هوش مصنوعی

May 26, 2024
14:49 یکشنبه، 6ام خردادماه 1403
کد خبر: 166953

اتحادیه اروپا: ChatGPT با اطلاعات نادرست خود هنوز استانداردهای ما را رعایت نمی‌کند

منبع: Digiato

کارگروه نهاد ناظر بر حریم خصوصی اتحادیه اروپا گفته است که تلاش‌های OpenAI برای تولید خروجی‌های دقیق توسط چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT، هنوز برای اطمینان از انطباق کامل با قوانین داده در این منطقه کافی نیست.

در گزارش این گروه که توسط وب‌سایت آن منتشر شده، آمده است: «اگرچه اقدامات انجام‌شده به‌منظور رعایت اصل شفافیت برای جلوگیری از تفسیر نادرست خروجی ChatGPT مفید بوده، اما برای مطابقت با اصل دقت داده کافی نیستند.»

نگرانی‌های اتحادیه اروپا نسبت به ChatGPT

این کارگروه سال گذشته و پس از آنکه تنظیم‌کننده‌های ملی اتحادیه اروپا به رهبری مقامات ایتالیایی نگرانی‌هایی را در مورد سرویس هوش مصنوعی ChatGPT مطرح کردند، راه‌اندازی شد. سال گذشته، همچنین استفاده از ChatGPT در مقطعی به‌دلیل نگرانی‌های حریم خصوصی کاربران، در ایتالیا ممنوع شد.

در این گزارش گفته‌شده که ناظران ملی حفظ حریم خصوصی برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنان درحال انجام تحقیقات مختلف روی ChatGPT هستند و ارائه شرح کاملی از نتایج آن‌ها هنوز امکان‌پذیر نیست.

در بخش دیگری از گزارش آمده است: «به‌دلیل ماهیت احتمالی این سیستم، رویکرد آموزشی فعلی به مدلی منتهی خواهد شد که ممکن است خروجی‌های سوگیرانه یا ساختگی ایجاد کند. علاوه‌براین، خروجی‌های ارائه‌شده توسط ChatGPT احتمالاً بدون توجه به دقت واقعی آن‌ها، توسط کاربران نهایی دقیق تلقی می‌شوند.»

دقت داده‌ها یکی از اصول مجموعه قوانین حفاظت از داده در اتحادیه اروپا است. مقررات جدید حفظ حریم خصوصی اروپا که از سال 2018 اجرایی شدند، شرکت‌ها را مجبور می‌کنند تا بیشتر مراقب نحوه مدیریت داده‌های مشتریان خود باشند. همچنین بسیاری از حامیان حریم خصوصی از قانون جدید به عنوان الگویی برای حفاظت از داده‌های شخصی در عصر اینترنت استقبال کرده و از سایر کشورها نیز خواسته‌اند تا از آن پیروی کنند.

هنوز مشخص نیست که OpenAI برای مطابقت ChatGPT با این قانون در نظر دارد چه اقداماتی انجام دهد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.