت‌های بزرگ فناوری درحال تلاش برای جمع‌آوری داده به‌منظور آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود هستند و به‌نظر می‌رسد متا یک مزیت بزرگ نسبت به رقبای خود دارد. متا از عکس‌ها و متن‌های عمومی کاربران اینستاگرام و فیسبوک برای آموزش هوش مصنوعی مولد خود استفاده می‌کند.

براساس مصاحبه بلومبرگ با «کریس کاکس»، مدیر ارشد متا، این شرکت از محتوای عمومی کاربران در اینستاگرام و فیسبوک برای آموزش مدل‌ هوش مصنوعی مولد متن به تصویر خود به‌نام «Emu» استفاده می‌کند. البته محتواهای خصوصی کاربران در فرایند آموزش مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. اظهارات کاکس درحالی بیان می‌شود که شرکت‌های فناوری بزرگ برای به‌دست‌آوردن داده‌ها برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود با یکدیگر رقابت می‌کنند.

مدیر ارشد متا می‌گوید این شرکت با داده‌های خصوصی کاربران و اطلاعاتی که با دوستانشان به اشتراک می‌گذارند، مدل هوش مصنوعی خود را آموزش نمی‌دهد و تنها محتواهای عمومی مشمول این امر می‌شوند. کریس کاکس افزود که مدل متن به تصویر متا می‌تواند تصاویر باکیفیت و شگفت‌انگیزی تولید کند، زیرا اینستاگرام محتواهای بسیار زیادی در حوزه‌های متنوع دارد.

کاربران با این هوش مصنوعی خواهند توانست با تایپ کلمه «Imagine» و سپس توصیف تصویر مورد نظر خود، چهار خروجی مختلف داشته باشند.

مدل‌های هوش مصنوعی باید از داده‌های مختلف و بسیار زیاد تغذیه کنند و آموزش ببینند تا بتوانند خروجی‌های مؤثر تولید کنند. این امر در ماه‌های گذشته بسیار بحث‌برانگیز بوده است، زیرا تقریباً هیچ راه مشخصی وجود ندارد تا در فرایند آموزش مدل‌های هوش مصنوعی، محتواهای دارای کپی‌رایت لحاظ نشوند.

البته به تازگی OpenAI یک ابزار جدید به نام Media Manager را معرفی کرد که در سال 2025 عرضه خواهد شد و به سازندگان و صاحبان محتوا اجازه می‌دهد چگونگی استفاده از محتواهایشان در آموزش هوش مصنوعی را تعیین کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.