اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 12, 2024
13:10 یکشنبه، 23ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 166141

مارک زاکربرگ زمانی به‌دنبال تصاحب خبرگزاری آسوشیتد پرس بود

منبع: Digiato

«مارک زاکربرگ»، مدیرعامل متا، ظاهراً بین سال‌های 2017 تا 2018 قصد داشت رسانه خبری آسوشیتد پرس (Associated Press) را خریداری کند. در سال 2016، فیسبوک به‌دلیل نقشش در انتشار اطلاعات نادرست در جریان انتخابات مورد بررسی قرار گرفت و زاکربرگ می‌خواست با تأمین مالی یا خرید AP از آن به‌عنوان یک منبع خبری مستقیم برای فیسبوک استفاده کند.

براساس گزارش بیزینس اینسایدر، بین سال‌های 2017 و 2018، بنیان‌گذار و مدیرعامل فیسبوک، به‌طور جدی به فکر خرید یک رسانه خبری بود. به گفته سه نفر از منابع آشنا به این موضوع، تمرکز او در نهایت به آسوشیتد پرس معطوف شد.

برنامه‌های زاکربرگ برای تصاحب آسوشیتد پرس

از آنجایی که AP یک رسانه خبری تعاونی است، خرید مستقیم آن اساساً غیرممکن بود، اما فیسبوک ایده‌های مانند ارائه کمک‌هزینه دائمی به آن را بررسی می‌کرد. به‌گفته افراد آشنا به این موضوع، ایده اولیه این بود که فیسبوک نهاد مسئول آسوشیتد پرس باشد. آن‌ها همچنین می‌گویند زاکربرگ قصد داشت به‌صورت شخصی یا از طریق نهاد بشردوستانه خود، Chan Zuckerberg Initiative، از این رسانه حمایت می‌کند (مانند جف بزوس و واشنگتن پست).

البته در نهایت این ایده نیز کنار گذاشته شد، زیرا تیم ادغام و اکتساب فیسبوک از این موضوع نگران بود که چنین حرکتی می‌تواند بررسی‌های نظارتی ناخواسته‌ای را به همراه داشته باشد.

اینسایدر در ادامه گزارش خود به یادداشتی از سال 2017 اشاره کرده است که در آن زاکربرگ به کارمندان فیسبوک توضیح می‌دهد که این پلتفرم چگونه بیشتر روی مسئولیت‌پذیری نحوه برخورد با محتوای خبری خود تمرکز کرده است. او در یادداشت خود نوشت:

«ارائه فرصت به مردم برای حرف‌زدن بدون افرادی که مشغول کشف اطلاعات جدید و تجزیه‌و‌تحلیل آن‌ها هستند، کافی نیست. ما باید کارهای بیشتری برای حمایت از صنعت خبر انجام دهیم تا مطمئن شویم این عملکرد اجتماعی حیاتی پایدار باقی می‌ماند.»

علاوه‌براین، در آن زمان زاکربرگ همچنین درحال بررسی راه‌اندازی یک سازمان خبری مستقل بود. در واقع او درنظر داشت تا استعدادهای برتر روزنامه‌نگاری را برای تولید محتوای خبری خود استخدام کند. این ایده نیز عمدتاً به‌دلیل نگرانی که از بابت واکنش عمومی و شرایط اعتمادی که در آن زمان نسبت به فیسبوک وجود داشت، کنار گذاشته شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.