امنیت

فناوری اطلاعات

May 15, 2024
14:11 چهارشنبه، 26ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 166358

نشت اطلاعات و حملات سایبری چالش شرکت‌های دانش بنیان

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ در بازدید از نمایشگاه بین المللی INOTEX 2024 و شرکت در پنل تخصصی با بیان اینکه در این نمایشگاه شرکت ها اقدامات نوآورانه و فناورانه خودشان را به نمایش گذاشته اند،مهمترین چالش های امنیتی شرکت های دانش بنیان را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا، سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا پایتخت با اشاره به اینکه حضور هرچه بیشتر شرکت ها منجر به افزایش رقابت در بین شرکتهای دانش بنیان و تعامل آن ها خواهد شد ، بیان داشت : تفاوت رویداد امسال با سال گذشته حضور پررنگ تر شرکت های بزرگ و فناورانه ای است که می توانند نقطه عطفی در توسعه نمایشگاه اینوتکس باشند.

این مقام مسئول با بیان این که تعامل پلیس فتا با شرکت های دانش بنیان از گذشته بوده و استمرار دارد ، افزود: امروزه هوش تهدید از جمله تهدیدات سایبری یکی از موضوعاتی است که همواره شرکت های دانش بنیان بایستی توجه ویژه ای به آن داشته باشند و استفاده از تجارب گذشته پلیس فتا مبتنی بر سناریوهای واقعی و درمیان گذاشتن آن با شرکت های دانش بنیان می تواند از افزایش پرونده های سایبری جلوگیری کند.

سرهنگ معظمی گودرزی با اشاره به اینکه چک لیست هایی تدوین شده و در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار گرفته تا برمبنای آن امنیت داده خود و کاربرانشان را تضمین کنند ادامه داد: یکی از تهدیدات در اکوسیستم فناوری از لحظه ایده تا ساخت محصول حملات سایبری است و موضوعات مالکیت معنوی،سرقت ایده ها و لطمه کارمندان ناراضی شرکت از دیگر چالش های اکوسیستم فناوری و شرکت های دانش بنیان است.

این مقام سایبری با اشاره به اینکه شرکت های نوپا در زمان توسعه و قدم های اول در مقابل حملات سایبری آسیب پذیر تر هستند افزود : در طول دو سال گذشته با موارد خاصی از نشت اطلاعات مواجه بودیم که پلیس فتا به آن ورود کرد.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ خاطرنشان کرد: کنترل های امنیتی، پارامتر هایی هستند که برای حفاظت از اشکال مختلف داده ها و زیرساخت های مهم برای کسب و کار های مجازی ، استارت آپ ها و یا یک سازمان پیاده سازی می شوند،در واقع هر نوع حفاظت یا اقدام متقابلی که برای اجتناب، شناسایی، مقابله یا به حداقل رساندن خطرات امنیتی برای دارایی های نرم و سخت استفاده ‌شوند، یک کنترل امنیتی محسوب می‌ گردد.

سرهنگ داود معظمی گودرزی با بیان اینکه در رویداد سال گذشته نیز در مورد نشت اطلاعات از شرکتهای دانش بنیان هشدار داده بودیم، بیان داشت : یکی از مهمترین دلایلی که باعث می شود استارت آپ ها برای هکرها و مهاجمان سایبری جذاب به نظر برسند بی توجهی آنها به سیاست های حفاظت از داده هاست،متاسفانه بیشتر استارت آپ ها زمانی به این سیاست ها توجه می کنند که دیگر خیلی دیر شده است،خطر این بی توجهی با تغییر مقیاس استارت آپ ها بیشتر می شود،بنابراین بهترین کار داشتن سیاست حفاظت از داده ها در دو بعد خلق شفافیت « transparency» و پیاده سازی رویه های کنترل و میزان دسترسی داده ها« access Control» از همان روز اول شروع کسب و کار اینترنتی می باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.