چاینا موبایل برای توسعه زیرساخت هوش مصنوعی 4.3 میلیارد دلار سرور میخرد!
ICTna.ir – اپراتور چینی چاینا موبایل، به تازگی بزرگترین مرکز داده هوشمند خود را تکمیل کرده است زیرا قصد دارد زیرساخت های هوش مصنوعی خود را افزایش دهد و ظرفیت سراسری را تا 17 Eflops افزایش دهد.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، چاینا موبایل، همزمان با ساخت زیرساخت هوش مصنوعی خود، 31 میلیارد یوان چین معادل 4.3 میلیارد دلار سرورهای جدید سفارش داده است.
در آخرین دور تدارکات، سفارش 16 میلیارد یوان (2.2 میلیارد دلار) را برای 265هزلر سرور نهایی کرده است که بیشتر آنها توسط شرکت های محلی ZTE، H3C و xFusion عرضه می شود.
طبق گزارش ها، این شرکت همچنین یک مناقصه 15 میلیارد یوان (2.1 میلیارد دلاری) برای حدود 8هزار سرور هوش مصنوعی در 18 آوریل صادر کرد که نیازهای خود را برای دو سال آینده پوشش می دهد.
این اپراتور ماه گذشته بزرگترین مرکز محاسباتی هوشمند خود را در هوهات مغولستان را راه اندازی کرد که گفته می شود بزرگترین مرکز محاسباتی است که توسط یک شرکت مخابراتی اداره می شود. مرکز جدید، یکی از 12 موردی که تاکنون تکمیل شده و می تواند تا 6.7 فلاپ پردازش را انجام دهد. علاوه بر فعال کردن محاسبات و ذخیره سازی پیشرفته، از فناوری های جدیدی از جمله شبکه های بدون تلفات پرسرعت و خنک کننده مایع صفحه سرد استفاده می کند.
تلاش ها برای بومی سازی در چین ادامه دارد
در حالی که کل هزینهها در سال جاری اندکی کمتر است، سرمایهگذاری در محاسبات را با 21 درصد افزایش به 47.5 میلیارد یوان رسانده است که 27 درصد از کل را تشکیل میدهد. از این طریق، این شرکت قصد دارد ظرفیت محاسباتی خود را از 8 افلوپس به 9 فلاپ و ظرفیت محاسباتی هوشمند خود را از 10 افلوپس به 17 افلوپس افزایش دهد.
یانگ جی ماه گذشته در یک کنفرانس زیرساخت دیجیتال گفت که این شرکت “از ابر به مرکز محاسبات تبدیل شده است.” وی گفت که این اپراتور پلتفرم های محاسباتی ملی، استانی و محلی را برای پشتیبانی از توزیع توان محاسباتی در سراسر کشور خواهد ساخت.
این سرمایهگذاریهای بزرگ همچنین پشتوانه تلاشهای چین برای بومیسازی فناوری پیشرفته است. در خرید هوش مصنوعی، بیش از 85 درصد از تراشهها باید به صورت محلی تهیه شوند، در حالی که در دور مناقصه بعدی، انتظار میرود معماری تراشههای داخلی چین تا حد زیادی جایگزین x86 شود.
این شرکت مخابراتی همچنین یک رهبر جهانی در دور شدن از تجارت اتصال سنتی است و Omdia آن را در رتبه اول در شاخص تحول فناوری مخابراتی خود قرار داده است.