هوش مصنوعی

May 21, 2024
15:29 سه شنبه، 1ام خردادماه 1403
کد خبر: 166752

هوش مصنوعی بی‌نیاز از اینترنت نقش پررنگ‌تری در اندروید پیدا می‌کند

منبع: Zoomit

گوگل به‌زودی اپلیکیشن‌های اندرویدی را به مدل هوش مصنوعی محلی بدون نیاز به اینترنت مجهز خواهد کرد.

بهره‌گیری از هوش مصنوعی بی‌نیاز از اینترنت، اولویت بزرگی برای اندروید در آینده است و گوگل منابع بیشتری را برای توسعه‌دهندگان در I/O 2024 به اشتراک گذاشت.

کانال توسعه‌دهندگان اندروید در یوتیوب ویدیویی تحت عنوان «هوش مصنوعی اندروید در داخل دستگاه» را منتشر کرده است که کاربردهای هوش مصنوعی محلی را توضیح می‌دهد. از جمله‌ی این کاربردها می‌توان به خلاصه‌سازی متن، پیشنهاد پاسخ‌ در اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و تشخیص احساسات در گفت‌وگوها اشاره کرد.

به‌طور کلی، مزایای هوش مصنوعی محلی عبارت‌اند از امنیت بالاتر، قابلیت استفاده‌ی آفلاین، کاهش تأخیر و عدم نیاز به هزینه‌های اضافی رایانش ابری.

طرح هوش مصنوعی آفلاین در دستگاه‌های اندرویدی محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها، کاهش اندازه‌ی مدل هوش مصنوعی به حدود ۲ تا ۳ میلیارد پارامتر است که نسبت‌ به مدل ابری اندازه‌ی به مراتب کوچک‌تری خواهد بود. علاوه‌براین، Context Window محدودتر خواهد شد و این موضوع باعث پایین آمدن عمومیت و دقت پاسخ‌ها می‌شود.

جمنای نانو انتخاب پایه‌ای اندروید برای ساخت مدل‌های هوش مصنوعی محلی است. این مدل از طریق اپلیکیشن سیستمی AICore برای اندروید ۱۴ به بعد در دسترس قرار می‌گیرد و توسعه‌دهندگان می‌توانند به‌وسیله‌ی رابط برنامه‌نویسی AI Edge، هوش مصنوعی جمنای نانو را در اپلیکیشن خود پیاده‌سازی کنند.

ابزارهای هوش مصنوعی مبتنی‌بر جمنای نانو اکنون در پیکسل ۸ پرو و سری گلکسی S24 قابل استفاده هستند و به‌زودی در گوشی‌های پرچمدار بیشتری قرار خواهند گرفت.

در حال حاضر قابلیت‌های جمنای نانو وارد اپلیکیشن‌های گوگل شده‌اند. پیام‌رسان Messages می‌تواند در پاسخ‌دادن به پیام‌ها به کاربران کمک کند، نرم‌افزار Recorder صداهای ضبط‌شده را به‌صورت هوشمند خلاصه می‌کند و GBoard پیشنهادهای هوشمندانه‌ای در نوشتن متن ارائه می‌دهد.

گوگل به‌زودی از جمنای نانو برای نوشتن کپشن در اپلیکیشن TalkBack، ارائه‌ی پیشنهادهای پویا و هشدارهای اسپم استفاده خواهد کرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.