هوش مصنوعی

May 15, 2024
13:47 چهارشنبه، 26ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 166332

Project Astra پاسخ مستقیم گوگل به قابلیت‌های جدید ChatGPT

منبع: Digiato

گوگل در رویداد I/O 2024 از Project Astra رونمایی کرد. در این کنفرانس، از Astra «به‌عنوان یک هوش مصنوعی جهانی» یاد شد که «می‌تواند در زندگی روزمره مفید باشد.» به‌نظر می‌رسد که پروژه جدید گوگل پاسخ مستقیمی به قابلیت‌های جدید ChatGPT است که روز گذشته توسط OpenAI معرفی شده بود.

طبق ویدیویی که گوگل در رویداد خود به نمایش گذاشت، ظاهراً Project Astra اپلیکیشنی است که به دوربین دستگاه دسترسی دارد و از طریق آن می‌تواند به برخی سوالات توضیح دهد. در این ویدیو، Astra از طریق دوربین می‌تواند به محیط اطراف کاربر نگاه کند و آن را توصیف کند. علاوه بر این، مانند نمایش روز گذشته GPT-4o گوگل در ادامه دوربین دستگاه را به سمت کدهای روی صفحه کامپیوتر می‌گیرد تا بتواند از Astra درخواست راهنمایی کند.

نمایش قابلیت‌های پروژه هوش مصنوعی جدید گوگل

در این ویدیو، Astra از طریق دوربین دستگاه به درستی توانست برخی اشیاء که می‌بیند را تشخیص دهد و حتی به این موضوع اشاره کرد که عینک روی میز را قبلا دیده است. حتی گوگل از این هوش مصنوعی سوال کرد که «یک وسیله تولیدکننده صدا را نام ببرد» که Astra به اسپیکر روی میز اشاره کرد.

نکته‌ای که در کنفرانس گوگل موردتوجه خبرنگاران و افراد حاضر قرار گرفت، سرعت عمل Astra در ارائه پاسخ‌ها است. به گفته گوگل، Astra نه تنها داده‌های بصری را در زمان واقعی پردازش می‌کند، بلکه هرچیزی را که مشاهده می‌کند می‌تواند به خاطر بیاورد و از اطلاعات ذخیره‌شده خود نیز استفاده می‌کند.

Astra در حال حاضر به‌عنوان یکی از پروژه‌های اولیه DeepMind معرفی شده است و هیچ برنامه مشخصی برای راه‌اندازی آن وجود ندارد. با این حال، گوگل در کنفرانس خود گفت که این قابلیت در آینده برای «گوشی یا عینک شما» ارائه خواهند شد. همچنین برخی از قابلیت‌های اشاره‌شده اواخر امسال به محصولات گوگل مانند اپلیکیشن Gemini اضافه خواهند شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.