لبه تکنولوژی

May 24, 2024
17:46 جمعه، 4ام خردادماه 1403
کد خبر: 166847

نقش ربات‌ها در صنعت توزیع و تحویل ۲۰۲۴

منبع: Peivast

در جست‌وجوی مستمر برای راه‌حل‌های نوآورانه، ربات‌های تحویل مستقل و خودکار به عنوان یک عنصر کلیدی در انقلاب لجستیک و تحویل کالا ظاهر شده‌اند. آنها نه تنها کارایی را در این صنعت افزایش می‌دهند، بلکه سهم قابل توجهی در پایداری محیط زیست دارند. این ربات‌های اتوماتیک می‌توانند نحوه تحویل و دریافت بسته‌ها را متحول کنند. مزیت هزینه‌ این ربات‌ها زمانی که به مقیاس اقتصادی برسند کاملاً آشکار خواهد شد. ۹۹ درصد مواقع بدون دخالت انسان، با کمک الگوریتمی که کارآمدترین مسیرهای توزیع را تعیین می‌کند حرکت کنند.

صنعت توزیع و تحویل تحت تاثیر ربات‌ها قرار گرفته است و طبق گفته شرکت مشاوره Atos، به کار گیری این فناوری موجب شده است تا بیش از ۶۰ درصد از خریداران پلتفرم‌های تجارت الکترونیک خریدی به صرفه داشته باشند و هزینه‌ای برای حمل و نقل صرف نکنند.

ربات‌های دلیوری؛ ابزاری برای کم کردن مسافت

ربات‌ها به روشی کارآمد در مصرف انرژی طراحی شده‌اند. این بدان معنی‌ است که آنها مسیرها را بهینه می‌کنند و مصرف انرژی را به حداقل می‌رسانند. توانایی آنها در تحویل دقیق و سریع به کاهش ردپای کربن روش‌های دلیوری مرسوم مانند کامیون‌های تحویل کمک می‌کند.

در مقایسه با وسایل نقلیه سنتی، ربات‌های تحویل خودکار ذاتا کوچک‌تر و سبک‌تر هستند و معمولاً مناسب رانندگی در خیابان هستند. این ربات‌ها با مصرف منابع کمتر، ازدحام ترافیک یا نیاز به پارکینگ را کاهش می‌دهند. آنها همچنین فرسودگی جاده‌ها را به حداقل می‌رسانند و به پایداری زیرساخت‌های شهری کمک می‌کنند.

اگرچه مراکز توزیع بزرگ حجم و مقیاس را ارائه می‌دهند، اما ارسال سفارشات به مشتریان «بر اساس تقاضا» و به روشی سودآور به طور فزاینده‌ای دشوار است. هدف این ربات‌ها تقویت تجارت محلی، ارائه تحویل سریع و مقرون به صرفه برای مشاغل کوچک است. تحرک پایدار به دنبال کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و تکامل صنعت تحویل به سمت شیوه‌های پایدارتر از دیگر مزایای این ربات‌ است.

به طور مشابه، از آنجایی‎‌ که‌ این سیستم‌های تحویل کارآمدتر با سرعت ۴ مایل در ساعت (مشابه سرعت عابر پیاده) بدون ترافیک است، بسته‌بندی مورد نیاز (در پلاستیک، مقوا و غیره) را کاهش می‌دهد.

بسیاری‌ از این ربات‌ها به گونه‌ای طراحی‌ شده‌اند که‌ از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی یا الکتریکی‌ استفاده‌ می‌کنند. از طرفی این ربات‌ها از هوش مصنوعی (AI) برای ایجاد مسیرهای بهینه، اجتناب از موانع و ارائه خدمات سودآور با هزینه‌های توزیع تا ۶۵درصد کمتر از روش‌های‌ سنتی استفاده می‌کنند؛ تا همزمان باعث بهبود سرویس‌دهی شود به طور مثال غذا قبل از سرد شدن به مشتری تحویل داده شود و هم میزان انرژی کم‌تری مصرف شود.

هدف از جمع‌آوری داده از فرآیند توزیع
هدف‌ استفاده‌ از جمع‌آوری داده‌ها برای بهینه سازی عملیات‌، بهبود کارایی و تجربه مشتری است.CESVIMAP ربات‌های توزیع کننده Goggo را تجزیه و تحلیل کرده است، خطرات و فرصت‌ها را در عملکرد فعلی آنها و همچنین ناوبری جاده‌ای آنها را شناسایی می‌کند. این شرکت همچنین پشت پروژه‌های دیگری ا‌ست که در MAPFRE در حال تحقیق هستند، مانند شاتل‌های خودکار برای حمل و نقل افراد، که توسط Centro tecnológico de Automoción de Galicia [مرکز فناوری خودرو گالیسیا] (CTAG) توسعه یافته‌اند.

کدام شرکت‌ها با ربات‌های تحویل خودکار کار می‌کنند؟

شرکت Nuro
بیش از ۷ سال است که Nuro چندین پلتفرم خودرو را برای درک‌ استقلال ربات‌های خود در منطقه خلیج سانفرانسیسکو، لس‌آنجلس و هیوستون امتحان کرده است. ناوگان آن متشکل از چندین وسیله نقلیه است که هر کدام دارای عملکرد مشخصی است که در چارچوب یادگیری ماشینی برای بهبود سیستم‌های ادراک و رفتار آنها توسعه یافته‌اند.

شرکت Kiwibot
این شرکت متخصص ربات‌های تحویل خودکار ۴ چرخ است، به ویژه ربات‌هایی که در تحویل غذا استفاده می‌شود. هزاران ربات این شرکت در ۳۵ مکان و در دانشگاه‌های سراسر جهان به‌کار گرفته شده است. سرویس Kiwibot در برنامه‌هایی مانند Grubhub و Everyday توسط Sodexo در دسترس است.

آمازون پیشاهنگ
ربات تحویل خودکار ۶ چرخ کوچک آمازون در سال ۲۰۱۹ در سیاتل با ایده گسترش به جنوب کالیفرنیا، جورجیا و تنسی آغاز به کار کرد. در سال ۲۰۲۲، این شرکت، آزمایش‌های تحویل در خانه‌ را لغو کرد و تیم فنی که مدیریت این ربات‌ها را برعهده داشت و بالغ بر ۴۰۰ نفر بود به محل دیگری منتقل کرد.

پلتفرم Amazon Prime Air
آمازون همچنین خدمات تحویل بسته با استفاده از پهپادها را دارد. به گفته این شرکت، پهپادها سفارشات را در کمتر از ۳۰ دقیقه تحویل می‌دهند و به لطف فناوری حسگر و دوربین خود می‌توانند از موانع موجود در محیط (درختان، بوته‌ها، سیم کشی‌های برق، ساختمان‌ها، مجسمه‌ها و غیره) جلوگیری کنند. اما آمازون قبلاً اعلام کرده‌است که سومین شهر ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ اضافه خواهد شد. این سرویس همچنین جهشی به‌ اروپا، به ویژه ایتالیا و بریتانیا خواهد داشت.

شرکت علی بابا
از سال ۲۰۲۰، بیش از ۵۰۰ ربات برقی بدون راننده، با نام مستعار Xiaomanlv یا burritos در زبان ماندارین، در پردیس‌های دانشگاهی در سراسر چین تحویل داده شده‌اند. برای دستیابی به صرفه‌جویی در مقیاس، این شرکت این ربات‌ها را در محوطه‌های دانشگاهی با ایستگاه‌های شلوغ آزمایش کرده‌ است که روزانه بیش از ۴۰۰۰ بسته دریافت می‌کنند.

شبکه Goggo
این شرکت در سال ۲۰۱۸ تاسیس شد، هدف این شرکت راه‌اندازی ناوگان خودروهای خودران در اروپا و کمک به توسعه سیستم صدور مجوز برای گردش آنها بود. در سال ۲۰۲۱، شبکه گوگو اولین کامیون غذای خودران را که در خیابان‌های اسپانیا رانندگی می‌کرد، آزمایش کرد.

غذا را از رستوران‌ها جمع آوری می‌کرد تا در جاده‌های عمومی فروخته شود. در همان سال، این شرکت همراه با Glovo، ربات تحویل خود را در مادرید ارائه کرد.

خطرات مرتبط در حمل‌ونقل با ربات‌ها
با این حال، استقرار این ربات‌های مستقل نیاز به‌سرمایه‌گذاری اولیه، با هزینه‌های آزمایش و ساخت بالا دارد. یک منطقه جدید باید قبل از شروع به ارائه خدمات در آنجا نقشه‌برداری شود تا اطمینان حاصل شود که ربات می‌تواند مسیر را طی کند. منظور از خطرات، موارد زیر است:

وندالیسم (تخریب کنترل‌ نشده‌ اشیاء توسط جوامع)
با توجه به ماهیت خودمختار بودن سیستم، ربات‌ها ممکن است مستعد سرقت یا خرابکاری باشند. برای مقابله با این، جمع‌آوری یا جابه‌جایی آنها نسبتاً کار دشواری است. اگر کسی بخواهد آنها را تکان دهد، واژگون یا دستکاری کند، زنگ هشدار به عنوان یک عامل بازدارنده به صدا در می‌آید.

هر ربات توسط GPS با دقت سانتی‌متر ردیابی می‌شود و در طول مسیر تحویل قفل می‌شود تا اقلام موجود در آن محافظت شود. ربات‌ها فقط می‌توانند توسط مشتری در مقصد تحویل با استفاده‌ از یک کد باز شود.

موانع موجود در محیط
ربات‌های تحویل‌دهنده می‌توانند بر مشکلات مسیریابی در محیط‌های پیچیده شهری با موانع پیش‌بینی‌ نشده مانند عابران پیاده، دوچرخه‌ها یا عناصر موجود در جاده غلبه کنند.

وجود مقررات تردد
مقررات محلی هنوز با حضور این ربات‌های سطح چهار در فضاهای عمومی سازگار نشده‌ است که استقرار آنها را محدود می‌کند.

تعامل با عابران پیاده
برخی از افراد ممکن است هنگام اشتراک‌گذاری فضایی با ربات‌ها، به خصوص در محیط‌های شلوغ، احساس ناراحتی یا ناامنی کنند.

شرایط آب و هوایی
عوامل آب و هوایی مانند باران شدید، برف یا بادهای شدید بر تحرک و اثربخشی ربات‌های تحویل‌دهنده تأثیر می‌گذارند و ظرفیت عملیاتی آنها را محدود می‌کند.

تعمیر و نگهداری و نقص فنی
ربات‌های خودران در معرض فرسودگی و خرابی‌های فنی‌ احتمالی هستند که عملیات تحویل آنها را مختل می‌کند.

ایمنی جاده
اگرچه ربات‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند که استانداردهای ایمنی را رعایت کنند، اما حجم کم آنها به ما اجازه نمی‌دهد که بدانیم چگونه با ترافیک وسایل نقلیه تعامل خواهند داشت و آیا سایر کاربران جاده به حضور آنها احترام می‌گذارند یا خیر.

یکپارچگی تحویل
تضمین تحویل ایمن ضروری است. اگر گیرندگان نتوانند به درستی با ربات تعامل داشته باشند یا اگر نیاز به مداخله انسانی برای تکمیل تحویل باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟

آیا ربات‌های تحویل‌دهنده راندمان لجستیک را متحول خواهند کرد؟
شرکت‌ها و مراکز تحقیقاتی مختلفی مانند CESVIMAP در حال حاضر در حال بررسی نقش خود در ساختن آینده‌ای پایدارتر و همچنین موضوع بیمه آنها هستند.

از بهره‌وری انرژی گرفته تا کاهش ضایعات، این ربات‌های خودمختار نشان‌دهنده برتری در همگرایی فناوری و مسئولیت زیست محیطی هستند. آنها راه را برای تحویل سبزتر و کارآمدتر هموار می‌کنند.

آیا ما آماده جایگزینی کامل ربات‌ها در نقش انسان در صنعت تحویل مواد غذایی در سال ۲۰۲۴ هستیم؟

تصور کنید در حال گشت‌وگذار در پیاده‌رو هستید، از انتظار یک پیتزای بخارپز لذت می‌برید، فقط برای دیدن یک ربات کوچک دوستانه که با سفارش شما در حال حرکت است. بدون تعامل انسانی، فقط تحویل کارآمد مستقیم به در منزل شما. آینده نگران به نظر می‌رسد، درست است؟ اما این چشم‌انداز به سرعت در حال تبدیل شدن به واقعیت است و ربات‌ها به عنوان تغییر دهنده‌های بالقوه بازی در صنعت تحویل مواد غذایی وارد صحنه می‌شوند.

انقلاب رباتیک در زندگی انسانی
اتوماسیون در بسیاری از صنایع، از تولید گرفته تا خرده‌فروشی، گسترده‌است. بخش تحویل مواد غذایی در امان نمانده است، شرکت‌هایی مانند Starship Technologies و Domino در حال آزمایش ربات‌های مستقل برای حرکت در خیابان‌ها و پیاده‌روها هستند. این ربات‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند.

وعده‌ها و مزایای بالقوه
جذابیتی که ربات‌ها در فرآیند تحویل ایجاد کرده‌اند غیرقابل انکار است. امکان تحویل سریع مزایای فراوانی دارد و با استقبال گسترده‌ای رو به رو شده است. این قابلیت که در مناطق پرجمعیت کاربردی‌تر است بیشتر نظرها را به خود جلب کرده. تصور کنید ناهار را سفارش دهید و به لطف رباتی که در ازدحام ترافیک به سرعت حرکت می‌کند ظرف چند دقیقه آن را گرم و تازه به دستتان برساند.

علاوه‌بر این، ربات‌ها می‌توانند انتشار گازهای گلخانه‌ای و ترافیک را کاهش دهند و جایگزینی سازگار با محیط زیست برای روش‌های تحویل سنتی ارائه کنند. صرفه‌جویی در هزینه برای رستوران‌ها و پلتفرم‌های تحویل نیز جذاب است و به طور بالقوه قیمت غذا را برای مصرف‌کنندگان کاهش می‌دهد. این رویا به خدمات ۲۴ ساعته و دسترسی گسترده توسعه می‌یابد و به مناطقی می‌رسد که این امر در حال حاضر توسط عوامل حمل و نقل انسانی انجام می‌شود.

چالش‌ها و نگرانی‌ها
اما قبل از اینکه پیتزاهای رباتی خود را سفارش دهیم، بیایید نگرانی‌ها را در نظر بگیریم. جابه‌جایی شغلی یک نگرانی بزرگ است که سوالات اخلاقی را در مورد تأثیر آن بر کارگران تحویل ایجاد می کند. جایگزینی مشاغل انسانی با ربات‌ها پیامدهای اجتماعی‌ و اقتصادی قابل توجهی دارد که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و حمایت برای‌انتقال شغل بالقوه‌ است. ایمنی‌ یکی‌ دیگر از دغدغه‌های‌ مهمی است که در رابطه با این نوآوری مطرح می‌شود. امکان حرکت و رفت و آمد ربات‌ها در جاده‌ تا حدی چالش‌برانگیز است. زیرا نوع ارتباط ربات‌ها با انسان‌ها، خودروها و سایر عوامل در کوچه و خیابان چطور خواهد بود.

اطمینان از ناوبری ایمن و برنامه‌ریزی مسئولانه بسیار مهم است. ملاحظات اخلاقی در مورد حفظ حریم خصوصی داده‌ها و نظارت بالقوه مرتبط با تحویل ربات نیز نیازمند توجه دقیق است. در نهایت، درک عمومی نقش حیاتی ایفا می‌کند. آیا مردم از راحتی تحویل ربات استقبال خواهند کرد یا نگرانی در مورد جابه‌جایی شغل، ایمنی و حفظ حریم خصوصی بیشتر از مزایای آن خواهد بود.

یک نگاه نزدیک‌تر
برای درک واقعیت، اجازه دهید عملکرد ربات و انسان را در موضوع تحویل با هم مقایسه کنیم. در حالی که ربات‌ها سرعت ثابت و زمان سفر بالقوه کوتاه‌تری را ارائه می‌دهند، محدودیت‌هایی هم دارند که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. پیمایش‌ در محیط‌های پیچیده، مدیریت زمین‌های‌ متنوع‌ و سازگاری با موقعیت‌های پیش‌بینی‌ نشده، زمینه‌هایی است که انعطاف‌پذیری انسان همچنان در آنها برتری دارد. انواع مختلف ربات‌ها نیازهای خاصی را برآورده می‌کند. ربات‌های چرخدار در مناطق شهری مزیت دارند، در حالی که ربات‌های پیاده‌روی ممکن است در پارک‌ها و در مواجهه با عابرین پیاده مناسب باشند.

تحویل توسط ربات دیگر فقط یک مفهوم آینده‌نگرانه نیست. شرکت‌هایی مانند Starship Technologies ربات‌ها را در چندین کشور مستقر کرده‌اند که نتایج متفاوتی به همراه داشته است.

هموار کردن راه برای آینده
پرداختن به جابه‌جایی شغلی مستلزم‌ استراتژی‌های انتقال مسئولانه است. برنامه‌های بازآموزی و کشف نقش‌های مکمل برای انسان و ربات‌ها بسیار مهم است. نگرانی‌های ایمنی مستلزم مقررات روشن و طراحی مسئولانه ربات، اولویت دادن به ایمنی عابران پیاده و وسایل نقلیه‌ است. حفظ حریم خصوصی داده‌ها نیازمند پروتکل‌های قوی و شیوه‌های توسعه هوش مصنوعی اخلاقی است. ایجاد اعتماد عمومی مستلزم ارتباطات باز، رسیدگی به نگرانی‌ها به طور شفاف و نشان دادن مزایای یکپارچه‌سازی ربات‌های مسئول است.

همکاری و رابطه‌ انسان و ربات
آینده تحویل غذا نباید در تصاحب ربات باشد، بلکه باید یک همکاری میان انسان و ربات شکل بگیرد. انسان‌ها می‌توانند در نقش‌هایی‌ که‌ به سازگاری، حل مشکلات پیچیده و تعامل با مشتری نیاز دارد، برتری داشته باشند در حالی که ربات‌ها وظایف تکراری را به طور موثر و سریع انجام می‌دهند. طراحی ربات مسئول با اولویت ایمنی، شفافیت و استفاده از داده‌های اخلاقی ضروری است. این هدف تنها از طریق همکاری و نوآوری مسئولانه ضمن رسیدگی به نگرانی‌ها قابل رسیدگی و تحقق است.

پیش‌بینی آینده پرمخاطره است، اما صنعت تحویل مواد غذایی با ربات‌ها اینجا باقی مانده است. مانند تاثیر بر کیفیت غذا و ادغام با زیرساخت‌های موجود که چشم‌انداز تحویل غذا در حال تغییر است و ربات‌ها نقش مهمی در تکامل آن ایفا می‌کنند.

سوالات متداول

۱- آیا ربات‌ها تمام کارهای تحویل را انجام خواهند داد؟
جابه‌جایی شغلی یک نگرانی بزرگ است اما به‌نظر نمی‌رسد که ربات‌ها جایگزین همه کارها و مشاغل قرار بگیرند. مهارت‌های انسانی در انطباق با موقعیت‌های پیچیده و تعامل با مشتریان ارزشمند باقی خواهد ماند. بازآموزی و کاوش در نقش‌های مکمل برای انتقال آرام بسیار مهم است.

۲- آیا تحویل ربات برای همه بی‌خطر است؟
مقررات، طراحی ربات مسئول و کمپین‌های آگاهی‌ ربات‌های تحویل غذا بر چه اساسی طراحی شده و چگونه کار می‌کنند؟

اهمیت ایمنی کار در درجه اول قرار دارد. ربات‌های تحویل غذا این روزها کاربرد گسترده داشته و همهمه‌ای در بازار راه انداخته است. اکثریت این نوع خدمات را انتخاب می‌کنند و روز به روز استفاده از این نوآوری در حال گسترش است.

در تقاضای روزافزون برای تحویل سریع‌تر و راه‌حل‌های خودکار، ما همه چیز را با کلیک یک دکمه می‌خواهیم، و این شامل غذای ما نیز می‌شود. اینجاست که ربات‌های Food Delivery وارد می‌شوند.

۳- این ماشین‌های شگفت‌انگیز چگونه کار می‌کنند و آیا آینده لجستیک را شکل می‌دهند؟
ربات‌های تحویل غذا این روزها همه جا است. می‌توانید آنها را ببینید که در خیابان‌های شهر حضور دارند و به شکل بیرون‌بر، مواد غذایی و بسته‌های مورد علاقه‌تان را تحویل می‌دهند.

از زمانی که Starship Technologies اولین خدمات تحویل رباتیک عملیاتی تحویل غذا را در سال ۲۰۲۱ ارائه کرد، کسب‌وکارهای بیشتری در صنعت تحویل غذا و خدمات به مزایای استفاده از ربات‌ها برای بهبود خدمات تحویل خود پی برده‌اند.

رستوران‌ها برای رسیدگی به سفارش‌ها، سرو غذا و حتی ارائه برخی سرگرمی‌ها، از ربات‌ها در عملیات خود استفاده می‌کنند. شرکت‌های تحویل مواد غذایی مانند DoorDash و Amazon نیز وارد عمل شده‌اند.

مکانیک پشت ربات‌های تحویل غذا
آیا تا به حال ربات‌های تحویل غذا را دیده‌اید که در خیابان غلت می‌زنند؟ ممکن است به نظر برسد که آنها فقط به سمت شما می‌آیند و شما سفارش خود را می‌گیرید. اما در داخل این ماشین ها خیلی بیشتر از چیزی که به نظر می‌رسد اتفاق می‌افتد. بیایید به نحوه عملکرد ربات‌های تحویل غذا نگاهی بیاندازیم.

این شامل ۲ بخش کلیدی است: سنسورها و نرم‌افزار
ربات‌های تحویل غذا از یک سیستم حسگر استفاده می‌کنند که به آنها کمک می‌کند راه خود را پیدا کنند. در حالی که سنسورهای دقیقی که آنها استفاده می‌کنند ممکن است از لحاظ ساختاری متفاوت باشد اکثر این ربات‌های تحویل‌دهنده از دوربین‌ها و حسگرهای اولتراسونیک استفاده می‌کنند که به عنوان چشم آنها عمل می‌کند. در عمل، ربات‌های تحویل‌دهنده تا حدودی شبیه انسان حرکت می‌کنند. آنها مواردی مانند علائم راهنمایی و رانندگی را در نظر می گیرند، از پیاده‌روها بیشتر تردد می‌کنند و در صورت امکان، کوتاه‌ترین و کارآمدترین مسیرها را انتخاب می‌کنند.

البته، گاهی‌ اوقات ممکن است با موانع غیرمنتظره مانند ساخت و ساز یا شلوغی مواجه شوند. در این موارد، یک اپراتور انسانی می‌تواند کنترل ربات را از یک دفتر راه دور به دست بگیرد.

مزایا؛ چگونه‌ ربات‌ها تحویل غذا را ساده می‌کنند؟
فناوری هوشمند قرار است در چالش‌های روزمره به ما کمک کند که ربات‌های تحویل غذا یک نمونه عالی آن به شمار می‌رود. این ربات‌ها راه طولانی را پیموده‌اند. آنچه که به عنوان نمونه اولیه آغاز شد، اکنون بخش ارزشمندی از خدمات تحویل غذا است. آنها درحال حاضر تفاوت زیادی در نحوه تحویل غذای ما ایجاد می‌کنند. وقتی تمام مزایایی که آنها به ارمغان می‌آورند را در نظر می‌گیرید، کاملاً واضح است که چرا آنها چنین محبوب شده‌اند.

۱- سرعت و کارایی
وقتی صحبت از تحویل غذا می‌شود، سرعت و کارایی ضروری است. مشتریان می‌خواهند غذایشان گرم و خواربارشان تازه باشد و این ربات‌ها تحویل فوری را تضمین می‌کنند.

ربات‌های Food Delivery با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته برای یافتن سریع‌ترین مسیرها به در منزل شما، به این مهم دست می‌یابند. به علاوه، فناوری ناوبری پیاده‌رو آنها را قادر می‌سازد تا بدون ایجاد ترافیک مانور دهند.

۲- پایداری
ربات‌های تحویل غذا دوستدار محیط زیست‌اند. این ربات‌ها با باتری کار می‌کنند و بنابراین انتشار گازهای گلخانه‌ای مضر یا آلاینده‌ها در جو منتشر نمی‌شود.

برخلاف وسایل نقلیه تحویل معمولی که برای عملکرد به سوخت‌های فسیلی متکی است و به آلودگی هوا می‌افزایند، این ربات‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کند تا ردپای کربن خود را کاهش دهند و در عین حال غذای شما را به موقع تحویل دهند.

۳- صرفه جویی در هزینه‌ها
ربات‌های تحویل غذا از لحاظ هزینه‌ به صرفه است. با به کارگیری این فناوری دیگر شرکت‌ها نیازی به استخدام راننده ندارند و نگران حفظ ناوگان وسایل نقلیه هم نیستند. سپس این پس‌انداز می‌تواند در قالب هزینه‌های تحویل کمتر به مشتریان منتقل شود. وقتی تحویل مقرون به صرفه باشد، مردم تمایل دارند بیشتر سفارش دهند.

۴- خدمات بدون وقفه
ربات‌ها مانند کارگران انسانی مشمول محدودیت نیستند. آنها می‌توانند به صورت شبانه روزی بدون نیاز به استراحت، تجربه خستگی یا مواجهه با محدودیت‌های ساعات کاری سنتی کار کنند. این بدان معنی‌ است که مشتریان می‌توانند در هر زمان سفارش دهند و مطمئن باشند که غذای آنها به سرعت و بدون هیچ مشکلی به آنها خواهد رسید.

۵- خاطره‌انگیز
تازگی و ماهیت جذاب ربات های Delivery آنها را به آهنرباهای توجه تبدیل می‌کند. شرکت‌ها می‌توانند از نظر استراتژیک از موقعیت منحصر به فرد ربات‌ها استفاده کنند و تأثیرگذار و به یاد ماندنی شوند.

در واقع، نظرسنجی اخیر انجام شده توسط Starship Technologies نشان داد که اکثریت قریب به اتفاق دانشجویان از وجود یک ربات Starship در محوطه دانشگاه خود ابراز خوشحالی می‌کنند. بسیاری از مردم با نوازش ربات‌ها و حتی گرفتن عکس‌های سلفی با آنها ارتباط برقرار کرده‌اند.

تا چه اندازه آماده‌ایم؟
آیا ما برای تحویل ربات آماده هستیم؟ شاید به طور کامل آماده نباشیم. چالش‌ها باقی می‌ماند و بررسی دقیق مورد نیاز است. اما با پرداختن به نگرانی‌ها، تقویت همکاری و اولویت‌بندی نوآوری مسئولانه، می‌توانیم راه را برای آینده‌ای هموار کنیم که در آن انسان‌ها و ربات‌ها با هم همکاری کنند تا صنعت تحویل غذا را متحول کنند، همچنین باید طراحی این ربات‌ها به گونه‌ای باشد که کارایی، پایداری و پیشرفت اخلاقی را تضمین کند

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.