5G, 6G, vRAN, OpenRAN

تلفن همراه

خبر اول

فناوری

May 13, 2024
10:00 دوشنبه، 24ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 166131

هواوی به رقابت بازگشته؛ اما چقدر می تواند دوام بیاورد؟

ICTna.ir – نتایج درخشان مالی سه ماهه اول هوآوی زمان را به عقب برمی گرداند، اما هواوی همچنان باید برای غلبه بر عدم دسترسی به فناوری و تحقیقات کلیدی تلاش کند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، هوآوی قطعاً به رقابت بازگشته و به دلیل کسب و کار احیا شده گوشی و تقاضای رو به رشد سازمانی، سود خالص سه ماهه اول خود را به میزان شگفت‌انگیز 564 درصدی افزایش داده است.

بر اساس گزارشی که به مرکز ملی تامین مالی بین بانکی ارائه شده است، هواوی درآمد 19.7 میلیارد یوانی (معادل 2.7 میلیارد دلار) را با 37 درصد درآمد بالاتر از 178.5 میلیارد یوان نسبت به دوره مشابه، گزارش کرده است.

اعداد درخشان سه ماهه اول به دنبال جهش 144 درصدی هواوی در سود و 10 درصد افزایش درآمد برای سال 2023 که بهترین رشد این شرکت در چهار سال گذشته بوده است، واقع گردیده.

این گزارش جزئیات بخش‌های داخلی هوآوی را نشان نداد، اما چشم‌انداز کوتاه‌مدت با وجود افت کسب‌وکار اپراتور اصلی آن قوی است.

اندازه بازار گوشی، چه در سطح جهانی و چه در چین، در حال افزایش است. شرکت تحقیقاتی کانترپوینت اعلام کرد که فروش گوشی‌های هوشمند هوآوی در چین در سه ماهه اول 70 درصد رشد داشته است و آن را درست پشت سر اپل قرار می‌دهد.

کسب‌وکار سازمانی نیز به لطف قابلیت‌های ابری و نقاط قوت در عمودهای کلیدی، در جایگاه خوبی قرار دارد. وو هوی، رئیس کسب و کار شرکت هوآوی، گفته است که این واحد هدف رشد 30 درصدی در سال 2024 دارد و انتظار دارد در سال 2025 به 260 میلیارد یوان (معادل 35.9 میلیارد دلار) درآمد برسد.

دسترسی پژوهشی

با این حال، بزرگترین عامل در ثروت احیا شده هوآوی، تراشه گوشی 7 نانومتری است که با مشارکت تراشه‌ساز SMIC، با استفاده از تجهیزات ساخت تراشه و با کمک به دستیابی پنهانی برخی از فناوری‌های آمریکایی، توسعه داده است.

به نظر می رسد هواوی مطمئن است که تراشه کافی برای پشتیبانی از دامنه رو به رشد 5G خود را دارد، اما سوال اینجاست که آیا می تواند آن را حفظ کند؟

با وجود پیشرفت در تراشه، تراشه‌های آن هنوز چند نسل از پیشرفته‌ترین محصولات دنیا عقب هستند و برای جلوگیری از عقب افتادن بیشتر، باید تجهیزات جدید تراشه‌سازی را خریداری کند یا به نوعی آنها را بسازد.

چالش بزرگ دیگر، دسترسی به منابع انسانی مستعد و تحقیقات جهانی است.

این وندور، بزرگترین تیم تحقیق و توسعه چین و به احتمال زیاد بیشترین سهم از تخصص چین را در بسیاری از زمینه های تحقیقاتی اولویت دار به خود اختصاص داده است.

اما باید بتواند به آخرین تحقیقات جهانی در زمینه‌های حیاتی مانند هوش مصنوعی، 6G و مخابرات نوری دسترسی داشته باشد، بنابراین از قطع ارتباط دانشگاه‌های آمریکای شمالی باید به شدت آسیب ببیند.

ما نباید از این خبر تعجب کنیم که هواوی مخفیانه یک بورسیه تحقیقات نوری آمریکا را تأمین مالی کرده است. طبق گزارش ها، توافق هواوی با بنیاد اپتیکا تصریح می کند که حمایت مالی آن محرمانه بماند، حتی اگر حامیان سایر برنامه ها فاش شوند.

هوآوی محرمانه بودن این ترتیب را رد کرده است و در هر صورت، هیچ قانونی را زیر پا نمی گذارد زیرا این تحقیق قرار است منتشر شود.

اما به طور بالقوه به هوآوی امکان دسترسی زودهنگام به تحقیقات پیشرفته و احتمالاً به محققان دانشگاه‌هایی را می‌دهد که از آنها کنار گذاشته شده است. با این حال، پس از این افشاگری، ممکن است در دیگری بر رویش، بسته شود.

اما مشخص نیست که آیا هواوی می تواند بر طرد طولانی مدت از فناوری پیشرفته و بخش های قابل توجهی از تحقیقات صنعت پیشرو غلبه کند یا خیر؟

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.