5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

باندپهن سیار

تلفن همراه

خبر اول

June 4, 2024
10:00 سه شنبه، 15ام خردادماه 1403
کد خبر: 166881

وقت آن است که در مورد “5G داخلی” هیجان‌زده شوید!

از چپ به راست، پاتریک هالی از WIA، مایک کاوانا از کراون کسل، ران بیزیک، برندن کاوانا از SBA، باد نوئل، و اد فارشت از دیاموند ارتباطات

 

ICTna.ir – استقرار اولیه 5G بیشتر بر روی تاسیسات در فضای باز متمرکز بود. اما اکنون طیف گسترده ای از شرکت های بزرگ و کوچک، به تقاضا برای نصب شبکه های بی سیم داخلی نسل پنجم چشم دوخته اند.

در صنعت بی سیم ایالات متحده هیجان زیادی در مورد استفاده از 5G در داخل خانه وجود دارد.اد فارشت، مدیر عامل شرکت ارتباطات برج سلولی Diamond Communications، در جریان رویداد اصلی “نمایش از بالا” در نمایشگاه تجاری سالانه اخیر انجمن زیرساخت بی سیم (WIA) گفت: “ما فکر می کنیم فرصت برای بازار ارتباطات ایندور قابل توجه است.”

دایموند، یک شرکت متخصص در ساخت شبکه‌های بی‌سیم را در سال 2019 خریداری کرد.

سایر مدیرانی که در رویداد WIA صحبت می کردند با ارزیابی Farscht موافق بودند. برندان کاوانا، مدیر عامل غول برج های سلولی SBA Communications، گفت: اندازه این فرصت [بازار ارتباطات داخل ساختمان] هر روز در حال افزایش است. من فکر می کنم فرصت وجود دارد.

کاوانا گفت که صنعت در مجموع باید روی مدل کسب و کار برای شبکه‌های بی‌سیم داخلی کار کند، زیرا گاهی اوقات مشخص نیست چه کسی باید هزینه شبکه را بپردازد: مالک ساختمان، اپراتور شبکه بی‌سیم، شخص ثالث یا ترکیبی از این سه؟

پشتیبانی اضافی از فرصت 5G داخلی از خود WIA می آید. انجمن تجاری اخیراً انجمن In-Building خود را برای اتصال اعضای گروه به فرصت های بی سیم داخلی در صنایع مختلف از تولید تا مراقبت های بهداشتی راه اندازی کرده است.

پاتریک هالی، مدیر عامل WIA، در جریان این رویداد گفت: “من فکر می کنم این یک فرصت واقعا بزرگ برای صنعت بی سیم است.”

سایر انجمن ها نیز به بخش بی سیم داخلی چشم دوخته اند. پروژه Infra Telecom (TIP) اخیراً یک گروه پروژه اشتراک گذاری میزبان خنثی و Infra را تشکیل داده است که بخشی از کار متا مالک فیس بوک با AT&T، ورایزون و T-Mobile است. همانطور که قبلا گزارش شده بود ، شرکت‌ها برای استقرار سلول‌های کوچک در باند طیف 3.5 گیگاهرتز CBRS برای یک شبکه بی‌سیم داخلی میزبان خنثی برای دفاتر متا در سراسر کشور همکاری کردند.

متا با وجود تعطیلی اخیر واحد اتصال خود توسط این شرکت که به دنبال گسترش شبکه اجتماعی فیس بوک برای کاربران بیشتر بود، همچنان یک نیروی محرکه در پشت TIP است.

 

بازار سرپوشیده

پوشش بی سیم داخلی در روزهای اولیه 5G مورد توجه نبود. دلیل آن این است که اپراتورهای شبکه بزرگ مانند T-Mobile و ورایزون بر پخش سیگنال های 5G خود در مناطق جغرافیایی وسیع، عمدتاً با نصب رادیوهای 5G جدید در بالای برج های سلولی عظیم در فضای باز متمرکز بودند.

الان وضعیت خیلی فرق کرده است. T-Mobile، ورایزون و AT&T همگی تلاش‌های خود را برای ایجاد شبکه 5G کاهش داده‌اند و ترجیح می‌دهند به جای آن، بنیه مالی خود را با افزایش قیمت و سایر استراتژی‌های افزایش درآمد تقویت کنند.

اما پوشش سلولی داخلی یک نگرانی کلیدی برای صاحبان مکان مانند اپراتورهای استادیوم و مدیران بیمارستان است، زیرا اتصالات سلولی در حال حاضر به‌عنوان “چهارمین ابزار” در داخل ساختمان‌ها تلقی می‌شوند تا یک امکانات رفاهی مناسب!

در واقع، طبق WIA ، امروزه تقریباً 775هزار و 800 نود سلولی کوچک داخلی در سرتاسر ایالات متحده آمریکا استفاده می شود که بسیار بیشتر از 153هزارو 400 برج سلولی ساخته شده در سراسر کشور است.

با این حال، اندازه کلی بازار داخل ساختمان نسبتاً کوچک است. WIA گزارش داد که ساخت شبکه های داخلی نزدیک به 274 میلیون دلار در سال 2022 هزینه داشته است، در حالی که راه اندازی این شبکه ها 293 میلیون دلار دیگر هزینه داشته است. به گفته انجمن تجاری CTIA ، این کسری از 39 میلیارد دلار اپراتورهای بزرگ شبکه بی سیم است که در طول سال 2022 در شبکه های خود سرمایه گذاری کرده اند.

 

رشد بازار

به طور سنتی، شبکه های بی سیم داخلی به سیستم های آنتن توزیع شده بزرگ و گران قیمت (DAS) متکی هستند . چنین سیستم هایی معمولاً در داخل مکان های غول پیکر مانند استادیوم های ورزشی اجرا می شوند.

اما تعداد فزاینده ای از شرکت ها امیدوارند که شبکه های داخلی را به صاحبان ساختمان های کوچکتر مانند صاحبان ساختمان های اداری تحویل دهند. این نوع نصب به سیستم‌های سلول کوچک ارزان‌تر متکی است و در برخی موارد از فناوری‌هایی مانند MOCN یا MORAN برای پشتیبانی از چندین اپراتور شبکه با یک سیستم واحد استفاده می‌کنند.

جیم استس، مدیرعامل Dense Air، شرکتی که شبکه‌های میزبان خنثی را می‌سازد و راه‌اندازی می‌کند، گفت: این یک تکامل جالب است. به گفته استس، Dense Air یک سیستم میزبان خنثی 4G در باند CBRS 3.5 گیگاهرتز با نرم افزار Druid Software و تجهیزات Airspan ارائه می دهد، اما به گفته Estes در حال تامین مالی توسعه یک سیستم 5G است که در دارایی های دارای مجوز طیف میان باند 5G اپراتورها کار می کند. این سیستم از سیلیکون EdgeQ، نرم افزار Radisys، پشتیبانی رایانش ابری از Google Cloud و رادیوهایی که Dense Air خودش در حال توسعه است استفاده می کند.

استس گفت که تیمی متشکل از 150 مهندس نرم افزار مستقر در بریتانیا در حال توسعه رادیوهای داخلی 5G میان باند Dense Air هستند و افزود که این سرمایه گذاری ارزشمند است زیرا تا کنون هیچ فروشنده تجهیزات دیگری این نوع رادیو داخلی را توسعه نداده است.

استس توضیح داد که پلتفرم جدید 5G Dense Air می تواند به اپراتورهای شبکه مانند AT&T و ورایزون کمک کند تا شبکه های میان باند 5G خود را در داخل خانه گسترش دهند، از جمله در مکان هایی که از لحاظ تاریخی قادر به پرداخت سیستم های گران قیمت DAS نیستند. او گفت: اما هنوز مشخص نیست که چگونه چنین تاسیساتی ممکن است توسط اپراتورهای شبکه، مالکان، شخص ثالث یا ترکیبی از این سه مورد تامین مالی شوند.

در هر صورت، Estes همچنین آینده روشنی را در مورد 5G داخلی می بیند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.