هوش مصنوعی

May 14, 2024
12:32 سه شنبه، 25ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 166264

معرفی هوش مصنوعی اختصاصی کشور امارات برای رقابت با بزرگان دنیا

منبع: Zoomit

امارات با معرفی مدل هوش مصنوعی جدید و متن‌باز خود با نام فالکون ۲ وارد رقابت با غول‌های فناوری می‌شود.

مؤسسه‌ی تحقیقاتی دولتی امارات‌ متحده‌ی عربی امروز مدل‌ جدید هوش مصنوعی متن‌باز خود را رونمایی کرد. این مدل می‌تواند به رقیب جدی هوش‌های مصنوعی بزرگ تبدیل شود.

مؤسسه‌ی فناوری و نوآوری ابوظبی (TII) اعلام کرد که مدل هوش مصنوعی فالکون ۲ (Falcon 2) شامل مدل Falcon 2 11B برای پردازش متن و Falcon 2 11B VLM برای تبدیل تصویر به متن می‌شود. این مؤسسه مرکز تحقیقاتی زیرمجموعه‌ی شورای عالی علوم و فناوری پیشرفته‌ی ابوظبی است.

امارات، یکی از صادرکنندگان مهم نفت در خاورمیانه، سرمایه‌گذاری‌های کلانی در حوزه‌ی هوش مصنوعی کرده است. به‌گزارش رویترز، شرکت هوش مصنوعی اماراتی G42 پیش‌ از تضمین سرمایه‌گذاری ۱٫۵ میلیارد دلاری مایکروسافت که با هماهنگی واشنگتن صورت گرفت، از بازار سخت‌افزار چین خارج شد و سهام خود در شرکت‌های چینی را فروخت تا به‌طور کامل به فناوری‌های آمریکایی روی بیاورد.

فیصل بن‌حمد البنای، دبیرکل شورای عالی علوم و فناوری پیشرفته‌ی امارات، اعلام کرد که امارات در حال اثبات توانایی خود برای تبدیل‌شدن به یکی از بزرگان عرصه‌ی هوش مصنوعی است. این نهاد درزمینه‌ی تحقیقات راهبردی و فناوری‌های پیشرفته نیز به رئیس‌جمهور این کشور مشاوره می‌دهد.

هوش مصنوعی فالکون ۲ در زمانی معرفی می‌شود که شرکت‌ها پس‌ از انتشار ChatGPT در سال ۲۰۲۲، برای توسعه‌ی مدل‌های زبانی بزرگ اختصاصی خود رقابت سنگینی را آغاز کرده‌اند. درحالی‌که برخی ترجیح می‌دهند کد هوش مصنوعی خود را به‌صورت اختصاصی حفظ کنند، برخی دیگر مانند فالکون امارات و Llama متا کد خود را به‌صورت عمومی برای استفاده‌ی همگان در‌دسترس قرار داده‌اند.

البنای درباره‌ی عملکرد مدل هوش مصنوعی فالکون ۲ ابراز خوش‌بینی کرد و گفت در حال کار روی نسل بعدی مدل با نام فالکون ۳ هستند. او می‌گوید: «بسیار مفتخریم که می‌توانیم فراتر از حد انتظار عمل و با بهترین شرکت‌های فناوری جهان رقابت کنیم.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.