هوش مصنوعی

May 25, 2024
14:26 شنبه، 5ام خردادماه 1403
کد خبر: 166906

پاسخ‌های عجیب هوش مصنوعی گوگل و غولی که توان برطرف کردن مشکل را ندارد

منبع: Peivast

شبکه‌های اجتماعی پر از نمونه‌های عجیبی از قابلیت شرح یا چکیده جستجوهای گوگل است. این بخش به نظر چیزهای عجیبی ریختن چسب روی پیتزا تا سنگ خوردن را به کاربران پیشنهاد می‌دهد. گوگل در تلاش است که پس از عرضه پر دردسر به صورت دستی توضیحات هوش مصنوعی را برای یک سری جستجو‌ها متوقف کند اما آوازه این غول فناوری بار دیگر به دلیل یک ابزار هوش مصنوعی به خطر افتاده است.

وبسایت ورج می‌گوید که گوگل به شرایط عجیبی دچار شده است. یک سالی از آزمایش چکیده‌های هوش مصنوعی گذشته و سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل می‌گوید در این دوره آزمایشی هوش مصنوعی به بیش از یک میلیارد جستجو پاسخ داده است.

اما پیچای همچنین اعلام کرده است که گوگل در همین دوره هزینه پاسخ‌های هوش مصنوعی را تا ۸۰ درصد کاهش داده است که عوامل اصلی آن «سخت افزار، مهندسی و پیشرفت‌های فنی است.» به نظر می‌رسد که شاید هنوز زمان این سطح از بهینه‌سازی نرسیده بود.

یکی از بنیان‌گذاران حوزه هوش مصنوعی که نمی‌خواست نامش فاش شود به ورچ گفت:‌ «شرکتی که زمانی با چیزهای پیشرفت و با کیفیت شناخته می‌شد حالا برای خروجی کم کیفیتی نشان می‌دهد که مورد تمسخر قرار می‌گیرد.»

گوگل می‌گوید بخش چکیده هوش مصنوعی این شرکت از «اطلاعات با کیفیت» استفاده می‌کند. مگهان فارنزورت، در ایمیلی گفت: «بسیاری از نمونه‌های منتشر شده جستجو‌های عجیب هستند و ما شاهد مواردی بودیم که برطرف شده‌اند یا ما قادر به بازتولید آن نیستیم.» فارنزورت همچنین تایید کرده است که شرکت برای حذف چکیده هوش مصنوعی درمورد یک سری جستجو‌ها اقدام می‌کند.

گری مارکوس، متخصص هوش مصنوعی استاد علوم اعصاب در دانشگاه نیویورک،‌ در مصاحبه‌ای با ورج گفت که بسیاری از شرکت‌های هوش مصنوعی «رویا می‌فروشند» و می‌گویند این فناوری از ۸۰ درصد به ۱۰۰ درصد دقت می‌رسد. تحقق دقت ۸۰ درصدی اولیه نسبتا کم دردسر است و حجم عظیمی از داده‌های انسانی را نیاز دارد اما ۲۰ درصد نهایی بسیار دشوار است. در واقع مارکوس معتقد است که دشوارترین کار همان ۲۰ درصد نهایی است.

او می‌گوید: «شما در واقع به استدلال نیاز دارید تا تصمیم بگیرید که: آیا این چیز شدنی است؟ آیا منبع معتبر است؟ این کارهایی است که یک حقیقت‌یاب انسانی انجام می‌دهد و به هوش مصنوعی عمومی نیاز دارد.»

مارکوس و یان لکان، رئیس هوش مصنوعی شرکت متا، هردو بر این باورند که مدل‌های بزرگ زبانی که مغز متفکر سیستم‌های هوش مصنوعی امروز از جمله چت‌بات جمنای و چت‌جی‌پی‌تی را تشکیل می دهند، در نهایت به پیدایش هوش مصنوعی عمومی یا AGI منتهی نخواهند شد.

اما گذشته از اینها گوگل به شرایط دشواری گرفتار شده است. مایکروسافت پیش از گوگل به سراغ هوش مصنوعی در بخش جستجو رفت و اوپن‌ای‌آی هم طبق گزارش‌ها در حال کار روی یک محصول در حوزه جستجوی است که رقیب مستقیم گوگل می‌شود. بخش زیادی از نسل جوان نیز برای جستجوهای خود به سراغ شبکه‌های اجتماعی از جمله تیک تاک می‌روند.

این شرکت برای رقبات در این شرایط سخت تحت فشار جدی است و همین فشار باعث عرضه این هوش مصنوعی‌های پر اشکال می‌شود. مارکوس اشاره می‌کند که در اقدامی مشابه شرکت متا نیز در سال ۲۰۲۲ یک سیستم هوش مصنوعی به نام Galactica را منتشر کرد اما مجبور شد به دلیل مشکلات مشابهی آن را از دسترس خارج کند.

گوگل می‌گوید برنامه بزرگی برای مشکلات چکیده‌های هوش مصنوعی دارد اما در حال حاضر شهرت یکی بزرگترین شرکت‌های جهان بار دیگر در نتیجه یک محصول هوش مصنوعی به خطر افتاده است و شرایط شرکت خوب نیست.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.