هوش مصنوعی

May 26, 2024
14:50 یکشنبه، 6ام خردادماه 1403
کد خبر: 166956

نتایج یک مطالعه جدید: ۵۲ درصد از پاسخ‌های ChatGPT به سوالات برنامه‌نویسی اشتباه است

منبع: Peivast

استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌نویسی به پدیده فراگیر تبدیل شده است. تعداد زیادی از فعالان این حوزه از ابزارهایی مثل ChatGPT برای کمک به کدنویسی استفاده می‌کنند و همین پدیده از شهرت جوامعی مثل Stack Overflow که مکانی برای تعامل و یادگیری برنامه‌نویسان است کاسته و حدود ۳۰ درصد کارکنان آن تعدیل نیرو شده‌اند.

در پی فراگیر شدن استفاده از هوش مصنوعی مطالعاتی در رابطه با بازدهی این رابطه انجام گرفته است. فیوچریزم با اشاره به نتایج پژوهشی از سوی محققان دانشگاه Purdue می‌گوید ۵۲ درصد از پاسخ‌های برنامه‌نویسی ارائه شده توسط ChatGPT نادرست هستند. نرخ اشتباهی که به هیچ عنوان برای اعتماد به چنین‌ابزارهایی مناسب نیست.

براساس این یافته‌ها کاربرانی که به دنبال پاسخ صحیح برای سوالات کدنویسی خود هستند باید بیش از نیمی از پاسخ‌های این ابزارها را اشتباه تلقی کنند که با توجه به اهمیت اعتبار پاسخ‌ها در حوزه برنامه‌نویسی چنین سطحی از اشتباه قابل قبول نیست. ابزارهایی همچون ChatGPT پیش از این هم نشانه‌هایی از توهم و ارائه پاسخ‌های کاملا اشتباه را نمایش داده بودند.

پژوهشگران در این مطالعه بیش از ۵۱۷ سوال در Stack Overflow را بررسی و سپس به پاسخ ChatGPT به همین سوالات نگاهی انداختند.

محققان می‌گویند: «ما متوجه شدیم که ۵۲ درصد از پاسخ‌های ChatGPT با اطلاعات وارونه همراه است، ۷۷ درصد از پاسخ‌ها طولانی‌تر از پاسخ‌های انسانی بودند و ۷۸ درصد هم با نوعی تناقض نسبت به پاسخ‌های انسانی همراه بودند.»

این تیم همچنین ۲۰۰۰ پاسخ ChatGPT را به صورت تصادفی انتخاب و از لحاظ زبانی بررسی کرده است. نتایج این بررسی نشان می‌دهد که این پاسخ‌ها «رسمی‌تر و تجزیه‌تحلیلی» بودند و «گرایش منفی کمتری» را به نمایش می‌گذاشتند.

اما مساله خطرناک این است که بسیاری از برنامه‌نویس‌ها پاسخ ChatGPT را به پاسخ‌های انسانی ترجیح می‌دهند. پژوهشگران Purdue با نظرسنجی از ۱۲ برنامه‌نویس (که البته به وضوح نمونه کوچکی است) دریافتند که برنامه‌نویسان با نرخ ۳۵ درصدی ChatGPT را ترجیح می‌دهند و در ۳۹ درصد از موارد هم اشتباهات هوش مصنوعی را متوجه نمی‌شوند.

یکی از دلایل چنین پدیده‌ای این است که ChatGPT به نسبت کاربران آنلاین مودب‌تر عمل می‌کند.

پژوهشگران می‌نویسند: «مصاحبه‌های نیمه‌ساختاربندی شده نشان داد که بیان مودبانه، پاسخ‌های دقیق و شبیه به کتاب آموزشی و کامل بودن برخی از دلایل مهمی است که باعث شده تا پاسخ‌های ChatGPT متقاعدکننده‌تر باشند و در نیتجه شرکت‌کنندگان با کنار گذاشتن جبهه‌گیری منفی خود برخی از اطلاعات اشتباه در پاسخ‌های ChatGPT را نادیده می‌گیرند.»

با این حال این مطالعه به مشکلات بزرگی در استفاده از ChatGPT به عنوان یک منبع مطمئن در برنامه‌نویسی اشاره می‌کند و روزنه امیدی برای برنامه‌نویسان با تجربه‌ای است که شاید شغل خود را در معرض خطر می‌دیدند و حالا باید اشتباهات این ابزارها را اصلاح کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.