امنیت

فناوری اطلاعات

May 28, 2024
17:46 سه شنبه، 8ام خردادماه 1403
کد خبر: 167093

هشدار امنیتی افتا به دستگاه‌های اجرایی: لایسنس کسپرسکی نخرید

منبع: Zoomit

با نمایان شدن ضعف عملکردی کسپرسکی در حملات سایبری اخیر، به همه‌ی دستگاه‌های اجرایی کشور درباره خرید محصولات این شرکت هشدار داده شد.

موج حملات سایبری سرانجام سبب شد مرکز افتای ریاست جمهوری در یک ابلاغیه به دستگاه‌های اجرایی کشور درباره خرید یا تمدید لایسنس محصولات کسپرسکی هشدار بدهد. با این هشدار ایران هم به کشورهایی پیوست که درباره امنیت محصولات این شرکت تردید کرده و محدودیت‌هایی برای استفاده از آن به‌ویژه در دولت اعمال کرده‌اند.

در نامه‌ای که اوایل هفته جاری (یکشنبه، ششم خرداد) از طرف مرکز مدیریت راهبردی افتا خطاب به تمامی دستگاه‌های اجرایی «دارای زیرساخت حیاتی» ابلاغ شده دلیل هشدار و اعمال محدودیت در استفاده از محصولات کسپرسکی (Kaspersky) نداشتن کارکرد و ضعف عملکردی محصولات این شرکت «در تشخیص نفوذ و مقابله با حملات اخیر سایبری به زیرساخت‌های حیاتی کشور» عنوان شده است.

در این ابلاغیه که رونوشت آن به رئیس مرکز ملی فضای مجازی و رئیس سازمان حراست کل کشور ارسال شده آمده است:

از تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ هرگونه خرید و یا تمدید گواهی (لایسنس) از محصولات شرکت کسپرسکی منوط به استعلام کتبی از مرکز مدیریت راهبردی افتا است.

این نامه تأکید کرده است که درصورت انجام ندادن این اقدام از سوی دستگاه‌ها «تبعات حقوقی و امنیتی ناشی از صدمات احتمالی حملات سایبری به زیرساخت‌های کشور» بر عهده‌ی دستگاه‌ متبوع است.

این هشدار در حالی به دستگاه‌های کشور داده شده که اعمال محدودیت درباره محصولات کسپرسکی در انگلیس، کانادا و آمریکا هم خبرساز بوده است. از چندی پیش دولت بایدن در حال تصمیم‌گیری برای جلوگیری از استفاده از آنتی‌ویروس روسی کسپرسکی به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی است.

فروردین امسال خبرگزاری سی.ان.ان به نقل از پنج مقام آمریکایی نوشت: «دولت بایدن به دلیل نگرانی‌های امنیتی، در حال تصمیم‌گیری برای صدور دستوری است که شرکت‌های خصوصی و شهروندان را از استفاده از نرم‌افزار ضدویروس شرکت روسی کسپرسکی بازمی‌دارد.» سابقه این تصمیم به سال ۲۰۱۷ برمی‌گردد که دولت ترامپ محدودیتی مشابه برای دستگاه‌های دولتی اعمال کرد. این گزارش تکرار این محدودیت برای شهروندان را بی‌سابقه خوانده است، هرچند تصمیم اولیه درباره استفاده شهروندان از محصولات شرکت کسپرسکی و به‌طور ویژه ویروس‌یاب آن هنوز نهایی نشده است.

شرکت بزرگ امنیت سایبری «آزمایشگاه کسپرسکی» در سال ۱۹۹۷ میلادی در مسکو تأسیس و خیلی زود به یکی از رقبای اصلی نرم‌افزارهای موفق ویروس‌یاب در جهان تبدیل شد. برپایه آمار شرکت کسپرسکی در حال حاضر بیش از ۴۰۰ میلیون نفر و ۲۴۰هزار شرکت در سراسر جهان از محصولات نرم‌افزاری کسپرسکی استفاده می‌کنند. با اینکه شمار کاربران آمریکایی این نرم‌افزار مشخص نیست اما مقامات ایالات متحده معتقدند تهدید این نرم‌افزار به حدی است که چنین ممنوعیت استفاده از آن را توجیه می‌کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.