امنیت

فناوری اطلاعات

May 13, 2024
18:03 دوشنبه، 24ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 166249

اجاره ولت شگرد جدید کلاهبرداران سایبری

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی از کلاهبرداری برخی مجرمین سایبری در حوزه ارز رمز ها خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا، رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی سرهنگ علی اکبر قرائی پورگفت: با شکایت تعدادی از دارندگان کیف پول ارز رمز، مبنی بر کلاهبرداری از آنها با روش اجاره کیف پول دیجیتالی رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت..

قرائی پور ادامه داد: طی تحقیقات بعمل آمده توسط کارشناسان پلیس فتا مشخص شد قربانیان این شگرد به طمع افزایش سرمایه آدرس ولت یا همان کیف پول ارز رمز خود به همراه رمز آن را واگذار کرده و به خیال اینکه علاوه بر کسب ارزش افزوده در سرمایه گذاری ارز رمزها با بالارفتن دلار به صورت ماهانه نیز درآمدی سرشار از اجاره وَلِت خود بدست خواهند آورد ، نسبت به سرمایه گذاری اقدام کرده و در بررسی های مقدماتی از افراد شاکی که طی چند روز گذشته به این پلیس مراجعه داشته اند مشخص شد از 10 کیف پول دیجیتالی بیش از 125میلیارد ریال کلاهبرداری صورت گرفته است.

سرهنگ قرائی پور عنوان کرد: پس از بررسی های بعمل آمده از سرنخهای موجود و همچنین در تحقیقات فنی، موفق به شناسایی عاملین برداشت غیر مجاز از کیف پول تعدادی از شکات شدند این افراد که در حوزه بازاریابی شبکه ای نیز فعال و از فن بیان بالایی برخوردار بودند با دارا بودن رمز عبور شکات نسبت به خالی کردن حساب شاکیان اقدام کرده که با هوشیاری پلیس فتا این پول عودت شد و عاملین آن با پرونده و مستندات مربوطه راهی دادسرا شدند.

رئیس پلیس فتا استان اضافه کرد: اما چند تن دیگر از افراد شناسایی شده خود نیز قربانی ترفند شرکت های به ظاهر فعال در حوزه ارز رمز ها بویژه ارز رمز ترون شده بودند و با وعده دریافت حساب پول دلاری با اجاره کیف پول و در اختیار قرار دادن رمز و آدرس کیف پول به شرکت های به ظاهر فعال در حوزه ارز رمز متاسفانه با دیفیس شدن سایت مواجه و در برابر شکات و مبالغ کلانی که از دست داده بودند پاسخگو بودند.

این مقام انتظامی به کلیه کاربران فضای سایبر و علاقمندان به فناوری های نوین توصیه کرد: هرگز تطمیع وعده های واهی افرادی که بویژه در کانال ها و شبکه های اجتماعی در این حوزه فعال هستند، نشده و لازم به یادآوری می باشد که پروسه دادرسی این دست پرونده ها بدلیل عدم وجود مرز جغرافیایی طولانی تر خواهد بود و به منظور پیشگیری از هرگونه برداشت غیر مجاز تا قبل از آگاهی و کسب دانش لازم نسبت به خرید و نگهداری ارز رمز اقدام ننمایند.

شایان ذکر است شهروندان در صورت مواجهه با موارد مشکوک ،میتوانند موضوع را از طریق مرکز فوریت های سایبری به شماره 096380 یا سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.gov.ir بخش گزارش های مردمی در میان بگذارند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.