تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 12, 2024
16:43 یکشنبه، 23ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 166163

دستگاه‌های اجرایی باید صورتحساب‌های ماهانه خود را الکترونیکی برای خزانه‌داری ارسال کنند

منبع: Peivast

تمامی دستگاه‌دولتی کشور ملکف شدند تا عملکرد بودجه‌ای خود را به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه نظارت آنی خزانه‌داری کل کشور (سناما) برای خزانه‌داری ارسال کنند.

طبق بخشنامه‌ای که از سوی خزانه‌داری کل کشور صادر شده است تمامی دستگاه‌های اجرایی باید صورتحساب‌های خود را به صورت الکترونیکی تکمیل کنند و ارائه صورت‌حساب‌های دریافت و پرداخت ماهانه نیز باید به صورت الکترونیکی انجام شود.

خزانه‌داری کل کشور پروتکل چگونگی ارسال صورتحساب‌های دریافت و پرداخت ماهانه دستگاه‌های اجرایی را مشخص کرده است و این دستگاه‌ها باید طبق آن عمل کنند.

ایجاد این سامانه در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده بود و به تدریج کامل شده است.

خزانه‌‌داری کل کشور در این بخشنامه‌ اعلام کرد که امکان تکمیل الکترونیکی فرم‌های بودجه‌ای صورت‌حساب‌های دریافت و پرداخت نهایی سال ۱۴۰۲ در سامانه نظارت آنی خزانه داری کل کشور یا سناما فراهم شده است.

سامانه نظارت آنی معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور مستقر در وزارت امور اقتصادی و دارایی(سناما) سامانه‌ای است که در اداره کل هماهنگی و تلفیق حساب‌ها و روش‌های حسابداری با هدف گردآوری آنلاین گزارش صورتحساب عملکرد بودجه سالانه کل کشور طراحی شده است. این سامانه در بستر اینترنت، اینترانت و یا با استفاده از خطوط Mpls نسبت به گردآوری اطلاعات مالی از بخش عمومی کشور اقدام می‌کند.

این سامانه در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و بهره‌مندی از مزایای متعدد بکارگیری و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در ارتقا شفافیت و انضباط مالی اجرایی شده است. طبق بخشنامه خزانه‌داری کل کشور هم‌اکنون امکان تکمیل فرم‌های عملکرد بودجه‌ای صورت‌حساب‌های دریافت و پرداخت نهایی سال ۱۴۰۲ دستگاه‌های اجرایی به صورت الکترونیک و خودکار از طریق مانده حساب‌های کل و معین در سامانه نظارت آنی خزانه‌داری کل کشور فراهم شده است.

همچنین طبق این بخشنامه تکملی اطلاعات تمامی سطوح تفصیلی تراز حساب‌ها برای ارائه صورت حساب دریافت و پرداخت ماهانه سال ۱۴۰۳ دستگاه‌های اجرایی نیز باید به صورت الکتروونیکی و از طریق پروتکل تبادل الکترونیکی گزارش‌های مالی واحدها صورت گیرد.

همچنین فرم‌های بودجه‌ای صورت‌حساب‌های دریافت و پرداخت نهایی سال ۱۴۰۳ دستگاه‌های اجرایی در سناما نیز به صورت الکترونیکی و براساس مانده حساب‌های کل و معین مندرج در تراز حساب‌های سال ۱۴۰۳ و اطلاات سطوح تفصیلی آنها تکمیل می‌شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.