اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 13, 2024
18:01 دوشنبه، 24ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 166246

رابطه مستقیم دسترسی به اینترنت و بهبود سلامتی

منبع: Peivast

مطالعه‌ای از موسسه اینترنت آکسفورد (OII) که با استفاده از داده‌های ۱۶۸ کشور جهان انجام گرفته نشان می‌دهد که دسترسی و استفاده از اینترنت تاثیر رابطه مثبتی با سلامت دارد. با این حال پژوهشگران اعتراف می‌کنند که رابطه سببی به طور روشن اثبات نشده است و این تحقیقات به جای تمرکز خاص بر شبکه‌های اجتماعی بر صرف دسترسی به اینترنت تمرکز می‌کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، در بسیاری از مناطق جهان از جمله اتحادیه اروپا و انگلستان، نگرانی درمورد آسیب‌های آنلاین به تصویب مقررات تازه‌ای منجر شده است.

موسسه اینترنت آکسفورد می‌گوید یافته‌های این مطالعه با آنچه پیشتر درمورد رابطه بین استفاده از شبکه اجتماعی و نشانه‌های افسردگی در بین زنان جوان گزارش شده بود «هم‌خوانی دارد.»

با این حال این مطالعه نتیجه می‌گیرد که با توجه به فواید فعالیت آنلاین، قانون‌گذاران باید به جای اتکا به حکایت‌های موجود از داده‌ها برای قانون‌گذاری استفاده کنند.

اندرو پرزیبلسکی، استاد دانشگاه آکسفورد که رهبری این تحقیقات را برعهده داشته است، می‌گوید: «به نظرم این مطالعه از بعضی جنبه‌ها مغایر با گفتمان حال حاضر جامعه در رابطه با فناوری است.»

او می‌گوید: «اگر قرار باشد فضای آنلاین را برای جوانان امن کنیم، نمی‌توانیم تنها با اتکا به باورهای محکم و راه‌حلی یکسان به سراغ آن برویم- باید مطمئن باشیم که داده‌ها می‌توانند نظر ما را تغییر دهند.»

این مطالعه به طور خاص شبکه اجتماعی را که در مرکز بیشتر گفتمان‌های مربوط به ایمنی است، هدف نگرفته و در عوض با یک رویکرد گسترده دسترسی به اینترنت را ارزیابی کرده است.

محققان داده‌هایی را که در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۱ از بیش از ۲ میلیون فرد ۱۵ تا ۹۹ ساله در آمریکای لاتین، آسیا و آفریقا جمع‌آوری شده است بررسی کردند.

یافته‌های آنها نشان می‌دهد افرادی که به اینترنت دسترسی دارند و دائم از اینترنت استفاده می‌کنند سطح بالاتری از سلامت اجتماعی و رضایت از زندگی را گزارش می‌دهند.

کوین مک‌کانوی، استاد آمار، می‌گوید با اینکه تحقیق کلی‌نگری است اما همچنان مفید است.

او می‌نویسد: «یک نقطه شروع است و حداقل شبهه محکمی بر دیدگاه برخی از مردم است که اینترنت برای همه ما بد است.»

زنان جوان
محققان در این تحقیقات هشت شاخص از سلامتی از جمله رضایت از زندگی، تجربه‌های مثبت و منفی روزانه و سلامت اجتماعی را بررسی کرده‌اند.

آنها در این تحقیق به بیش از ۳۴ هزار مدل مختلف آماری و دسته‌های اطلاعاتی نگاه انداخته‌اند.

این بررسی‌ها در ۸۵ درصد از موارد رابطه مثبت و چشمگیر آماری را بین اتصال به اینترنت و سلامت روایت می‌کنند.

با این حال در ۵ درصد از موارد نیز رابطه‌ای منفی بین استفاده از اینترنت و سلامت اجتماعی مشاهده شد که این روابط منفی در بین زنان ۱۵ تا ۲۴ سال به چشم می‌خورد.

با اینکه چنین ارتباطی اثبات بر تاثیر منفی اینترنت بر شادی نیست اما این مقاله متذکر می‌شود که این یافته‌ها با «گزارش‌های پیشین از افزایش زورگویی آنلاین و افزایش رابطه منفی استفاده از شبکه اجتماعی و نشانه‌های افسردگی در بین زنان جوان همخوانی دارند.»

روث پلاکت، استاد و پژوهشگر ارشد دانشگاه کالج لندن، می‌گوید باید بدانیم که این تحقیق در حکایت خود چه محدودیت‌هایی دارد. برای مثال در این تحقیق به افراد معمولی در هر کشور نگاه شده است.

او به بی‌بی‌سی گفت: «برای مثال استفاده از شبکه اجتماعی تفکیک نمی‌شود. ما می‌دانیم که جوانان ممکن است در این پلتفرم‌ها در معرض محتوای خطرناک قرار بگیرند که شاید ارتباط منفی‌تری با استفاده از اینترنت داشته باشد.»

با این حال او از گفتمان‌های دقیق‌تر در رابطه با استفاده از اینترنت و تاثیر آن استقبال می‌کند.

سیمون ویبرت،‌ رئیس سیاست و تحقیقات موسسه Internet Matters، که توصیه‌هایی در حوزه امنیت آنلاین ارائه می‌کند می‌گوید تحقیقات آنها نیز حاکی از فواید بیشمار استفاده از اینترنت است که البته جنبه‌های منفی هم دارد.

او می‌گوید: «به وضوح یک رویکرد مبتنی بر شواهد ضرورت دارد، ارائه شواهدی مثل این و تحقیقات بیشتر اهمیت حیاتی دارند.»

نا امیدی خانواده‌ها
با این حال محققان این تحقیقات به محدودیت‌های مطالعه خود اعتراف کرده و برای مثال یکی از آنها را عدم اثبات رابطه سببی می‌دانند.

برای مثال، مولفان نمی‌توانند این احتمال را به طور کامل نادیده بگیرند که افزایش درآمد، که با افزایش دسترسی به اینترنت رابطه مستقیم دارد، باعث حال بهتر مردم شده باشد.

اما پرزیبلسکی می‌گوید این تحقیقات درس‌های روشنی برای سیاست‌گذاران دارد تا بهتر از جوانان محافظت کنند.

او همچنین به کمبود تحقیقات بازنگری شده در این حوزه و این مساله اشاره می‌کند که بیشتر تحقیقات با تمرکز روی کشور‌های انگلیسی زبان و ثروتمند انجام گرفته‌اند.

او می‌گوید: «ما می‌خواهیم بهترین کار را برای کودکان انجام دهیم» اما برای این کار باید دنبال رو داده‌ها باشیم.

«اگر سیاست و منابع ما را روایت‌ها هدیات کنند بسیاری از خانواده‌ها را نا امید می‌کنیم.»

تحقیقات قدیمی‌تری از OII که آنهم به رهبری پرزیبلسکی انجام گرفته بود نشان می‌دهد که هیچ مدرکی مبنی بر رابطه بین فراگیر شدن فیسبوک و افزایش آسیب‌های روانی در جوامع وجود ندارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.