تلفن همراه

گوشی

May 21, 2024
12:43 سه شنبه، 1ام خردادماه 1403
کد خبر: 166731

باگ جدید اپل تصاویری که قرار بود حذف شده باشند را دوباره پدیدار کرد

منبع: Peivast

هفته گذشته تعداد زیادی از دارندگان آیفون در شبکه اجتماعی ردیت و دیگر جاها به یک اتفاق عجیب اعتراض کردند: تصاویر قدیمی آنها مدت‌ها پس از حذف دوباره سر از اپلیکیشن تصاویر در آورده بود. اپل امروز بالاخره به وجود یک باگ اعتراف کرده و می‌گوید در حال برطرف کردن آن است. با این حال چنین اتفاقی به یک حقیقت فراموش شده در عصر دیجیتالی اشاره می‌کند: حذف کامل یک افسانه یا حداقل یک دروغ سفید است.

به گزارش وایرد، گزارش کاربران در ردیت نشان می‌دهد تصاویری که چند سال پیش و در دوران همه‌گیری حذف شده بودند به یک باره به اپلیکیشن تصاویر آیفون بازگشته‌اند. تعدادی از کاربران حتی به بازگشت دوباره تصاویری اشاره کرده‌اند که قدمت آنها حتی به سال ۲۰۱۰ بازمی‌گردد.

اپل هنوز توضیح فنی در این باره ارائه نکرده است اما در نکته‌های مربوط به بروزرسانی iOS 17.5.1 که امروز منتشر شد به وجود این مشکل اعتراف کرده و می‌گوید: «این بروزرسانی باگ مهمی را رفع می‌کند و مشکل نادری را برطرف کرده‌ است که براساس آن تصاویری که دچار اختلال دیتابیسی شده بودند حتی پس از حذف نیز، دوباره در کتابخانه تصاویر ظاهر شده‌اند.»

پاتریک واردل، بنیان‌گذار استارت‌آپ DoubleYou که اجزای امنیتی سیستم‌عامل مک را می‌سازد، می‌گوید نمی‌تواند دلیل اصلی این موضوع را مشخص کند و اپل باید اطلاعات بیشتری برای این کار منتشر کند اما چند احتمال وجود دارد: متا‌داده‌های تصاویر در فرایند حذف به صورت نادرست یا معیوب ثبت شده‌اند؛ تصاویری که برای حذف انتخاب شدند در واقع نابود نشده‌اند؛ یا اینکه بروزرسانی iOS از نشانه‌گذاری مربوط به حذف پیروی نکرده است.

واردل می‌گوید: «چنین سبکی از داده‌های معیوب در باگ‌ها رایج است اما وقتی که یک اثر فوری و بصری پیش روی کاربر می‌گذارد، توجه بیشتری را جلب می‌کند.»

به نظر می‌رسد این مشکل تنها تعداد کمی از کاربران را متاثر کرده است اما نشانه خوبی است که به همه یادآور می‌شود «حذف» در عصر دیجیتالی و خدمات ابر تنها یک توهم است.

حتی در دورانی که بیشتر داده‌ها روی دستگاه ذخیره می‌شد هم مفهوم حذف تا حدی ساختگی بود. وقتی شما فایلی را در کامپیوتر خود حذف می‌کردید در واقع مجاری ارجاع به آن را قطع کرده بودند؛ فایل همچنان در جایی از هارد دیسک شما باقی می‌ماند تا زمانی که داده جدیدی روی آن نوشته شود.

از زمان آغاز به کار iCloud در سال ۲۰۱۱ و سپس عرضه Google Photos در سال‌های بعدی، بزرگترین شرکت‌هیا فناوری کاربران را بیش از پیش به ذخیره‌سازی داده‌های شخصی روی ابر سوق داده‌اند. چنین امکانی به ویژه در صورت پر شدن فضای ذخیره گوشی مفید است و باعث شده تا بیشتر ما به سمت اشتراک‌های ابری برویم و کسب‌وکار خدماتی اپل نیز به همین ترتیب رشد چشمگیری کرده است.

مساله بازگشت تصاویر حذف شده یک پدیده جدید نیست و تنها غول‌های ابری نیستند که با چنین مشکلی مواجه می‌شوند. حدود یک دهه پیش اتفاق مشابهی برای یک اپلیکیشن کوچک ذخیره تصاویر نیز رخ داده بود. چندی بعد آمازون این اپلیکیشن را خریداری کرد و درنتیجه می‌توان گفت که تصاویر حذف شده نیز در اختیار این شرکت است.

گوگل و اپل هردو براساس شرایط استفاده خود حتی پس از حذف تصاویر و اطلاعات نیز تا ۳۰ الی ۶۰ روز آنها را در فضای ابری خود نگهداری می‌کنند و با اینکه چنین امکانی برای بازگشت داده‌هایی که به اشتباه حذف شده‌اند مفید است، اما می‌توان گفت که از حذف کامل داده‌های خصوصی هم خبری نیست.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.