سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 14, 2024
13:05 سه شنبه، 25ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 166279

مردم از لپ‌تاپ دست دوم بیشتر استقبال می‌کنند

منبع: Peivast

افزایش قیمت لپ‌تاپ و کاهش قدرت خرید مردم موجب شده تا متقاضیان خرید لپ‌تاپ به سمت خرید لپ‌تاپ دسته‌دوم یا استوک بروند و طبق آنچه فعالان این بازار می‌گویند با اینکه واردات لپ‌تاپ استوک ممنوع است اما سالانه بخش مهمی از تقاضای بازار توسط لپ‌تاپ استوک پاسخ داده می‌شود.

عده‌ای از فروشندگان معتقدند که لپ‌تاپ‌های استوک به دلیل اینکه به سفارش اروپا و آمریکا هستند، کیفیت بالاتری دارند اما قیمت‌شان نسبت به لپ‌تاپ نو که به سفارش آسیا است، مناسب‌تر است.

با اینکه واردات لپ‌تاپ استوک ممنوع است اما علاوه‌بر فروش حضوری، تعداد زیادی از فروشگاه‌های اینترنتی این محصولات را آنلاین می‌فروشند. این در شرایطی است که قبل‌تر رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران گفته بود که لپ‌تاپ و کالاهای الکترونیک استوک قانونی نیستند اما فروشگاه‌های لپ‌تاپ استوک مجوز اینماد و انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی را دارند.

طبق آمار واردات لپ‌تاپ در دو سال گذشته، ارزش واردات لپ‌تاپ به شیوه تجاری طی سال گذشته ۲۶۱ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۱ معادل ۲۴۸ میلیون دلار بود. بر اساس این آمار واردات لپ‌تاپ در چند سال اخیر رشد داشته است اما نه به اندازه‌ای که نیاز بازار را برای خرید لپ‌تاپ دست دوم برطرف کند. البته به گفته فعالان این حوزه، یکی از علت‌های رونق قاچاق لپ‌تاپ دست دوم، افزایش هزینه‌های حقوق گمرکی است و اینکه هزینه تمام‌شده واردات این مدل لپ‌تاپ‌ها حدود هشت تا ۱۵ درصد ارزان‌تر از واردات لپ‌تاپ‌های نو است.

علیرضا آرین، فعال حوزه فروش لپ‌تاپ درباره استقبال مردم از لپ‌تاپ‌های دست دوم گفت: استقبال مردم از لپ‌تاپ استوک بالاست زیرا قیمت‌ دستگاه استوک نسبت به نو خیلی پایین‌تر است. همچنین به دلیل اینکه لپ‌تاپ‌های استوک به سفارش آمریکا و اروپا است، کیفیت بهتری نسبت به لپ‌تاپ‌های سفارش آسیا دارند. افرادی که اطلاعات بهتری نسبت به این موضوع دارند لپ‌تاپ استوک می‌خرند اما عده‌ای اعتماد نمی‌‌کنند و دستگاه نو می‌خرند.

به گفته آرین، تفاوت قیمت لپ‌تاپ دست دوم و نو زیاد است. لپ‌‌تاپ‌های استوک نصف قیمت نو است. آرین گفت که برای موضوع گارانتی، به مشتری ضمانت می‌دهیم که اگر دستگاه خراب باشد، تعویض یا تعمیر می‌کنیم. بعضی از لپ‌تاپ‌های کارکرده گارانتی شرکتی دارد اما استوک‌ها گارانتی شرکت ندارند.

آرین درباره روند واردات معتقد است که لپ‌تاپ مثل گوشی موبایل نیست که نیاز باشد رجیستر شود، پس برای واردات و استفاده مشتری مشکلی وجود ندارد.

یکی از فروشندگان لپ‌تاپ درباره مجوز فروش لپ‌تاپ استوک گفت: ما به‌عنوان یک فروشگاه، مجوز فروش لپ‌تاپ نو داریم اما لپ‌‌تاپ استوک هم به تعداد زیادی می‌فروشیم. حدود هشت سال است که لپ‌تاپ استوک وارد ایران شده است. اوایل از واردات دستگاه‌‌های استوک، استقبال زیادی نمی‌شد زیرا لپ‌تاپ نو و دست دوم تفاوت قیمت زیادی نداشت. اما الان به دلیل افزایش قیمت لپ‌تاپ، مردم به سمت خرید لپ‌تاپ دست دوم می‌روند. بیشتر مصرف‌کنندگان لپ‌تاپ‌های نو شرکت‌ها و ارگان‌های دولتی هستند. گفته می‌شود تفاوت قیمت نو و استوک یک و نیم تا دو درصد است. بیشترین برندهای استوک اکس‌پی، دل و مایکروسافت است.

به گفته یکی از فروشندگان لپ‌تاپ استوک، بعضی از فروشندگان گارانتی می‌دهند. درواقع خود شرکت یک کارت گارانتی چاپ می‌کند و گارانتی سه ماه تا یک‌سال می‌هد و نسبت به آن یک مبلغی از مشتری کم می‌شود؛ اما در سیستم استوک، گارانتی مفهومی ندارد. ما به دلیل اینکه بیشتر فروشندگان در بخش فروش لپ‌‌تاپ‌‌های رده‌بالا فعالیت می‌کنند، تا جای ممکن از دستگاه تست می‌گیرند و بعد می‌فروشند. وقتی تست می‌کنیم تا ۹۰ درصد خرابی‌های احتمالی مشخص می‌شود. ۱۰ درصد باقی می‌ماند که در کار مشخص می‌شود.

به گفته عده‌ای از فروشندگان لپ‌‌تاپ، خرید و تحویل دستگا‌ه استوک در تهران است و بسیاری از فروشندگان سیستم را از واسطه می‌گیرند و مشخص نیست واردکننده اصلی کیست زیرا واردکنندگان کالا را به‌صورت قاچاق وارد می‌کنند.

ماهان رازیانی، مدیرعامل فروشگاه به‌روز هم در این خصوص گفت که استقبال مردم برای خرید لپ‌‌تاپ‌های استوک زیاد است و زمان گارانتی‌ها معمولا یک هفته تا ۲ ماه است.

قبل‌تر رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران گفته بود که واردات تمام لپ‌تاپ‌های استوک اروپایی قاچاق است. بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از این لپ‌تاپ‌های استوک به شکل آکبند و نو به مردم فروخته می‌شود در حالی که متقاضیان بعد از استفاده از این لپ‌تاپ‌ها متوجه می‌شوند که این کالاها مشکل دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.